Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rättstavning i Word


treebeard

Rekommendera Poster

Jag sitter och jobbar på en rapport i skolan. När jag ska låta rättstavningen gå genom dokumentet vill den hela tiden kontrollera på svenska, fastän texten är på engelska. När jag byter till engelska byter den automatiskt tillbaks till svenska på nästa ord. Hur ska man göra för att behålla rättstavning på engelska?

Jag använder Word 2003 under windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word kan inte veta om texten är på engelska eller svenska, det måste man tala om för den. :)

Nu sitter jag inte med Word, men jag har för mig att man får gå in i Dokumentinställningar och välja språk för själva dokumentet, då ska också rättstavningen följa med. Om man har dokumentet inställt på svenska och man skriver på engelska, så kollas stavningen på svenska. Man kan tillfälligt byta språk, bra om man skriver ett dokument på ett språk och införlivar i det text på ett annat språk. Och det är väl det som du har gjort, därför byter den tillbaks till svenska för det är inte permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera hela texten, därefter dubbelklicka på språket nere till höger och ändra till engelska.

Sedan kör du rättstavningsprogrammet (F7).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera hela texten, därefter dubbelklicka på språket nere till höger och ändra till engelska.

Sedan kör du rättstavningsprogrammet (F7).

Så gjorde man ja. Att det ska va så komplicerat. Väljer man ett språk i rättstavningen är det väll mest troligt att man också skrivit resten av texten i samma dokument på samma språk?

Några dokumentinställningar där man kan ändra språk hittade jag inte, däremot lite andra inställningar för just stavningskontrollen.

 

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :)

 

Varsegod! :)

 

MS Office funkar inte alltid logiskt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dokumentinställningar där man kan ändra språk hittade jag inte, däremot lite andra inställningar för just stavningskontrollen.

"Standardpråket" hör ihop med "Normal"-mallen (inte program- eller dokumentinställningar)

och du kan byta språk i denna eller skapa fler mallar

 

hälsar J med ett kraftigt hurra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...