Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5:a bootar inte :(


boevil

Rekommendera Poster

I morse startade inte min G5:a .

Jag antog att det var pram- batteriet så jag köpte ett nytt idag. Macoteket hade inga så jag köpte ett liknande hos ClasOhlson. Ser nästan likadant ut men är något längre och har mindre "plupp". (3,6V 1/2 AA) (Se bifogad bild 1)

G5:an startade inte med batteriet, så jag tog batteri från min G4:a det gick inte heller.

Av någon märklig anledning ville inte heller G4:an starta med något av de äldre batterierna- endast med det nyinköpta. :chockadskeptisk: Känns lite osannolikt att bägge batterierna tar slut samtidigt?

 

Jag ska försöka få tag på ett nytt batteri i morgon.

 

Mitt problem verkar otäckt likt det här: trasigt logikkort

Alla yttre enheten är urkopplade, använder trådbundet tangentbord och mus.

Tangentbordet svarar inte (förutom precis vid start- jag kan mata ut cd-släden då datorn startar)

Efter ett tag tänds skärmen med grå bakgrund och det mörkgrå äpplet visas, normalt så långt men sedan händer inget mer. Efter ett tag börjar fläkten rusa.

Jag har försökt boota från CD.. fungerar ej.

Har försökt alt-command - p- r men ingen reaktion, troligen pga att tangentbordet ej fungerar.

 

Mina frågor:

1. Använder G5:an annat batteri, eller kan den mindre "pluppen" göra att det inte blir kontakt?

2. Upptäckte en "sladd" inuti vid fronten som verkar lös(?) är det en antenn el ska den sitta nånstans?

(skamset bifogar jag bilder av min dators dammiga inre)

3. Damm lär kunna skapa kortslutningar, och damm finns det ju gott om, hur gör man lämpligast rent inuti datorn?

....

4. Jag behöver en dator som kan köra Classic :blushing: .... vad är ett rimligt pris för en G5:a - helst 2x 1,8 .. eller bättre

post-1012-1218743757_thumb.jpg

post-1012-1218743785_thumb.jpg

post-1012-1218743811.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Mina frågor:

1. Använder G5:an annat batteri, eller kan den mindre "pluppen" göra att det inte blir kontakt?

2. Upptäckte en "sladd" inuti vid fronten som verkar lös(?) är det en antenn el ska den sitta nånstans?

(skamset bifogar jag bilder av min dators dammiga inre)

3. Damm lär kunna skapa kortslutningar, och damm finns det ju gott om, hur gör man lämpligast rent inuti datorn?

....

4. Jag behöver en dator som kan köra Classic :blushing: .... vad är ett rimligt pris för en G5:a - helst 2x 1,8 .. eller bättre

 

1. Samma batteri, såvida du inte har den absolut sista modellen av PM G5 från hösten 2005. Jag tycker det gröna batteriet ser skumt ut. För litet, som du säger. Det är väl ett "kamerabatteri". Du ska ha 1/2 AA; alltså ett halvt R6. Jag köper sådana på Batterilagret. Clas Ohlson har det inte.

 

2. Det där är ingen antenn. Jag har kollat servicemanualen men jag kan inte se att det skulle sitta något där.

 

3. Köp tryckluft, till exempel hos Dustinhome. Blås bort dammet.

 

4. 3000 kronor är väl okej för en 2x1,8 av den äldre modellen. Kanske lite mer. Många vill ha alldeles för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Samma batteri, såvida du inte har den absolut sista modellen av PM G5 från hösten 2005. Jag tycker det gröna batteriet ser skumt ut. För litet, som du säger. Det är väl ett "kamerabatteri". Du ska ha 1/2 AA; alltså ett halvt R6. Jag köper sådana på Batterilagret. Clas Ohlson har det inte.

 

2. Det där är ingen antenn. Jag har kollat servicemanualen men jag kan inte se att det skulle sitta något där.

 

3. Köp tryckluft, till exempel hos Dustinhome. Blås bort dammet.

 

4. 3000 kronor är väl okej för en 2x1,8 av den äldre modellen. Kanske lite mer. Många vill ha alldeles för mycket.

 

Tack för snabbt svar

 

1. Det gröna batteriet är det som satt i när datorn köptes (ny)

2. Om det inte är en antenn vad är det då för sladd? (Jo det är en sladd under dammet)

3. Dammsugare är inte att rekommendera eller torr trasa ?

4. Jo jag har sett priser från 4000 kr till 10000 kr när jag letat. (3000 är det ingen som nöjer sig med)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1. Det gröna batteriet är det som satt i när datorn köptes (ny)

3. Dammsugare är inte att rekommendera eller torr trasa ?

 

Aha, på så sätt. Hm. Förstår inte hur det kan hänga ihop. Men då passar alltså inte det lila 1/2 AA du har där bredvid?

 

Kom just att tänka på PMUn. Har du nollställt den? Du måste ha ett fungerande batteri installerat när du nollar PMU. Från servicemanualen:

 

Many system problems can be resolved by resetting the PMU chip. When you have a

computer that fails to power up, follow this procedure before replacing any modules:

1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder. The battery

should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery is bad, replace it, wait ten seconds, and then

proceed to step 2. If the battery is good, go directly to step 2.

 

2. Press the PMU reset button once and then proceed to step 3. Do not press the PMU

reset button a second time because it could crash the PMU chip.

 

3. Wait ten seconds before connecting the power cord and powering on the computer. If

the computer does not power on, there is something else wrong with it; refer to the

“System” section of “Symptom Charts” in this chapter.

Note: The above procedure resets the computer’s PRAM. After resetting the PMU, be

sure to reset the time, date, and other system parameter settings.

 

OBS: Om din Powermac är från "sent 2004" eller nyare finns ingen PMU-knapp på samma sätt. Dock vet jag att din dator har PMU eftersom det inte finns någon dubbel 1,8 GHz med något annat. :P

 

3. Om du har otur med dammsugaren byggs det upp en kraftig laddning i plastmunstycket, och kan urladdas genom valfri transistorcell i datorn varpå den bränner. Torr trasa vet jag inte hur det blir med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2. Om det inte är en antenn vad är det då för sladd? (Jo det är en sladd under dammet)

 

Okej, nu har jag kikat vidare. Det kan vara Bluetooth-antennen. Svårt att se på din bild dock. Tycker mer det ser ut som en hårtofs eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får köpa mg ett nytt batteri och pröva PMU- tricket...

 

Jag har för mig att man ska trycka snabbt va? Hälla inne knappen nå'n sekund eller så ?

 

ps. Jag har inte bluetooth inbyggt, andvänder... använde adapter.. men det kanske finns nå'n antenn ändå.

(Jag ska rengöra datorn o sladden så får vi se vad som döljs under "hårtofsen")

 

Tack för stöd så här långt.

 

 

Glömde:

 

Ps.

Kan det vara logikkortet som pajjat när jag får en grå skärm med äpplet ?

(eller borde det var helt svart om logikkortet pajjat?)

 

pps.Kan hårtofsen vara en temperatursensor ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tryck bara mycket kort. En sekund är nog för länge.

 

Bluetoothantenn har du i vilket fall som helst.

 

Om logikkortet går sönder startar inte datorn alls. Lite beroende på vad som går sönder då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har köpt nytt batteri.

har blåst datorn ren med komprimerad luft.

Lyckades att få igång Apple Hardware test- inga fel hittades. Är det en framgång eller en motgång?

 

Märkligt att musen och tangentbordet(?) fungerade när jag körde hardwretestet ?

 

Har inte tordats trycka på PMU- knappen... och var f*n sitter den ... är det till vänster brevid batteriet ?

 

Var inne på inLife idag och köpte batteri och ett SATAHD- chassi . De tar 650 kr för att kontrollera datorn o ge ett kostnadsförslag. (Dras av om reparation genomförs). Är det ett bra deal- nå'n som vet vad andra ställen tar?

(o... är de schysta ? jag menar vill inte betala multum för att de hittar fel som inte finns)

 

Köpte som sagt HD- chassi och planerar att lyfta ur bägge hårddiskaran. Hur reagerar en (hel) G5:a på det? Klarar en G5:a att vara utan HD, om man matar den med systemet på en CD?

 

Vad gör man nu?

post-1012-1218823912.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har köpt nytt batteri.

har blåst datorn ren med komprimerad luft.

Lyckades att få igång Apple Hardware test- inga fel hittades. Är det en framgång eller en motgång?

 

Märkligt att musen och tangentbordet(?) fungerade när jag körde hardwretestet ?

 

Har inte tordats trycka på PMU- knappen... och var f*n sitter den ... är det till vänster brevid batteriet ?

 

Var inne på inLife idag och köpte batteri och ett SATAHD- chassi . De tar 650 kr för att kontrollera datorn o ge ett kostnadsförslag. (Dras av om reparation genomförs). Är det ett bra deal- nå'n som vet vad andra ställen tar?

(o... är de schysta ? jag menar vill inte betala multum för att de hittar fel som inte finns)

 

Köpte som sagt HD- chassi och planerar att lyfta ur bägge hårddiskaran. Hur reagerar en (hel) G5:a på det? Klarar en G5:a att vara utan HD, om man matar den med systemet på en CD?

 

Vad gör man nu?

 

Jag antar du provat starta med installationscd:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar du provat starta med installationscd:n?

 

Jo jag har prövat att starta från cd-skivan... men den kommer aldrig igång.

 

1. Jag tror att jag resettat PMU, men jag är osäker om jag tryckte tillräckligt hårt? En fråga : När kan man trycka en andra gång- hur länge ska man vänta? (i Apples dokument står det "PRESS ONCE" )

 

Jag lyckades starta open firmware och skrev reset-nvram - det gick bra, men reset-all låste datorn. I övrigt skedde ingen ändring till det bättre.

 

2. Jag köpte ett externt kabinett och tänkte ta ur hårddiskarna ur G5:an. (2 stycken)

Men jag lyckas inte dra ut den undre hårddisken som måste ut innan den övre kan tas ur . Är det nå'n som har n't knep?

Andra använder tänger.. men det verkar lite riskabelt?

 

3. Jag har läst på andra forum att en felaktig HDD emellanåt kan förhindra att datorn bootar. Eftersom jag inte får ut hårddiskarna tänkte jag låta dom sitta kvar och bara dra ut kablarna till dom. Funkar det och hur reagerar datorn på det?

Kan den bota från CD utan hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur alla minnesmoduler, och stoppa i dem igen. Se till att se sitter i ordentligt, och att de sitter parvis.

Kolla också att inga kablar sitter löst inne i datorn, och även att grafikkortet sitter i ordentligt.

 

Får du något ljud när du startar upp datorn? Låter det som vanliga uppstartsljudet?

 

2. Jag köpte ett externt kabinett och tänkte ta ur hårddiskarna ur G5:an. (2 stycken)

Men jag lyckas inte dra ut den undre hårddisken som måste ut innan den övre kan tas ur . Är det nå'n som har n't knep?

Andra använder tänger.. men det verkar lite riskabelt?

 

Prova att luta datorn lite mot dig, så att hårddisken kan glida ner, men var beredd att fånga den, så att den inte åker i golvet.

 

3. Jag har läst på andra forum att en felaktig HDD emellanåt kan förhindra att datorn bootar. Eftersom jag inte får ut hårddiskarna tänkte jag låta dom sitta kvar och bara dra ut kablarna till dom. Funkar det och hur reagerar datorn på det?

Kan den bota från CD utan hårddiskar?

Om du drar ut kablarna till en hårddisk, så vet ju inte datorn om att de existerar alls, så det borde ju inte vara något problem. Huruvida det går att boota datorn helt utan hårddisk, vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig provat. Prova dock att koppla ur den disken som inte är din bootdisk, och kör med bara den andra.

 

Funkar inte det, så koppla ur boot-disken, och koppla in den andra, och prova att starta från CD/DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur alla minnesmoduler, och stoppa i dem igen. Se till att se sitter i ordentligt, och att de sitter parvis.

Kolla också att inga kablar sitter löst inne i datorn, och även att grafikkortet sitter i ordentligt.

 

Får du något ljud när du startar upp datorn? Låter det som vanliga uppstartsljudet?

Prova att luta datorn lite mot dig, så att hårddisken kan glida ner, men var beredd att fånga den, så att den inte åker i golvet.

Om du drar ut kablarna till en hårddisk, så vet ju inte datorn om att de existerar alls, så det borde ju inte vara något problem. Huruvida det går att boota datorn helt utan hårddisk, vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig provat. Prova dock att koppla ur den disken som inte är din bootdisk, och kör med bara den andra.

 

Funkar inte det, så koppla ur boot-disken, och koppla in den andra, och prova att starta från CD/DVD.

 

Tack för ditt svar...

 

Jag ska prova att koppla ur sladdarna på hårddiskarna.. (jag funderade på om datorn på nå't sätt kunde känna av att den fysikt satt på plats.. utan att vara inkopplad)

 

 

Hårddisken sitter verkligen FAST, det hjälper inte att luta datorn eller med skruvmejsel (enl Apples instruktion)

 

Jag får inget start- ljud ... bara grå skärm med apple- symbolen.

 

Angående minnet så säger Apple hardware test att det är ok, samtliga 2,25 GB...

 

Ok, nu ska vi se vad som händer utan hårddisk .. :crossfingers:

post-1012-1218969817.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar...

Inga problem. Det är ju det forumet är till för.

 

Jag ska prova att koppla ur sladdarna på hårddiskarna.. (jag funderade på om datorn på nå't sätt kunde känna av att den fysikt satt på plats.. utan att vara inkopplad)

Hårddisken sitter verkligen FAST, det hjälper inte att luta datorn eller med skruvmejsel (enl Apples instruktion)

Det kan vara lite svårt att få ut hårddiskarna. Jag har själv bytt i min flera gånger, och det kan ta en stund att få ut den. Prova att nästan lägga datorn ned på sidan, och skaka den lite försiktigt, om du måste ta ut hårddisken.

 

Datorn känner inte av att det sitter en disk där, om inte kablarna sitter i, så du måste inte ta ut dem av den anledningen.

 

Jag får inget start- ljud ... bara grå skärm med apple- symbolen.

Det låter ju lite oroväckande att du inte får startljudet. Då är det nog något som inte är som det ska.

 

Angående minnet så säger Apple hardware test att det är ok, samtliga 2,25 GB...

Fick du inget annat felmeddelande i AHT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Det är ju det forumet är till för.

Det kan vara lite svårt att få ut hårddiskarna. Jag har själv bytt i min flera gånger, och det kan ta en stund att få ut den. Prova att nästan lägga datorn ned på sidan, och skaka den lite försiktigt, om du måste ta ut hårddisken.

 

Datorn känner inte av att det sitter en disk där, om inte kablarna sitter i, så du måste inte ta ut dem av den anledningen.

Det låter ju lite oroväckande att du inte får startljudet. Då är det nog något som inte är som det ska.

Fick du inget annat felmeddelande i AHT?

 

AHT hittar inga fel , både snabb och utökad test. (Se min screendump i tidigare inlägg)

Statuslampan lyser utan att blinka är datorn startar. (dvs inget fel här heller)

 

men nu ska jag koppla ur hårddiskarna..

Främsta anledningarna till att jag vill plocka ur dem är att :

• Jag vill kolla om de har kraschat (jo jag har backup på det viktigaste)

• Eftersom jag har programkod till ett egenutvecklat program på diskarna vill jag inte att den som ev reparerar min dator ska ha tillgång till koden.

 

ps.

En sak som gör mig konfunderad i AHT är maskinvaruprofilen:

Processor: 158950.77 GHz

 

Ganska snabb G5:a ... :chockadskeptisk:

 

 

edit:

Att USB/Firewire- enheter Finns, innebär bara att jag kopplat in dessa kablar till Cinemadisplay- skärmen

Inga externa enheter inkopplade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad alls när jag kopplar ur extra--disken.

När jag kopplar ur startdisken visas först ett "?" sedan ett system... och slutligen den förhatliga grå skärmen med äpplet.

(Jag har ett system på x-disken också)

 

Angående start-ljudet så har jag för mig att ljudet är avstängt, dvs start-ljudet ska ej höras.

 

Jag fick en vild ide--- kan usb eller firewire- hubbarna i skärmen vara paj?

Måste man koppla in usb och firewire- kablarna till Cinema - skärmen ? (eller räcker det med DVi- kabeln ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Har inte tordats trycka på PMU- knappen... och var f*n sitter den ... är det till vänster brevid batteriet ?

 

PMU-knappen sitter nedanför alla minnen, precis till vänster om den stora kontakten där nätaggregatet ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Angående start-ljudet så har jag för mig att ljudet är avstängt, dvs start-ljudet ska ej höras.

 

Jag fick en vild ide--- kan usb eller firewire- hubbarna i skärmen vara paj?

Måste man koppla in usb och firewire- kablarna till Cinema - skärmen ? (eller räcker det med DVi- kabeln ?)

 

Startljudet ska återställas när du nollställer PMU.

 

Sitter tangentbord och mus kopplat i skrämen? Koppla dem direkt till datorn istället! Då eliminerar du ju en stor felkälla.

Skärmen i sig behöver bara ström och DVI för att fungera. USB och FW är bara till för att du ska kunna använda hubben i skärmen.

 

Jag tycker inte det verkar som om ditt logikkort är trasigt. Datorn startar, visar "mappen som söker efter ett system" men inget mer.

 

Men du har alltså installationer av OS X på bägge hårddiskarna? Och ingen av dem startar, utan hänger strax efter att det grå äpplet visas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startljudet ska återställas när du nollställer PMU.

 

Sitter tangentbord och mus kopplat i skrämen? Koppla dem direkt till datorn istället! Då eliminerar du ju en stor felkälla.

Skärmen i sig behöver bara ström och DVI för att fungera. USB och FW är bara till för att du ska kunna använda hubben i skärmen.

 

Jag tycker inte det verkar som om ditt logikkort är trasigt. Datorn startar, visar "mappen som söker efter ett system" men inget mer.

 

Men du har alltså installationer av OS X på bägge hårddiskarna? Och ingen av dem startar, utan hänger strax efter att det grå äpplet visas?

 

Jo precis så... och sedan börjar fläktarna ...

 

Prövade just att att starta med option-tangenten nedtryckt: skärmen visade mig helt korrekt systemen på DVD och HD. När jag valde DVD låste sig allt och fläktarna varvade upp-

 

Det verkar som mus och tangentbord fungerar fram till då systemet börjar laddas in. (eller vad det är som händer när äpplet visas)

 

Angående PMU .. och "TRYCK EN GÅNG"... vet du när man vågar trycka en andra gång?

(Jag har sökt en del på nätet, vissa menar att datorn måste boota innan man trycker en andra gång...andra att man måste vänta 10-15 sekunder ... andra (precis som jag) är mest undrande och vågar inte riskera något)

 

ps. Tangentbord/mus är kopplat direkt till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

PMUn tror jag inte det är något fel på. Känns som om den biten funkar bra.

 

Jag är inte säker på om det skadar att nollställa den flera gånger om, men en gång till kan du väl pröva om du vill. Bara du inte håller ner knappen. Då krashar PMU. Vänta 10 sekunder efter att du tryckt på PMU innan du pluggar in datorn igen.

 

En PMU-resetcykel innehåller bara en enda tryckning på PMU-knappen.

 

Det är precis som du skriver; när systemet laddas in hänger datorn. Antingen är det systemet i sig som är dåligt (osannolikt eftersom du har tre olika att testa), eller så är det något fel på någon hårdvara i datorn som systemet försöker använda.

 

 

Bara för att dubbelkolla; du har väl inga extra PCI-kort eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PMUn tror jag inte det är något fel på. Känns som om den biten funkar bra.

 

Jag är inte säker på om det skadar att nollställa den flera gånger om, men en gång till kan du väl pröva om du vill. Bara du inte håller ner knappen. Då krashar PMU. Vänta 10 sekunder efter att du tryckt på PMU innan du pluggar in datorn igen.

 

En PMU-resetcykel innehåller bara en enda tryckning på PMU-knappen.

 

Det är precis som du skriver; när systemet laddas in hänger datorn. Antingen är det systemet i sig som är dåligt (osannolikt eftersom du har tre olika att testa), eller så är det något fel på någon hårdvara i datorn som systemet försöker använda.

Bara för att dubbelkolla; du har väl inga extra PCI-kort eller något?

Nej inget extra PCI... inget nytt inklämt .

(Jag satte iof i 2x1GB RAM för några år sedan... men som sagt AHT hittar inga fel på ram)

 

Jag är osäker på om jag verkligen tryckte ned PMU:n förra gången, svårt att veta när man inte vet hur mycket den ska tryckas ned. Jag får försöka en gång till... läakigt :toodeloo:

 

Det verkar som om hd:n (och dvd:n) inte startar när systemet ska läsas in... vad jag förstår av det jag läst på diverse forum kan PMU- processorn vara orsaken till det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Pröva du med PMUn igen. Tryck snabbt på knappen, och du bör känna att den går in en bit.

 

Givetvis ska datorn vara urkopplad när du nollställer PMU. Tryck gärna ett par gånger på startknappen efter att datorn är urkopplad.

 

Tryck under cirka 0,5 sekunder på PMU-knappen.

 

Vänta 10 sek.

 

Starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Marcus, om att du ska koppla ur USB- och firewirekablarna som går till skärmen, och koppla in tangentbord och mus direkt till datorn.

 

Prova också att starta upp med äpple-S nedtryckt, så att datorn startar i singel-user mode. Då startas det i textläge.

där kan du sedan kolla hårddisken med:

fsck -fy

Observera att det ska vara mellanslag före bindestrecket. Om det rapporteras något fel på hårdisken så gör du samma sak igen, till det inte längre rapporteras något fel. När du är är klar med det så skriver du:

reboot now

 

För säkerthets skull så kan du testa att ta ur de "nya" minnena, även om AHT inte rapporterar fel på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Bra tips med Command-S Mizhou.

 

Det finns ju även ett felsäkert läge du kan pröva. Håll ner Shift när du starar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju även ett felsäkert läge du kan pröva. Håll ner Shift när du starar.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Marcus, om att du ska koppla ur USB- och firewirekablarna som går till skärmen, och koppla in tangentbord och mus direkt till datorn.

 

Prova också att starta upp med äpple-S nedtryckt, så att datorn startar i singel-user mode. Då startas det i textläge.

där kan du sedan kolla hårddisken med:

 

Observera att det ska vara mellanslag före bindestrecket. Om det rapporteras något fel på hårdisken så gör du samma sak igen, till det inte längre rapporteras något fel. När du är är klar med det så skriver du:

För säkerthets skull så kan du testa att ta ur de "nya" minnena, även om AHT inte rapporterar fel på dessa.

 

USB/Fiwewire urkopplade från Display - ingen skillnad.

Jag har testat både S och V (single och verbose) - datorn låser sig efter att den visat "DART ENABLED"

 

 

edit: Har provat felsäkert läge också.... med samma resultat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...