Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag fick fler 3G-pinnar på min iPhone


kiwi

Rekommendera Poster

Jag tillhör dom som inte upplevt någon dålig mottagning på min iPhone 3G, men jag blev ändå positivt överraskad när jag fick "lära" mig nedanstående knep av en försäljare i en Teliabutik.

 

(OBS: Jag har sökt efter denna "lösning" i forumet, men inte hittat något. Ledsen om jag upprepar.)

 

Han hade nämligen märkt att om han höll telefonen "normalt", dvs lät ena handen omsluta den, så försvann alla eller nästan alla 3G-pinnar efter några sekunder. Men när han höll den i överkanten mellan två fingrar, så dröjde det inte länge förrän han hade 5 av 5 pinnar.

 

Jag testade själv - och det stämde minsann! Med handen omsluten försvann nästan all 3G-täckning, genom att hålla den i överkanten så blev det genast full täckning. Jag testade sedan uppkopplingshastigheten och även den fick en boost när jag inte höll om telefonen.

 

Teliakillen sade att detta förmodligen berodde på att 3G-antennen sitter i den nedre delen av iPhone. Detta vet jag inget om, men det låter ju plausibelt.

 

Varför har då inte jag upplevt någon försämring tidigare? Förmodligen för att jag oftast surfar med telefonen liggande, och då håller jag inte om den på samma sätt. 3G-antennen får bättre spelrum och uppkopplingen förbättras därefter.

 

Som sagt, det här kanske har nämnts förut, men tänkte ändå berätta det för er andra. Ni får gärna testa själva och berätta om det blev bättre täckning eller ej.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min värde blev bättre, från 97 till 87 när jag höll telefonen längst upp bara, provade 6-7 gånger med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det finns en viss risk att dom i vita rockar kommer och sätter på en en kramtröja om man går och håller telefonen i överkant under samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det finns en viss risk att dom i vita rockar kommer och sätter på en en kramtröja om man går och håller telefonen i överkant under samtal.

 

- Han som håller sin mobil så konstigt, är han rädd för bacillerna på telefonen?

- Nej, han har bara en iPhone.

 

:ThumbsUp:

 

Själv fick jag också bättre mätvärden. Från 103 till 91 på ena stället av lägenheten och från 87 till 71 på andra.

 

Tänk på att det tar 5-10 sekunder för förändringen att märkas, så var inte för snabba med att byta grepp.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser ni mätvärdena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från 1 pinne till 5 på någgra sekunder och så tvärtom när jag håller om luren. Otroligt ogenomtänkt att sätta antennen så långt ner.

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser ni mätvärdena?

 

Slå in

*3001#12345#*

på telefonen och tryck på den gröna luren.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå in

*3001#12345#*

på telefonen och tryck på den gröna luren.

/ Kiwi

 

Hur ser man detta med pinnarna då för jag hittar inte hur många pinnar jag har någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man detta med pinnarna då för jag hittar inte hur många pinnar jag har någonstans?

 

Tryck på siffrorna uppe i vänstra hörnet så visas staplarna - och vice versa.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske funkar på det viset. Men ska det verkligen behövas, kan tänka mig att om signalen har problem att ta sig genom en hand så borde man inte kunna använda telefonen till exempel i en bil....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dom som inte upplevt någon dålig mottagning på min iPhone 3G, men jag blev ändå positivt överraskad när jag fick "lära" mig nedanstående knep av en försäljare i en Teliabutik.

 

(OBS: Jag har sökt efter denna "lösning" i forumet, men inte hittat något. Ledsen om jag upprepar.)

 

Han hade nämligen märkt att om han höll telefonen "normalt", dvs lät ena handen omsluta den, så försvann alla eller nästan alla 3G-pinnar efter några sekunder. Men när han höll den i överkanten mellan två fingrar, så dröjde det inte länge förrän han hade 5 av 5 pinnar.

 

Jag testade själv - och det stämde minsann! Med handen omsluten försvann nästan all 3G-täckning, genom att hålla den i överkanten så blev det genast full täckning. Jag testade sedan uppkopplingshastigheten och även den fick en boost när jag inte höll om telefonen.

 

Teliakillen sade att detta förmodligen berodde på att 3G-antennen sitter i den nedre delen av iPhone. Detta vet jag inget om, men det låter ju plausibelt.

 

Varför har då inte jag upplevt någon försämring tidigare? Förmodligen för att jag oftast surfar med telefonen liggande, och då håller jag inte om den på samma sätt. 3G-antennen får bättre spelrum och uppkopplingen förbättras därefter.

 

Som sagt, det här kanske har nämnts förut, men tänkte ändå berätta det för er andra. Ni får gärna testa själva och berätta om det blev bättre täckning eller ej.

 

 

/ Kiwi

 

 

 

Vet inte så mycket då jag är jordbrukare: Men det va ju jäklig intressant !

 

Men jag slulle kunna tänka mig att detta varierar lite frän telefon till telefon

inte så mycket på grund av att handen dämpar radiosignalerna så mycket.

För om det vore fallet då borde väl flera andra märken av telefoner ha

liknande problem, dom är ju rätt lika uppbyggda. Läste där Che´s grej om

orsaken, inte för att jag föstod så mycket av det ,men: Skulle det inte kunna

vara så att antennen liksom ändrar utgångs impedans när handen är bara

nägra mm ifrån den och att den då stämmer sämre ihop med Chipet´s

ingångsimåedans ? Då skulle man kunna tänka sig att det beror på

hur faslägena förhåller sig mellan framvåg och tillbakavåg liksom ?

 

Om proböemet ligger just mellan antenn och chipingång så skulle det

ju bli troligt att man skulle få precis det Du beskriver, men det borde

väl också då variaera lite olika hur mycket förbättringen blir på olika

telefoner ? Vore intressant att veta om fler på forumet fär olika mycke

staplar ? eller vad det heter om fler testade som du att hälla den olika ?

 

Simon :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för det är ju normalt att man inte ska kunna hålla en telefon som en telefon ska kunna hållas. Vad är nästa grej? Att man ska limma fast telefonen mot örat för optimal mottagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten så låter hans "trix" som något hämtat från "tobbe trollkars trollerilåda" Titta när jag trollar fram 5 pinnar. Det gäller tydligen att vara fingerfärdig på telia these days :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på det välkända hand-over-problemet, att täckningen blir usel då man håller i telefonen. När man sedan pratar med den stänger man även på framsidan emd huvudet och får värdelös täckning, oftast tappar jag hela min täckning.

 

Det är ju knappast en acceptabel lösning, men den fungerar ju tillfäligt i dessa väntetider. Lite pinsamt dock att han på Telia på fullaste allvar presenterade denna lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha det här var det roligaste jag läst på länge... jag tror iphone 3g behöver komma ur betastadiet.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennen sitter längst ner enligt de bilder jag har sett. Lite synd med tanke på att det är naturligare att hålla luren i underkant. Dock vill jag minnas att i bruxen för min Nokialur så står de nämnt om det olämpliga att innesluta luren pga dämpningen av radiovågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Välkomna till kvällens kurs. Idag ska vi lära oss hur man ringer med Apples iPhone.

Det är en vanlig missuppfattning att den här telefonen kan ni hålla i.

Go vänner, inget kunde vara mer felaktigt och det vet alla erfarna iPhone-ägare.

Vi som varit med ett tag vi vet och vi känner till "Jobstricket".

 

1. Spreta med fingrarna - ordentligt och var inte rädda för att vifta med lilla lillfingret.

2. Fatta, med ett fast grepp, telefonen i överkant med pekfinger och tumme

3. För nu in lillfingret, under telefonens nedre kant, utan täcka för mycket av antennen som ligger under för att stabiliera enheten

 

Detta mina vänner är "Jobstricket."

 

Jordbrukare, lastbilschaufförer och andra med ett lillfinger överstigande svensk normalnorm bör hoppa över steg 3."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antennerna sitter väl lite överallt? i hörlursjacket, i metallramen osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de sitter (som på Motorola V3 RAZR) längst ner, det var därför den inte (heller) kunde ha helt metallskal då den hade blockat/skärmat all kommunikation då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina mätningar går upp och ner hur jag än gör, dock så får jag bättre mätning med min fodral på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den smarta ingenjörskonsten i iPhone integrerar antennerna på några oväntade ställen: metallringen runt kameran, ljudutgången, metallramen runt skärmen och inuti kretsarna i själva iPhone."

 

Ljuger dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den smarta ingenjörskonsten i iPhone integrerar antennerna på några oväntade ställen: metallringen runt kameran, ljudutgången, metallramen runt skärmen och inuti kretsarna i själva iPhone."

 

Ljuger dem?

 

de - inte dem ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...