Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installation av Mac OS X vill sig inte på MacBook Pro


martinvk

Rekommendera Poster

Håller på att börja gråta. Imorse kraschade min mac book pro 15" med intel processor. Hårdisken var hel paj (tillsaken hör att mina föräldrar har fyllt 60 år och har kalas på lördag och den senaste veckan då jag scannat 400 bilder till festen har jag inte gjort en timemachine kopia på....) Lan-master bytte ut hårdisken på 30 min (riktiga änglar) så nu sitter en 200 GB HD 2,5" SATA i burken. Mitt problem förutom förlorad data som jag hoppas kunna rädda imorgon dyker upp nu. Jag trodde det bara var att stoppa i leopard skivan som jag köpt och installera allt igen och sen gå till timemachine och återställa datorn. Nej datorn spottar bara ut skivan efter en stund, testade sedan att stoppa i originalskivan som kom med och det funkar inte heller. Det händer ingenting då. Har testat att starta med all knapp kombinationer jag hittat på olika forum. C, ALT, äpple, ja allt som ska funka om inget annat funkar.... Min DVD enhet har haft problem tidigare men det har alltid gått att köra program genom den och tigerskivan (original startskivan) snurrade fint men inget hände. Det jag nu undrar är hur jag kan installera ett operativ system på min burk. Jag sitter nu med en annan dator och har startat upp min i firewire läge. DVS min hårdisk lägger sig på skrivbordet på den andre datorn. Kommer och hittar inga bra lösningar. Ledsen för denna mindre novell men HELP ME OBI-WAN, YOU ARE MY ONLY HOPE!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken måste formateras först, enligt konstens regler. Det har du gjort ?

 

Din rubrik är inte bra, skriver om den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för omskrivning av rubrik. Nej har inte formaterat hårdisken. Kan jag göra det genom att gå in på skivverktyg genom den andre datorn och trycka på återställ på min skiva som dyker upp där? Eller har du nån annan ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda dig av fliken Partitionera i Skivverktyg, och där välja Mac OS Extended (journalförd)

sedan ska du välja att trycka på Alternativ och där välja GUID.Partitionstabell

post-113-1218746303.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte så mycket. Inget händer fortfarande när jag stoppar i en startskiva. Kommer bara samma blinkande frågetecken i en mapp. Nått mer tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blinkande frågetecknet innebär att den inte kan starta från den nya hårddisken, vilket ju är naturligt för den är ju helt helt tom. Men du ska kunna starta från en DVD och lägga in programmet den vägen. Om det inte fungerar, så kan det vara som så att de som stoppade in den nya hårddisken kanske kom åt något de inte skulle komma åt, när de stoppade in den nya hårddisken. Så mitt svar är då att gå tillbaka med datorn till dem och säga att din dator inte kan starta från DVD:n.

Gjorde de ingen funktionskoll av din dator när du bytte hårddisk? När de bytte min hårddisk så gjordes en funktionskoll så att allting var ok. Sen var det ju bara att starta från DVD:n, originalskivorna, och lägga in systemet därifrån...

Min säkerhetskopia var ett par veckor gammal, så jag vet hur det känns.

Förlorade en del grejjer jag också.

Nu kör jag backup regelbundet. :) Man lär sig... Mmm...

Och kör backup på annan hårddisk än den inbyggda.

Jag har två externa hårddiskar nu. Utifall att. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...