Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hårddiskproblem?!Hjälp tack!


Klarsson

Rekommendera Poster

Jag har en iBook G4 som jag använt flitigt men säkert inte på smartast sätt i några år. Nu har den börjat krångla och jag gissar att hårddisken är full/överbelastad eller bara gammal och trött.

 

Ska jag köpa en ny hårddisk, och hur gör jag det enklast isåfall? Ska jag köpa både intern och extern? Jag är helt okunnig och totalt ointresserad av allt i datorn som jag inte har daglig användning av, så tyvärr är väl oddsen inte så lysande för att jag på egen hand ska klara att byta/installera och allt jox som väl också måste göras kring detta....?I datorn finns ca 3000 bilder som jag förtvivlat gärna vill ha kvar, men alla andra dokument, musikfiler etc är umbärliga.

 

Jag tar gärna emot fiffiga tips på hur jag ger min dator första hjälpen i detta läge, utan att det kostar skjortan!

 

Tack, tack.- Klarsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att du beställer en extern hårddisk av macoteket el ngn appleförsäljare som ser till att du får en som fungerar med din mac, USB/firewire etc, å för över filer så disken på iBooken kan andas ordentligt.

Fast är den interna disken trasig måste du ju byta den ändå. Men då har du en extern disk som du kan backupa på ändå ifall du oxå tvingas köpa en intern. Och är du okunnig som du säger får du nog lämna in datorn för diskbyte.

Inte så fiffigt kanske men fiffiga lösningar fattas nog för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allra först innan vi kan kan prata om vilken disk lösning du ska ha istället för den du vuxit ur nu är

GÖR EN BACKUPP!!!

 

bästa och billigaste sättet är att du köper en extern hårddisk för backupp. gärna en firewire men det viktiga är att du köper en.

 

nästa steg blir att klura ut om du ska köpa en extern till eller bara låta någon byta din interna disk.

har du ansträngt disken med att köra den nästan helt full under lång tid så kanske det hjälper med att frigöra lite plats genom att lägga över en del på extern disk eller till dvd skivor. och sedan köra en defragmentering med ett diskverktygsprogram som klarar defragmentering. för att få bettre prestanda på din gamla disk.

låter den konstigt, ger felindikationer i apples "skivverktyg" eller i något mera komplett program för diskkontroll. då ska du nog byta ut interna disken. är lite dålig på ibook för att bedömma hur krånglit det är att byta. men där kommer nog andra gå in och svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ny begagnad iBook är nog billigare än att betala för en HD och betala en firma för att byta tror jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBook G4 är helt klart en dator som fungerar ett tag till, om man använder den till vardagliga saker.

Jag tycker att du ska sätta i en ny disk i den och eventuellt sätta i lite mer RAM-minne.

 

Bor du i sthlm kan jag hjälpa dig med allt, inga problem.

Den här, http://www.webhallen.com/prod.php?id=54209, 160GB kostar bara 555.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Så den interna disken är full. Men du kommer fortfarande åt den, eller förstår jag fel? Alltså, inget är trasigt? Den går att köra?

 

Att komma åt och byta den interna disken är jobbigt. Du måste i praktiken plocka isär datorn i dess beståndsdelar.

 

Detta är interna hårddiskar du skulle kunna köpa till din iBook. Priset är i runda svängar 5 kr per gigabyte.

http://www.dustinhome.se/lp_5306_729.aspx

 

Du vill ju helst inte släpa omkring på en extern hårddisk till din bärbara. Så om du planerar att använda datorn, och ta med dig den, samt vill ha tillgång till dina bilder med mera bör du försöka få in en större intern disk.

 

 

Du kan ju försöka hitta någon som kan hjälpa dig att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Flyttade tråden hit till iBook-avdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...