Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad vill du se för funktioner i en ny Systemkamera?


Hagman

Rekommendera Poster

Jag funderade häromdagen på vad jag saknade för funktioner i Canons EOS 40D och i dag läste jag att Nikons D90 kanske har två av dem.

 

1. GPS som skriver in koordinaterna i RAW-filen.

2. Ögonstyrd autofokus som EOS 3 och 5 hade.

3. Videoinspelning i minst 720p.

4. Inbyggd styrning av trådlösa blixtar.

 

Kommer ni på något annat man gärna skulle vilja ha i systemkameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ska köpa 40d, den har det jag vill ha faktiskt.. Bildkvaliteten är det viktiga för mgi..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videoinspelning lär det knappast vara. Inte för att det inte hade gått att göra, med tanke på att Live View börjar blir standard... utan för att varken Canon eller Nikon är tillräckligt innovativa. Visst, de gör jättebra kameror, men let's face it - alla nyskapande funktioner kommer först från konkurrenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken snackar om ingång för GPS. Det kan väl inte kosta många kronor mer att bygga in den, de behöver ju inte lägga in en massa navigeringsskit, det enda som behöver finnas synligt är ju menyval för på/av samt eventuellt möjlighet att se position i bakstyckets display. Verkar mycket smidigare.

 

Lite OT:

iFånen har ju kamera & GPS = Geotagging. Undrar om nästa iPhoto kommer få någon snygg koppling till Googlekartor. Markera bilden, klicka på kartknappen och du för upp kartan, ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videoinspelning lär det knappast vara. Inte för att det inte hade gått att göra, med tanke på att Live View börjar blir standard... utan för att varken Canon eller Nikon är tillräckligt innovativa. Visst, de gör jättebra kameror, men let's face it - alla nyskapande funktioner kommer först från konkurrenterna.

Jag skulle snarare vilja säga att det är Nikon och Canon som driver på utvecklingen framåt när det gäller systemkameror. Canon var t.ex. först med bildstabilisering och ögonstyrd autofokus. Bildkvalitén ligger lite högre än hos övriga konkurrenter och vad jag känner till så är det bara Canon och Nikon som har tilt & shift-objektiv i sitt sortiment för att nämna några exempel. Jag tror att videoinspelning kommer att komma i Canons enklare systemkameror men om det kommer i mellanmodellerna som efterfäljarna till 40D och 5D vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle snarare vilja säga att det är Nikon och Canon som driver på utvecklingen framåt när det gäller systemkameror. Canon var t.ex. först med bildstabilisering och ögonstyrd autofokus. Bildkvalitén ligger lite högre än hos övriga konkurrenter och vad jag känner till så är det bara Canon och Nikon som har tilt & shift-objektiv i sitt sortiment för att nämna några exempel. Jag tror att videoinspelning kommer att komma i Canons enklare systemkameror men om det kommer i mellanmodellerna som efterfäljarna till 40D och 5D vet jag inte.

 

Jo, fast nu nämner du funktioner som kom för ett bra antal år sedan. På senare år har de inte direkt kommit med många nya funktioner, medan konkurrenterna har uppfunnit saker som Live View, vinklingsbara skärmar och funktioner för att ta bort damm. Nu kommer ju Olympus dessutom med ett nytt system för att göra extra kompakta dslr-liknande kameror. Inte för att Nikon eller Canon nog inte hade kunnat vara nyskapande, utan för att de är för fega. Konkurrenterna måste komma på nya saker för att ens ha möjlighet att kunna konkurrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade systemkamerorna haft filmfunktion också hade jag slagit till direkt. Men nu innebär en systemkamera att jag måste ha med mig två kameror - en för att filma med och en för att fota med. Alternativt att mobilens filmfunktion blir så bra att man kan använda den så småningom. Filmar massor i mitt tävlande med hundarna och är helt beroende av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videofunktion på en systemkamera ser jag om otroligt onödigt, samma med vinklingsbar skärm. Dammborttagning kom med Canon 400d och finns i de nyare Canon DSLR. Vad jag tror kommer är möjligheten till geotaggning eftersom det just nu är en liten fluga tror jag inte att varken Canon eller Nikon struntar i detta... frågan är bara hur många år det tar innan vi får se den första kameran med det. =)

För att gå till Hagmans inlägg som kommer D90 garanterat ha trådlös (genom sin popupblixt) blixt styrning. Precis som sin storebror d300 och föregångare D80.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade systemkamerorna haft filmfunktion också hade jag slagit till direkt. Men nu innebär en systemkamera att jag måste ha med mig två kameror - en för att filma med och en för att fota med. Alternativt att mobilens filmfunktion blir så bra att man kan använda den så småningom. Filmar massor i mitt tävlande med hundarna och är helt beroende av det.

Jag tror aldrig att en mobiltelefon kan bli så bra på att filma inom de närmaste åren.

 

Videofunktion på en systemkamera ser jag om otroligt onödigt, samma med vinklingsbar skärm.

Vinklingsbar skärm kan jag hålla med om att det känns onödigt då det gör att kameran lättare går sönder och inte tillför så mycket. Videofunktion är inte så dumt om man har barn då man kan filma lite på semestern utan att behöva ha med sig en extra kamera. Däremot är det inget att göra proffsiga filmer med då det alltid måste göras många kompromisser då det viktiga är att fotofunktionerna som ska prioriteras.

 

För att gå till Hagmans inlägg som kommer D90 garanterat ha trådlös (genom sin popupblixt) blixt styrning. Precis som sin storebror d300 och föregångare D80.

Kan man styra en trådlös blixt ifrån en D80 med automatik eller menar du att man måste ställa in blixten manuellt? Skulla jag på en Nikon kunna tejpa för den inbyggda blixten och bara använda den externa eller krävs det en blixt för att utlösa den externa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinklingsbar skärm är visst viktig, varför säljer dom annars vinkelsökare? Hade det på en Oly kompaktkamera, skitsmidigt. Det är en finess jag gärna skulle vilja se mer av. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videofunktion på en systemkamera ser jag om otroligt onödigt, samma med vinklingsbar skärm. Dammborttagning kom med Canon 400d och finns i de nyare Canon DSLR.

 

Jo, visst har de dammborttagning nu, men det var inte de som uppfann det, vilket är vad jag syftade på.

 

Själv köpte jag nyss en kamera (sony a350) med vinklingsbar skärm helt enkelt för att den just hade det - en vinklingsbar skärm. Det ger helt enkelt möjlighet att kunna ta bilder vid lägen där det inte går med en traditionell sökare. Hade den inte heller haft en sådan skärm så vore den inte heller intressant för min del, utan då hade jag behållit min gamla kamera. Onödigt kan säkert vissa tycka, men det beror på vad man är ute efter.

 

När det gäller videofunktionen så kan jag nog tycka kan vara en bra funktion, men jag tror inte att Nikon kommer att vara först med det. Skulle det ändå visa sig att D90 har videoinspelning så är jag ändå skeptisk till hur bra den kommer att vara. Sensorn blir snabbt varm när den är igång längre stunder, vilket inte är så nyttigt. Autofokusen lär ju inte heller funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinklingsbar skärm är visst viktig, varför säljer dom annars vinkelsökare? Hade det på en Oly kompaktkamera, skitsmidigt. Det är en finess jag gärna skulle vilja se mer av. :)

 

Absolut. Vad mer konservativa människor inte heller verkar tänka på är att man kan använda en kamera med en sådan display ungefär på samma sätt som man använder en gammal hasselblad, där man tittar uppifrån. En sådan hade de dock aldrig fått för sig att klaga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinklingsbar skärm är visst viktig, varför säljer dom annars vinkelsökare? Hade det på en Oly kompaktkamera, skitsmidigt. Det är en finess jag gärna skulle vilja se mer av. :)

 

 

Absolut. Vad mer konservativa människor inte heller verkar tänka på är att man kan använda en kamera med en sådan display ungefär på samma sätt som man använder en gammal hasselblad, där man tittar uppifrån. En sådan hade de dock aldrig fått för sig att klaga på.

Jag är med på att det kan finnas situationer (t.ex. macrofoto på små växter eller videofilmning) där en vinklingsbar skärm kan vara till nytta men jag kommer att använda den riktiga optiska sökaren och tycker att hållbarhet är viktigare på en kamera. En semiproffskamera med en 2,8-zoom håller man gärna inte med armarna uppe i luften då den väger ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppe i luften?

 

Köpte en vinkelsökare och det är ju en tusenlapp till drygt och sen stjäl den lite ljus och skärpa så helt bra är den inte förutom att den ska släpas med och sättas på och av, hade föredragit en vinkelbar skärm (även om det inte är exakt samma sak). Men det är ju min önskning, jag tycker det är en bra hjälp, om du tycker annorlunda får du ju tycka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska du ha en gps till i en kamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska du ha en gps till i en kamera?

Geotagga bilderna med koordinater så man i efterhand kan se exakt var bilden är tagen. Det underlättar om man rest mycket och inte vet var bilden togs eller om man vill tillbaka till exakt samma ställe och ta om bilden i andra ljusförhållanden. Inte den allra viktigaste funktionen men betydligt bättre än att betala för en massa onödiga extra pixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säj att du tittar på några år gamla familjefoton å så ser du nånting intressant i bakgrunden men du har glömt var du var nånstans vid själva fototillfället, då kan du ta fram positionen och så ser du att det var ju Varbergs fästning ni var vid vid tillfället. :)

 

Eller du är nånstans och skall berätta för en kompis att just här på denna punkt finns jordens kantarellställle, då skickar du bilden och positionen till honom helt enkelt så kan han nästa dag plocka svamparna du lämnat.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Geotagga bilderna med koordinater så man i efterhand kan se exakt var bilden är tagen. Det underlättar om man rest mycket och inte vet var bilden togs eller om man vill tillbaka till exakt samma ställe och ta om bilden i andra ljusförhållanden. Inte den allra viktigaste funktionen men betydligt bättre än att betala för en massa onödiga extra pixlar.
Håller med dig till fullo. Dock ser jag hellre bättre optik på bekostnad av gps.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo. Dock ser jag hellre bättre optik på bekostnad av gps.

Jag kan hålla med om att en bra optik är viktigare än GPS men optiken köper man löst så den har inte så mycket med kamerahuset att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att en bra optik är viktigare än GPS men optiken köper man löst så den har inte så mycket med kamerahuset att göra.
skulle väl gå att köpa en extra grs-modul oxå? så slipper man det i kamerahuset.

 

Ps. saker ska vara så simpla som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det blir enklare om GPS-modulen sitter i kamerahuset så man slipper att synka klockorna melllan GPS och kamerahus innan fototillfället och sedan ta upp bilderna i ett speciellt program som skriver in koordinaterna i exif-informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle väl gå att köpa en extra grs-modul oxå? så slipper man det i kamerahuset.

 

Ps. saker ska vara så simpla som möjligt...

Jo, men om du bygger in den i kameran så slipper du ju släpa på en extra sak. Dessutom slipper du se den om den är inbyggd.

 

Så simpelt som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om du bygger in den i kameran så slipper du ju släpa på en extra sak. Dessutom slipper du se den om den är inbyggd.

 

Så simpelt som möjligt...

Hasselblad som är min förebild har vad jag vet inte gps inbyggt. Utan kan köpas som extra tillbehör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...