Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så spelar du upp FLAC-filer i iTunes


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Har installerat fluke och startar programmet. Får frågan om jag vill köra skriptet och väljer "kör". Programmet startas men avslutas direkt.

 

Vill gärna kunna spela upp flacfiler. Vad gör jag för fel?

 

Kör Leopard.

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick in låtarna i iTunes, men när jag spelar dom får jag bara ljud i datorn inte ut via Expressen????

 

Stavfel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag vet inte om det går att få FLAC till AP Express, annat än att köpa Airfoil.

 

http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/

 

Sök på 'Airfoil' här.

http://barelyfocused.net/blog/2006/10/12/n...tunesquicktime/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, har testa Airfoil och vart inte nöjd då jag fick en massa dropouts eller vad man kallar det (ljudet hackar sig) detta inträffar aldrig med Expressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med Aftonbladet istället? *ler*

:yeahbaby::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

bump,

jag får det inte alls att fungera. är detta verkligen fullt fungerande? kan inte importera/spela upp några .flac i iTunes..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
bump,

jag får det inte alls att fungera. är detta verkligen fullt fungerande? kan inte importera/spela upp några .flac i iTunes..

Samma här, någon som fått det att funka?

Hur gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, någon som fått det att funka?

Hur gjorde du?

 

Jag vet inte om jag gör på det bästa sättet men efter installation av FLUKE så markerar jag dom .FLAC filerna som jag vill importera till iTunes och väljer ÖPPNA MED. Där väljer jag FLUKE.APP. Sen sköter det sig självt.

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de vanligaste klagomålen på iTunes är att programmet inte stödjer särskilt många filformat.

Som FLAC eller WMA? :rolleyes:

Det enda bruket av FLAC som jag sett är av pirater.

 

De flesta hör ingen skillnad i kvalitet efter ~128 bps med AAC i alla fall.

Dessutom är merparten av modern musik förstörd av överdriven förstärkning med s.k. ljud-kompressorer vid mastering, dynamik och detaljer försvinner snabbt & effektivt i konkurrensen om medieutrymmet i TV & radio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som FLAC eller WMA? :rolleyes:

Det enda bruket av FLAC som jag sett är av pirater.

 

De flesta hör ingen skillnad i kvalitet efter ~128 bps med AAC i alla fall.

Dessutom är merparten av modern musik förstörd av överdriven förstärkning med s.k. ljud-kompressorer vid mastering, dynamik och detaljer försvinner snabbt & effektivt i konkurrensen om medieutrymmet i TV & radio.

 

 

Med 128 kbps kan man förstå att en del inte hör skillnad men hör du inte skillnad på 128 bps och en lossless så bör du nog kolla upp hörseln ;)

Att komprimera sönder ännu mer med ursäkten att musik ändå redan är så komprimerad från början förstår jag inte heller.

Lite som att sparka på en person för att den ändå redan precis blivit misshandlad.

 

Tycker det är lite konstigt att Apple inte fixat stöd för FLAC. Det är väl trotsallt mer eller mindre standarden för lossless-format idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komprimera sönder ännu mer med ursäkten att musik ändå redan är så komprimerad från början förstår jag inte heller.

Lite som att sparka på en person för att den ändå redan precis blivit misshandlad.

Du hör ingen skillnad i alla fall.

 

Tycker det är lite konstigt att Apple inte fixat stöd för FLAC. Det är väl trotsallt mer eller mindre standarden för lossless-format idag.

De facto och knappt det, och det används alldeles för lite i en värld som är mer bekymrad om nedladdningstid och begränsningar i utrymme. Visserligen OSS men det är inte tillräckligt för att göra det användbart i de flesta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hör ingen skillnad i alla fall.

 

Jo, det gör jag.

 

De facto och knappt det, och det används alldeles för lite i en värld som är mer bekymrad om nedladdningstid och begränsningar i utrymme. Visserligen OSS men det är inte tillräckligt för att göra det användbart i de flesta sammanhang.

 

Begränsningar i utrymme bryr sig väl inte många om idag när utrymme är så billigt?

Även nedladdningstid spelar väl inte så stor roll idag. En flac-fil tar bara någon sekund längre tid att ladda ner än en mp3.

Samtidigt som utrymme bara blir billigare och hastigheterna bara ökar.

Visst, flac eller lossless över huvud taget är inte särskilt utbrett men Flac får väl ändå räknas som standarden och då är det konstigt att inte stödja det. Antagligen kommer det stödjas den dagen Apple inser att deras egna lossless-format inte kommer vinna striden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som FLAC eller WMA? :rolleyes:

Det enda bruket av FLAC som jag sett är av pirater.

 

De flesta hör ingen skillnad i kvalitet efter ~128 bps med AAC i alla fall.

Dessutom är merparten av modern musik förstörd av överdriven förstärkning med s.k. ljud-kompressorer vid mastering, dynamik och detaljer försvinner snabbt & effektivt i konkurrensen om medieutrymmet i TV & radio.

 

Du förnekar dig aldrig. När ska du öppna ögonon och se att apple inte är gud över jorden?

Flac används för att det inte komprimerar så mycket som mp3 och liknande format. Tror du verkligen på fullt allvar att det bara är "pirater" som använder flac? (vad bygger du dina påståenden på?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför laddar ni inte ner ett program som gör om FLAC filer till mp3?? Jag kommer ihåg att jag använde ett sådant...

Det här programmet ska göra jobbet: http://audacity.sourceforge.net/

 

Annars så kan ni kolla lite här: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...21194941AAeul46

 

För att mp3 försämrar kvalitén?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är ett aktivt val att använda ett förlustfritt format och Apple Lossless är för begränsat. Det är inga som helst problem att konvertera till MP3 - Xact gör det jobbet bra, men varför gå ner i kvalitet i onödan? MP3, liksom AAC, är förstörande format, där informationen som är borttagen är borta för alltid.

Information du som regel, beroende på nivån av komprimeringen, inte kan uppfatta i alla fall.

Information tas bort byggt på psykoakustiskt urval som bestäms av vad man vet inte kan uppfattas, eller svårupfattat, och därmed bara tar upp plats i onödan.

 

En del av pop/rock-musiken av idag är dessutom så hårt förstärkta av ljud-kompressorer och s.k. limiters att algoritmerna kan ta bort så mycket att ~64 kbps kan återge musiken utan att de lyssnande (ungdomar?) kan uppfatta någon försämring. (En intressant parantes är om "The Loudness War", t.ex.

, vilket förklarar ganska väl just det mycket destruktiva fenomenet)

 

Dessutom, varför slösa så med utrymme? En skiva på 40 minuter kan ta upp ~400 MB av hårddisken, ~200 med FLAC eller Apples lossless codec, 5-10 ggr mer än med lossy format som Mp3 och AAC. Är biblioteket stort kan det alltså också ta upp en väldigt stor plats på hårddisken. Frågan då är om det är värt utrymmet för en hårfin eller rent av knappt urskiljbar skillnad i ljudkvalitet.

 

Men det är väl upp till var och en att avgöra, tycker själv dock att det är oförnuftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden passar snart in på www.faktiskt.se ;)

 

Ska testa detta plugin/prog för flac...

 

Flac är det bästa som hänt för oss audiofiler på bra länge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan personligen inte höra någon skillnad på FLAC eller Apple Lossless, så det spelar ingen större roll för mig vilket jag använder. Dock var det lite problematiskt när jag bytte från pc och hade mycket av min musik i just FLAC, jag använde mig av XLD, för att konvertera allt till Apple Lossless, och kan inte höra några skillnader som helst... och sen ÄR mer Apple Lossless ett självklart alternativ när man har en iPod/iPhone... Jag vet inte något sätt att få FLAC att fungera i iPod/iPhones.

 

Nackdelen är ju den självklara, att det tar mycket mer plats än en kass MP3:a.

Ska nog börja testa lite med VBR MP3.. Det verkar lite intressant och funkar det bra så kan det vara värt för att få plats med mer i sin iPhone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förut hade jag en Quicktime komponent som jag hittade här:

http://www.xiph.org/quicktime/

 

Men det verkar inte fungera längre.. någon som vet varför? Ny QT-version som det inte fungerar med?

 

Edit: Ah, verkar vara en Leopardinkompabilitet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör på det bästa sättet men efter installation av FLUKE så markerar jag dom .FLAC filerna som jag vill importera till iTunes och väljer ÖPPNA MED. Där väljer jag FLUKE.APP. Sen sköter det sig självt.

 

Mvh

Michael

Hehe Tack Micke!

 

Nu funkar det för mig med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gör på det bästa sättet men efter installation av FLUKE så markerar jag dom .FLAC filerna som jag vill importera till iTunes och väljer ÖPPNA MED. Där väljer jag FLUKE.APP. Sen sköter det sig självt.

 

Mvh

Michael

Hehe Tack!

 

Nu funkar det för mig med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...