Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klammerparenteser, Apple-tangentbord, Bootcamp


Vankelmod

Rekommendera Poster

Ok. egentligen är jag inte någon nybörjare längre; har använt mac i flera år men tror fortfarande att den här frågan lämpar sig bäst här.

 

Förr i tiden programmerade jag mycket men lade ner det när jag gick över till mac; orkade inte lära mig Xcodes upplägg(Sidetrack). Hur som helst kör jag nu Windows XP via Bootcamp på min dator och använder således Apple-hårdvara och Microsoft-mjukvara. Ochså till själva problemet:

 

Jag lyckas inte för allt smör i Småland skriva klammerparenteser( c++ utan funktioner är helt enkelt meningslöst och omöjligt). Jag letade runt lite på forumet och hittade ett antal trådar som behandlade ämnet klammerparenteser på mac-tangentbord men dessa lösningar fungerar inte. Jag kan inte hitta någon fungerande Option, Shift, Ctrl(ersätter Command), Ctrl+Option, Ctrl+Shift, Shift+Option, Shift+Option+Ctrl osv. -kombination som fungerar. Antingen är detta ett löjligt enkelt problem eller så har det med Microsofts drivrutiner för Apple-hårdvara att göra(för den inbyggda bluetoothen i min Macbook fungerar inte heller). Oavsett vilket kommer jag att kunna identifiera problemet fortare om jag presenterar det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret men tyvärr fungerar det inte.

 

Jag kanske måste klargöra problemet lite tydligare:

 

Tangentbordet är Apple och datorn lika så och fungerar finfint i os x men så fort jag byter över till windows xp som ligger på min bootcamp-partition fungerar mac-tangentbordet inte. Shift+8 är fortfarande ( och Ctrl+Option+8 är fortfarande [ men Option+8 är ingenting

 

OBS. när jag säger klammerparentes menar jag: spetsparentes, måsvinge, ackolad osv. dvs INTE hakparentes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har sedan jag senast kollade (7 månader) kommit en uppdatering för Bootcamp Xp som jag dock av okänd anledning inte kan installera, har även laddat ner filen separat från apple.com/support/bootcamp och försökt installera den manuellt men utan framgång.

 

Jag tror faktiskt att lösningen på detta problem mycket väl kan finnas i den uppdateringen; den är nämligen över 200 Mb stor. Hursomhelst om någon av er utan problem lyckats installera följande uppdatering: Boot Camp Update 2.1 for Windows XP så hör gärna av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har sedan jag senast kollade (7 månader) kommit en uppdatering för Bootcamp Xp som jag dock av okänd anledning inte kan installera, har även laddat ner filen separat från apple.com/support/bootcamp och försökt installera den manuellt men utan framgång.

 

Jag tror faktiskt att lösningen på detta problem mycket väl kan finnas i den uppdateringen; den är nämligen över 200 Mb stor. Hursomhelst om någon av er utan problem lyckats installera följande uppdatering: Boot Camp Update 2.1 for Windows XP så hör gärna av er.

 

Jorå, den har jag lyckats installera för ett bra tag sen. Hade inga som helst problem då. Vad får du för fel?

 

Har dock inte testat klammerparanterser, programmerar inte i windows. Däremot skulle jag vara förvånad om 2.1 lade till en sådan funktion, det känns som om det har mer med tangentbordsdrivrutinen att göra.

 

Men jag har för mig att det finns något program i Xp som heter typ "teckenhanteraren" eller något sådant, därifrån kan du infoga tecken och se med vilka kombinationer man kan skriva dem.

 

Sen måste du väl inte använda xcode för c++ på mac? Programmerar inte c++, men väl Java, där finns det ett undebart utvecklingsverktyg vid namn Eclipse. Finns även en verision för c++, men vet inget om denna. Annars borde det finnas andra fullgoda alternativ till xcode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[ på windows: ctrl-alt-8

] på windows: ctrl-alt-9

 

{ på windows: ctrl-alt-7

} på windows: ctrl-alt-0

Alltså på varsin sida om parentes-tangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Tack detta var uppenbarligen lösningen.

 

Xelo: När du nämner saken tror jag inte attjag har uppdaterat mina drivrutiner sedan jag installerade dem från Leopard-cdn. Skulle ju inte vara underligt om mina andra problem ligger där. Du vet inte händelsevis var man får tag i nyare. Ang andra program att programmera i har jag helt enkelt inte orkat sätta mig in i situationen. Slutligen uppdateringen; när jag kör den genom Apple Software Update laddas hela filen ner och när den ska installeras får jag meddelandet: Error occured while installing the updates. If the problem persists, choose Tools > Download Only and try installing manually.

Jag har provat även det med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...