Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rsync-syntax, en liten fråga


Flameboy

Rekommendera Poster

Jag har aldrig blivit kompis med Timemachine, och har testat lite med rsync. Jag inser att det finns gott om finesser, och har skapat ett shellscript som kör min backup.

 

Problemet är att jag skulle vilja ta backup på 2 mappar i samma veva, kan man göra detta?

 

Så här har jag skrivit för första mappen (Mapp_1), hur inkluderar jag en till mapp?

 

sudo $RSYNC -a -x -S --delete \

$* /Users/flameboy/Mapp_1 /Volumes/USB-disk/Backup/

 

Som nödlösning kör jag för närvarande 2 separata script, men då måste jag ju skriva lösenordet för sudo 2 gånger.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag har aldrig blivit kompis med Timemachine, och har testat lite med rsync. Jag inser att det finns gott om finesser, och har skapat ett shellscript som kör min backup.

 

Problemet är att jag skulle vilja ta backup på 2 mappar i samma veva, kan man göra detta?

 

Så här har jag skrivit för första mappen (Mapp_1), hur inkluderar jag en till mapp?

 

sudo $RSYNC -a -x -S --delete \

$* /Users/flameboy/Mapp_1 /Volumes/USB-disk/Backup/

 

Som nödlösning kör jag för närvarande 2 separata script, men då måste jag ju skriva lösenordet för sudo 2 gånger.

 

Tacksam för svar!

Jag är lite osäker på om jag förstår dig rätt, men vill du backa upp två olika mappar till ett mål? I så är det bara att lägga till sökvägar för mapparna med ett mellanslag mellan. Så här:

 

rsync -a -x -S --delete /Sökväg/Mapp/Ett /Sökväg/Mapp/Två /Sökväg/Mapp/Målmapp

 

Rsync är faktiskt ett riktigt bra verktyg. Det går att göra väldigt avancerade backupsystem med relativt enkla skript. Dessutom finns klienter för MacOS, Windows och diverse *ix-system. Jag kör det som backupsystem på flera företagsservrar och det fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...