Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fundering kring bildformatet .psd


Linuz M

Rekommendera Poster

Vad är fördelen och nackdelen med att använda formatet psd egentligen?

 

Jag brukar montera in bilder i Indesign som är png, jpeg, tif. En del säger att jag ska köra psd ibland.

 

När bör man köra psd och inte? psd går väl också att göra transparent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, psd är photoshops eget format. Sparar du ett arbete i .psd får du inte bara med själva bilden, utan alla lagren, historik, inställningar, kanaler m.fl.

Så sparar du i psd kan du fortsätta jobba med samma bild senare.

 

Om du bara är intresserad av själva slutresultatet när du monterar i InDesign så spelar det ju inte så stor roll vilket format du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....så spelar det ju inte så stor roll vilket format du väljer.

 

 

sålänge du inte väljer jpg eftersom det är ett förstörande bildformat. du kommer ALLTID förstöra bilderna när du sparar för jpg.

 

så tiff och psd känns som bättre format ur den synpunkten.

 

själv gillar jag enkelheten i att montera psdfilen direkt. du kan dessutom välja vilka lager som ska synas när du importerar bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vet att det är photoshops egna format och att lagren behålls. När jag jobbar i Indesign hör jag mkt om tiff för foton och eps för tecknade bilder. Varför då inte köra psd rakt av och slippa bry sig om andra format? Om jag har en psdfil och sedan spara som tif så har jag ju ändå min psdfil kvar som jag kan fixa med och sedan eventuellt spara om den igen osv !?

 

Det borde ju finnas en nackdel att montera in psdfiler i Indesign? Eller?

Vill tryckeriet ha allt i psd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vet att det är photoshops egna format och att lagren behålls. När jag jobbar i Indesign hör jag mkt om tiff för foton och eps för tecknade bilder. Varför då inte köra psd rakt av och slippa bry sig om andra format? Om jag har en psdfil och sedan spara som tif så har jag ju ändå min psdfil kvar som jag kan fixa med och sedan eventuellt spara om den igen osv !?

 

Det borde ju finnas en nackdel att montera in psdfiler i Indesign? Eller?

Vill tryckeriet ha allt i psd?

 

Nackdelen som finns är att det kan bli lite stora filer, men när du sedan skickar till tryckeriet så är det vanligtvis en PDF som skickas, och däri finns inga psd-filer, bara jpeg.

 

Kör psd, finns ingen anledning att hålla på med något annat. EPS finns inte längre nån anledning att hålla på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen som finns är att det kan bli lite stora filer, men när du sedan skickar till tryckeriet så är det vanligtvis en PDF som skickas, och däri finns inga psd-filer, bara jpeg.

 

Kör psd, finns ingen anledning att hålla på med något annat. EPS finns inte längre nån anledning att hålla på med.

 

 

Ursäkta om jag är lite trög :) ...

När jag skickar en pdf blir alla psdfiler till jpeg då? Även om jag har tecknade bilder som är psd?

 

Om man skulle köra en packning, går det lika bra köra psdformatet? Kommer bara köra pdf tror jag.

 

Spelar det egentligen någon roll vilket format man använder i huvudtaget om man ändå skickar en pdf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag är lite trög :) ...

När jag skickar en pdf blir alla psdfiler till jpeg då? Även om jag har tecknade bilder som är psd?

 

Om man skulle köra en packning, går det lika bra köra psdformatet? Kommer bara köra pdf tror jag.

 

Spelar det egentligen någon roll vilket format man använder i huvudtaget om man ändå skickar en pdf?

 

När du exporterar filen till en pdf så kan du se hur komprimeringen av bilder kommer att gå till. Kör du en packning så märker du nackdelen med psd: det kan bli ett väldigt tungt paket att skicka iväg. Kör du med jpeg-bilder så kommer dessa vid en exportering till pdf bli ytterligare förstörda då de genomgår en andra komprimering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du exporterar filen till en pdf så kan du se hur komprimeringen av bilder kommer att gå till. Kör du en packning så märker du nackdelen med psd: det kan bli ett väldigt tungt paket att skicka iväg. Kör du med jpeg-bilder så kommer dessa vid en exportering till pdf bli ytterligare förstörda då de genomgår en andra komprimering.

 

Jag provade köra en pdf men jag ser bara jpeginställningar!?

Har ju tecknade bilder i min indesignfil också. Spelar det roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...