Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Desktop-genväg försvann i Sidebar


gardellen

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man återställer Sidebar i Finder? Jag har testat att ändra Sidebar under Prefs i Finder, men det blir inte helt rätt ändå. Fick dit två Desktop-ikoner, men tar jag bort den ena så funkar inte den andra. När jag klickar på Desktop-ikonen, så visar den innehållet i min hemmapp till höger med mappen Desktop markerad; dess innehåll ska ju visas upp direkt till höger, som med de andra genvägarna i Sidebar.

Har Googlat lite och sett andra med samma problem, men ingen bra lösning. "Reinstall OS" känns inte så lockande t ex. :)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag fattar inte, har du dragit skrivbord till sidan och det funkar inte? alltså gått in i hemmappen och dra skrivbord till sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrade du com.apple.sidebarlists.plist?

i så fall, testa att flytta den på skrivbordet och starta om Finder (option-klicka Finder i dock och välj Relaunch), funkar det kan du slänga tidigare nämd fil som du drog till skrivbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spanade in com.apple.sidebarlists.plist med plist edit pro och raderade båda "Desktop"-värdena och loggade ut. Nu verkar det fungera som vanligt igen :D

 

Det som hände var att jag fick för mig att leka med Automator och använde funktionen "ta bort föregående skapad fil", men det den gjorde när filen inte existerade var att den tog bort mappen den låg i, som var Desktop. När den låg i papperskorgen så började det krångla, eftersom man inte kan kasta en system-mapp.

 

Tack för hjälpen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...