Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HDMI till nya MacBook(P)?


TheSwede86

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar om HDMI kommer finnas på den nya MacBook:en eller MacBook Pro?

 

Om vi ser på nuvarande MacBook (Pro):

 

* mini-dvi till Dvi

* mini-dvi till Vga

* mini-dvi till video

 

Kommer då den nya MacBook (Pro) ha samma interface dvs. en "mini-dvi" kontakt som man kan bygga på med massor av andra kontakter för att spara plats och kommer de då lägga till en "mini-dvi till HDMI" och KAN isåfall "mini-dvi" gränsssnittet överföra ljud också?

 

Det finns inga andra saker som ex. den nya Centrino 2 plattformen som talar för/mot HDMI?

 

Annars en "egen" vanlig HDMI port är väl relativt platt så söker man att hålla ner tjockleken på datorn borde ju inte HDMI sätta för mycket käppar i hjulet men isåfall borde de ta bort "mini-dvi" för (enligt mig) antingen har de "mini-dvi till HDMI" eller skippar "mini-dvi" helt och hållet för en "vanlig" HDMI-port som jag inte tror är troligt. Det pga. att folk fortf. vill använda VGA och andra anslutningar än HDMI för presentationer / projektorer etc. Onödigt att ha både "mini-dvi" och HDMI men det är väl ett måste om man inte kan implementera HDMI i formen av "mini-dvi".

 

Men kom igen nu, det är 2008 och DisplayPort finns så då borde HDMI absolut finnas med på den nya MacBook:en (Pro:n)?

 

Säg gärna mot mig eller håll med mig och diskutera teknologin som gör det möjligt / icke-troligt!

 

Tacksam för svar - TheSwede86

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om HDMI kommer finnas på den nya MacBook:en eller MacBook Pro?

De som vet något (dvs på Apple) kommer inte att säga något.

Kvar blir bara lösa spekulationer som jag inte finner meningsfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på en HDMI C anslutning isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå?? när ska de komma en ny macbook pro? är de ny design då också eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vadå?? när ska de komma en ny macbook pro? är de ny design då också eller?

 

Du gissar nog lika bra som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som vet något (dvs på Apple) kommer inte att säga något.

Kvar blir bara lösa spekulationer som jag inte finner meningsfulla.

 

Jo jag förstår väl också att bara Apple vet och inte kommer att säga något så det är ju knappast något nytt, sen om du inte finner "lösa spekulationer" meningsfulla varför svarade du då? Du tillförde ju knappast något utom troll-attityd och besserwisserfasoner. Finns ju uppenbarligen folk........

 

@CoreyTaylor: Ja det ska komma en ny MacBook samt MacBook Pro och dessa ryktas ha designskillnader mot föregående modell iaf. MacBook modellen som ev. ska komma i aluminum och mer MacBook Air-esque. Det flesta pekar på runt September. Dock exakt datum vet ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår väl också att bara Apple vet och inte kommer att säga något så det är ju knappast något nytt, sen om du inte finner "lösa spekulationer" meningsfulla varför svarade du då? Du tillförde ju knappast något utom troll-attityd och besserwisserfasoner. Finns ju uppenbarligen folk........

När jag upplyser dig om att du inte kommer att få några faktabaserade svar och så får man ovanstående tillbaka. Det finns uppenbarligen folk som skjuter budbäraren....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det jag ser som viktigast vore att Apple istället såg till att du direkt kan välja standardiserade videoupplösningar som 720p, 1080i/p samt VESA 1360x768/60Hz oavsett vad skärmen meddelar grafikkortet. Gärna parat med en smart finess så att man kan återgå och/eller forcera en viss upplösning vid start ifall teven inte vill hänga med, vilket tyvärr händer alldeles för ofta. Då kommer det enda problemet för anslutning mot en teve med hdmi-kontakt att vara teven själv.

 

Som det är nu är den ren chansing och ett jäkla pyssel ifall teven och Macen inte handskakar ordentligt via EDID.

 

Sedan skulle förstås hdmi vara trevligt med tanke på ljudöverföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag ser som viktigast vore att Apple istället såg till att du direkt kan välja standardiserade videoupplösningar som 720p, 1080i/p samt VESA 1360x768/60Hz oavsett vad skärmen meddelar grafikkortet. Gärna parat med en smart finess så att man kan återgå och/eller forcera en viss upplösning vid start ifall teven inte vill hänga med, vilket tyvärr händer alldeles för ofta. Då kommer det enda problemet för anslutning mot en teve med hdmi-kontakt att vara teven själv.

 

Som det är nu är den ren chansing och ett jäkla pyssel ifall teven och Macen inte handskakar ordentligt via EDID.

 

Sedan skulle förstås hdmi vara trevligt med tanke på ljudöverföring.

 

Mycket intressant, tack för dina åsikter.

 

Håller absolut med det du säger, det som jag skulle vilja ha HDMI för är att kunna använda MacBook:en som en "Apple TV" men om de utrustar sina datorer med HDMI-kontakt samt de möjligheter du nämner så TV:n korrekt kan visa upplösningarna så kanske det inkräktar på deras "Apple TV"?

 

Visst för de som inte vill koppla datorn till TV:n och som har en egen arbetsplats för datorn och kanske inte en bärbar Mac eller dessa i samma rum men jag kommer bo i en liten 1:a där det vore onödigt med en Apple TV så hoppas att de ger de nya MacBook:arna HDMI samt att de korrekt kan identifiera upplösningar och arbeta tillsammans med TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Finns ju adapter hos Apple för DisplayPort till DVI och Dell har både en sådan och en DiplayPort till HDMI.

 

Löser inte det problemet delvis i alla fall?

 

Upplösning kan man ju tweaka själv med DiplayConfigX eller Swithcres.

 

(har själv en MacMini kopplad till en TV med en DVI-HDMI kabel från Kjell&Co samt det förstnämnda programmet ovan, funkar utmärkt i 1080p)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...