Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Egen server hemma...


Bustermania75

Rekommendera Poster

Bustermania75

Hej!

Har två datorer jag använder, en Macbook (I love it!) och en Windows XP burk. Har använt en tredje dator med åtskilliga år på nacken som NAS (kör det formidabla FreeNAS). Det fungerar otroligt bra, kan bara rekommenderas. Nu till min fundering. Vad göra för att komma åt denna NAS via internet, exempelvis familj och vänner skulle på denna väg kunna ta del av foton och ffa mina hemmasnickrade filmer. Kan inte få det att fungera med FreeNAS, trots aktivering av FTP osv. Någon som vet vad som måste göras? Ska jag prova ett helt annat system?

 

Vill absolut ha dessa data på en egen server, inte dela tex via de inbyggda funktionerna i OSX. När jag åker bort (givetvis med MacBooken nerpackad, vill jag kunna lämna servern på i skrubben och också själv kunna komma åt innehållet. Känner mig inte heller lockad att lägga mitt material på någon Webbhårddisk...

 

OK, tror Ni förstår vad jag är ute efter. Hur skulle Ni göra?

 

Mvh,

Buster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad har du för nätverk? Jag antar att du har en router mellan Internet och ditt lokala nätverk. Då måste du konfigurera routern så att alla trafik på den port som FreeNAS använder går till serverns lokala IP-nummer.

 

 

Tillägg: alltså port 21 för FTP, givetvis. Så när du från utanför nätverket ansluter med externt IP, skickas du vidare till det lokala IP-numret som väl är 192.168.x.x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...