Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken är bästa slipmaskinen


wassborg

Rekommendera Poster

Jag ska som sagt slipa en pinnstol som jag köpte på loppis. Den är ommålad och jag vill ta bort all färg och måla den i originalfärg. Det är en tapiomäki. Mademoiselle.

Men det är många pinnar och vinklar. Finns det någon slipmaskin som klarar av det.

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En varmluftpistol kanske är lämpligare. Den gör att färgen mjuknar och flagnar. Bara att skrapa av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo i och för sig men jag skulle föredra att slipa, det blir så geggigt av varmluftspistol.

Men tack för tipset.

 

Någon annan som har en bra slipmaskin att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att Lut eller bums biter på orginalfärgen, den är producerad på 50 talet.

Fast det brukar också bli rätt kladdigt.

 

Men jag tackar även för det tipset.

 

Hade faktiskt glömt bort att det fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ge mig på en sådan stol med maskin, kan ställa till mer skada än nytta.

Ta bort så mycket du kan med färgborttagning och eller varmluft och slipa resten rent för hand. Finns bra slipsvampar som gör det lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slipmaskiner finns ju, de där små trekantiga från Black&Decker, men det är jobbigt med dem också..

 

Googla du lite på "ta bort gammal färg", här är några

 

http://www.nordsjo.se/paint2.asp?Cat=7&Avd=1&Type=2

 

och

 

http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-...gammal-farg.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Skulle tro att denna kan vara bra för detta ändamål:) Går att komma åt med på de lite mindre ytorna också om det nu skulle finnas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni kanske har rätt med att man ska använda varmluft alternativt Lut, eller hanske en kombination. Blir det effektivare med värme på lut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyklone var inte så dum.

Det blir kanske lite av varje, jag kanske slipar stora ytor och kör lut eller varmluft på pinnarna.

 

 

Mycket att fundera över här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att denna kan vara bra för detta ändamål:) Går att komma åt med på de lite mindre ytorna också om det nu skulle finnas :)

Men lägg noga märke till att de bara slipar mitt på sitsen på stolen och inte på alla pinnarna i pinnstolen:

http://www.blackanddecker.com/ProductImage...1/MS1000_A7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var varsam med värmepistol, vissa färger kan avge giftiga gaser, om det varit blyvitt i t.ex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var varsam med värmepistol, vissa färger kan avge giftiga gaser, om det varit blyvitt i t.ex

 

 

Tack jo jag kommer att vara utomhus men jag funderar just på att vissa färgtyper blir helt konstiga av värme.

Det är väl troligtvis inte kalk i färgen men som du säger så kan det nog vara tungmetaller.

 

Har haft en vild tanke att försöka få av den förb-e plastfärgen som ligger över utan att skada orginallacken under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Men lägg noga märke till att de bara slipar mitt på sitsen på stolen och inte på alla pinnarna i pinnstolen:

http://www.blackanddecker.com/ProductImage...1/MS1000_A7.jpg

jo, men har för mig att den har utbytbar platta undertill och att man kan lägga till en sak längst fram för att komma åt mindre detaljer, är inte säker på om det är just den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste först rubriken som "Vilken är bästa slipsmaskinen" :skrattaat::hihihi:

 

 

KUL undrar om det finns slipmaskiner och vad gör dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså lekman som jag är så skulle jag ändå tror att den sån där maskin som är som ett finger som sticker fram med ett långt slippapper som snurrar runt runt (som en mindre bandslip alltså) är mycket bättre än en platta som vibrerar lite. Kan tänka mig att färgen kommer sätta igen ett sånt slippapper mycket fortare. Men det är en gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska som sagt slipa en pinnstol som jag köpte på loppis. Den är ommålad och jag vill ta bort all färg och måla den i originalfärg. Det är en tapiomäki. Mademoiselle.

Men det är många pinnar och vinklar. Finns det någon slipmaskin som klarar av det.

Tacksam för förslag.

Jag har gjort liknande. Varmluft + handslipning. Det räcker.

 

Jag hade också en hörnslip samt en oscillerande rondell. Båda Bosch, gröna serien.

 

Jag har höga ytkrav men jag vet inte hur du ser på saken kontra prislapp. Personligen hatar jag skräp såsom 199 kronors maskiner.

 

Som ovanstående säger så klibbar färg väldigt snabbt in i slippapperet, väldigt tröttsamt även om färgen är sen stenåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var varsam med värmepistol, vissa färger kan avge giftiga gaser, om det varit blyvitt i t.ex

Jag tog bort färg på gamla dörrar, nu fattar jag vad giftiga ångor är. Ansiktet blev alldeles rött ett tag. => Sörj för god ventilation eller var utomhus om det är något större jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...