Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har åskan pajat min iMac?


Marooned

Rekommendera Poster

Jag har ett grenuttag med en on/off knapp som jag alltid slår off innan jag går och lägger mig. I detta uttaget sitter min externa hårddisk, tv och iMacen. När jag kommer hem från jobbet idag så slår jag på grenuttaget för att sen slå på datorn. Men icke, den är stendöd. Tv:en och externa hårddisken fungerar utmärkt.

 

Jag testar att dra ur strömsladden till iMacen och vänta, fortfarande död. Jag testar att sätta iMacen i ett annat uttag, händer ingenting. Ringer till Apple support och berättar precis som ovan. Han säger att jag ska testa det jag redan testat, igen. Ut med strömsladden, in med iMacen i ett annat uttag. Händer inget. Han säger att jag ska köra med den till närmaste apple servicecenter.

 

Grejen är den, jag har ju inte haft nån ström till datorn medans det åskade. Men som han sa kan dom se att det är åskan som gjort så att iMacen inte startar så får jag stå får servicen. Men hur ska jag kunna bevisa att jag verkligen inte haft ström till iMacen? Det kan jag ju inte. Om det nu är åskan borde inte externa hårddisken och tv:en också slutat att fungera?

 

Ska jag säga precis som det är och hoppas på att det inte är åskan?

 

Ska jag säga att den bara inte starta endag, men frågan är då om dom kanske ser att det antaligen är åskan.

 

Någon som har tips på vad jag kan testa mer förutom att dra ur sladden eller koppla den till ett annat uttag?

 

Någon som har en aning om jag nu inte skulle få ut det på garanti vad det kostar att laga den?

 

Det är en iMac 20" 2,4ghz (Alu) om det är till någon hjälp... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för nåt liknande. Innan jag for på semester slog jag av grenuttaget med sin strömbrytare för alla enheter.

Hemkommen slår jag på igen, men ena externa hårddiskens powersupply är dött. Antar att det har med åskan att göra, funderar på om det kan vara jordanslutningen som ställt till det. Denna är ju alltid ansluten, det är det enda jag kan komma på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar alltid ur grenuttagskontakten, litar inte på den med inbyggt åskskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett grenuttag med en on/off knapp som jag alltid slår off innan jag går och lägger mig. I detta uttaget sitter min externa hårddisk, tv och iMacen. När jag kommer hem från jobbet idag så slår jag på grenuttaget för att sen slå på datorn. Men icke, den är stendöd. Tv:en och externa hårddisken fungerar utmärkt.

 

Jag testar att dra ur strömsladden till iMacen och vänta, fortfarande död. Jag testar att sätta iMacen i ett annat uttag, händer ingenting. Ringer till Apple support och berättar precis som ovan. Han säger att jag ska testa det jag redan testat, igen. Ut med strömsladden, in med iMacen i ett annat uttag. Händer inget. Han säger att jag ska köra med den till närmaste apple servicecenter.

 

Grejen är den, jag har ju inte haft nån ström till datorn medans det åskade. Men som han sa kan dom se att det är åskan som gjort så att iMacen inte startar så får jag stå får servicen. Men hur ska jag kunna bevisa att jag verkligen inte haft ström till iMacen? Det kan jag ju inte. Om det nu är åskan borde inte externa hårddisken och tv:en också slutat att fungera?

 

Ska jag säga precis som det är och hoppas på att det inte är åskan?

 

Ska jag säga att den bara inte starta endag, men frågan är då om dom kanske ser att det antaligen är åskan.

 

Någon som har tips på vad jag kan testa mer förutom att dra ur sladden eller koppla den till ett annat uttag?

 

Någon som har en aning om jag nu inte skulle få ut det på garanti vad det kostar att laga den?

 

Det är en iMac 20" 2,4ghz (Alu) om det är till någon hjälp... :deppig:

 

Antingen tar du in datorn till server och säger att du hade den inpluggad när åskan var aktiv. Eller så säger du ingenting och så upptäcker de åskan i alla fall...eller inte.

Hur du än gör så måste ju datorn fixas i alla fall, så jag skulle nog föreslå att du inte nämner någonting om någon åska.

Upptäcker de det i alla fall så är det väl synd då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är åskan borde inte externa hårddisken och tv:en också slutat att fungera?

Nej, det är inte säkert. Åskan tar lättaste vägen "ut", så OM det är åskan så var det Macen som var lättaste vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grenuttag med switch är allstå inte att lita på. Men om jag ska sitta och sätta i och ut kontaken varje dag (sen när datorn är fixad). Det måste ju slita något kopiöst på både sladden och uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När blixten slog ner hos mig för några år sedan, hade på den tiden inget ADSL, och kom den in via telefonledningen rätt in i min PowerMac G4 Sawtooth.

 

Det lät som en armé med myror som kom in i ledningen och sedan sa det "tjoff" i Powermacen och en liten rökpust kom upp från den, mikrosekunden efter kom knallen uppifrån som närapå tryckte ner tegelpannorna genom taket. :lol:

 

Datorn klarade sig, men modemet och nåt filter till det strök med...

Telefoner och telefonsvarare strök med...

 

Så det är inte bara strömkabeln man bör dra ut, aven telekabeln. Och ADSL-modemet strömförsörjning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna bara in den och säg att du inte kan starta den.

Om det var åska eller inte vet du ju inte säkert, eller hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grenuttag med switch är allstå inte att lita på. Men om jag ska sitta och sätta i och ut kontaken varje dag (sen när datorn är fixad). Det måste ju slita något kopiöst på både sladden och uttaget.

Hur bor du? Hus på landet? Lägenhet i stan? Hyresrätt? Bostadsrätt?

 

Du kan satsa på ett ordentligt åskskydd, särskilt i hus på landet med ledningar i luften. Ett så kallat inledningsskydd kostar runt 5000kr + montering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bor du? Hus på landet? Lägenhet i stan? Hyresrätt? Bostadsrätt?

 

Du kan satsa på ett ordentligt åskskydd, särskilt i hus på landet med ledningar i luften. Ett så kallat inledningsskydd kostar runt 5000kr + montering.

 

 

Typ detta?

http://www.centroson.se/ThunderGuard.html

 

 

Har jag inte låtit inmontera, kanske man skulle titta på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett TV-program jag såg om åska, så sade de,

att man inte skall lita på en strömbrytare, eftersom

åskan kan hoppa över mellan polerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått mitt nätverkskort på min gamla PC mosat (plus en bärbar telefon, två nätverkskort på serverburken i källaren och ett ADSL-modem), har jag tagit för vana att rycka ur sladden och nätverkssladden när det börjar smälla lite väl högt om åskan.

 

Better safe than sorry... ^_^

 

(P.S, Den åsksmällen som mosade alla dessa saker var så hög att t.o.m min bror som satt på toan i källaren kände vibrationerna, själv stod jag under tak på altanen och tänkte att "äsch, det åskar ju bara lite..." *KABOOOOM*. Jag hoppade förmodligen 2 meter rakt upp i luften av smällen :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl nämna det att grabben min (och även jag) har köpt halogenlamparmatur och monterat under köksskåpen.

 

Dessa här:

 

post-113-1218649489_thumb.jpg

 

 

När åskan gick hemma hos honom nyligen, (han bor nära Landvetter flygplats) så bara sa det poff i hans armaturer (2 st) och de slocknade, även ett par fristående halogenarmaturer han hade i taket slocknade.

Och då var åskan rätt långt borta, så det var ingen direktträff precis..

Han köpte nya glödlampor i tron att det räckte att byta dem..men icke, hela armaturen var kass..

 

Strömspikar....övrigt i huset klarade sig TV mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått mitt nätverkskort på min gamla PC mosat (plus en bärbar telefon, två nätverkskort på serverburken i källaren och ett ADSL-modem), har jag tagit för vana att rycka ur sladden och nätverkssladden när det börjar smälla lite väl högt om åskan.

 

Better safe than sorry... ^_^

 

(P.S, Den åsksmällen som mosade alla dessa saker var så hög att t.o.m min bror som satt på toan i källaren kände vibrationerna, själv stod jag under tak på altanen och tänkte att "äsch, det åskar ju bara lite..." *KABOOOOM*. Jag hoppade förmodligen 2 meter rakt upp i luften av smällen :P)

 

Som jag då...behövde nästa byta kalsonger... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag åker hemifrån vid en ev längre tid (över en helg eller så) så drar jag alltid ur alla sladdar ur väggen, ström, telekabel, allt..

 

Better safe than sorry som det heter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ni prata om sånt där just nu?

Här åskar och blixtrar det just nu i parti och minut.

Kör på batteriet tills det haflat klart! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ni prata om sånt där just nu?

Här åskar och blixtrar det just nu i parti och minut.

Kör på batteriet tills det haflat klart! :o

 

 

Sitter du i husvagnen än.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du i husvagnen än.. ;)

 

Nej i den sitter man ju säkert, aluminium runt om.

Nu är jag hemma igen omgiven av en massa känslig elektronik, men än så länge har det bara slagit ner i skallen, jäkla huvudvärk när åskan går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, just det.

 

Vi har detta i fritidshuset på landet:

http://www.transient.se/frame/askskydd.html

 

En sak som är viktig är att ALLA ledningar som går in i huset och som kan leda ström kopplas via inledningsskyddet: Elkraft, telefon, TV-antenn, satellitmottagare och till och med vattenledningsrör av metall. (Vattenledningsrören jordas i inledningsskyddet.)

 

Nästa steg är en grov kopparkabel nedgrävd i en ring runt huset. Ringen jordas också i inledningsskyddet. Har för mig att det ska vara 25kvmm eller möjligen 50kvmm, så det är en grov ledning. Denna hindrar strömmen som leds i marken att komma in i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, vad är vanligast att blixten slår ner? Är det i vanliga fristående villor, semesterhus, radhus eller höghus? Borde inte lägenheter i höghus ligga säkrare till? Tänkte mest på att det är så många lägenheter på en så pass liten yta som behöver ström. Eller slår den då ut strömmen i höghusets alla lägenheter?

 

Det där med ström har jag ingen superkoll på och blev därför lite allmänt intresserad och tyckte att det passade in i den här tråden.

 

Mvh;

 

Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, vad är vanligast att blixten slår ner? Är det i vanliga fristående villor, semesterhus, radhus eller höghus? Borde inte lägenheter i höghus ligga säkrare till? Tänkte mest på att det är så många lägenheter på en så pass liten yta som behöver ström. Eller slår den då ut strömmen i höghusets alla lägenheter?

 

Det där med ström har jag ingen superkoll på och blev därför lite allmänt intresserad och tyckte att det passade in i den här tråden.

 

Mvh;

 

Matte!

Åskan ställer till mest skada på landet, där ledningarna går i luften ända fram till huset.

 

Å andra sidan slog åskan ner i centralantennen på ett 10-våningshus här i Helsingborg för kanske 15 år sedan. Det fanns inte en hel TV i hela huset. Det var innan kabel-TV gjorde sitt intrång. Kabel-TV är nergrävd hela vägen och därmed mycket säkrare.

 

Har du inga luftledningar fram till huset är du relativt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vitsen med ett vanligt grenuttag med brytare är ju för att slipp stanbyström och vanliga elfel som att tvn börjar brinna. många grenuttag bryter inte ens tvåpoligt, så då kan åska och annat hamna där endå även när den inte går genom jord.

 

nåja tycker du ska göra som en del innan säger. hålla tyst om din åsk teori. för du vet ju som sagt inte om det är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vitsen med ett vanligt grenuttag med brytare är ju för att slipp stanbyström och vanliga elfel som att tvn börjar brinna. många grenuttag bryter inte ens tvåpoligt, så då kan åska och annat hamna där endå även när den inte går genom jord.

Det finns ju strömbrytare/fördelare med överspänningsskydd:

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251854

Förmodligen ger ett högre pris ett bättre skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...