Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färginställningar i adobe


Linuz M

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har några frågor angående färginställningar i Adobe Indesign.

(Är väl ungefärg samma i övriga adobe).

Jättetacksam om nån skulle vilja svara på mina funderingar.

 

1. När man väljer Redigera/Färginställningar så kan man välja färgrymder osv.

Om jag förstått rätt så gäller detta hela dokumentet. Är det där jag väljer en ICC-profil som ska gälla hela Indesign?

 

2. Om jag valt en profil i Redigera/Färginställningar och jag sedan importerar en bild som ej har någon inbäddad profil. Väljs då den profilen jag valt i Redigera/Färginställningar?

Eller är jag tvungen välja Redigera/tilldela profil?

 

3. Vad är det för skillnad på att välja:

Redigera/Färginställningar

Redigera/Tilldela profil

Redigera/Konvertera profil

Objekt/Inställningar för bildfärg ?

 

3.Photoshopfråga:

Man kan ju välja färgrymderna CMYK(Tryck) och RGB (Skärm) via menyn Bild/Läge/CMYK.

Vad är det för skillnad på att välja Bild/Läge CMYK och att välja Redigera/Färginställningar?

 

4. Ska man alltid bry sig om ICC-profiler och sådant? Eller sköter tryckeriet det mesta?

 

Tacksam för svar och tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

1. Ja det är där du väljer färpprofil för InDesign, men om du arbetar i photoshop och illustrator också med filer till InDesign så är det bästa att synkronisera färginställningarna i Bridge.

 

2. Öppna då den bilden i Photoshop och lägg på rätt färgprofil, bättre än att göra det automatiskt i InDesign.

 

3. Färginställningar = Rätt profil för dokumentet

Tilldela profil = att tilldela den profil du vill använda

Konvertera profil = att du ändrar från en profil till en annan

Inställningar för bildfärg = har jag faktiskt aldrig använt

 

4. Färgrymden är den du arbetar i, för tryck är CMYK det bästa alternativet.

Färginställningar, där tilldelar du rätt profil, till dina bilder

 

5. Tryckeriet vill nog ha dokumentet i den profil som de använder. Dvs att du bör konvertera alla bilder/illustrationer till rätt profil.

 

När vi (mitt jobb) arbetar med InDesign arbetar vi i Iso Coated tills att dokumentet är ok för leverans, då packar vi materialet, byter till rätt profil i Bridge, öppnar upp dokumentet (InDesign) och konverterar allt till rätt profil. Exporterar till pdf, och skickar för tryck. Om tryckeriet skall lägga på profilen så får du nog betala extra, och är kanske inte helt säker på vad de gör med bilderna, kanske bara konverterar men inte korrigerar det du skulle ha gjort.

 

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.Photoshopfrågan:

Jag fattar inte riktigt vad skillnaden är att välja Bild/Läge/Cmyk och att välja en CMYKvariant i färginställningarna (Redigera/Färginställningar)

 

Det jag väljer i Färginställningar är alltså är färgprofil för min utrustning eller vad?

 

och det jag väljer via Bild/Läge/ är för att...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilldela profil = profilen tilldelas, men färgerna omvandlas inte.

Konvertera profil = omvandla från en profil till en annan, färgerna mappas om och översätts mellan profilerna så att det ska bli så liten förlust mellan profilerna som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Men vad är skillnaden på att välja menyn Bild/Läge cmyk(Tryck) eller rgb(Skärm) och att välja Redigera/Färginställningar och välja en profil där?

 

har lite svårt hålla i sär dessa.

 

Man väljer Bild/Läge/ för att...?

och man väljer Redigera/Färginställningar... för att?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså färgen du arbetar med i det berörda dokumentet, arbeta med rgb om det känns bättre, och konvertera senare till cmyk med den profilen du skall använda.

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså färgen du arbetar med i det berörda dokumentet, arbeta med rgb om det känns bättre, och konvertera senare till cmyk med den profilen du skall använda.

 

/ christian

 

 

så om jag har en bild som är rgb så kan jag sedan välja Bild/Läge/CMYK och därefter Redigera/Färginställningar och välja rätt profil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.e.x. men att bara ändra färgläge kan vara en dum idé, kolla bilden också så att det inte sker för stora förändringar.

 

ett bra tips är att köpa boken "Grafisk Kokbok 3.0" på adlibris eller bokus, är du student får du den nog rätt billigt. den är väldigt bra på allt inom grafisk produktion.

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

1. Men vad är det jag gör när jag väljer Bild/Läge?

2. och vad är det jag gör när jag väljer en cmykvariant i redigera/Färginställningar?

 

Alltså vad som är skillnaden dom 2 ovan.

 

Fattar fortfarande inte riktigt.

Får väl kolla den där boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ok.

 

1. Men vad är det jag gör när jag väljer Bild/Läge?

2. och vad är det jag gör när jag väljer en cmykvariant i redigera/Färginställningar?

 

Alltså vad som är skillnaden dom 2 ovan.

 

Fattar fortfarande inte riktigt.

Får väl kolla den där boken.

 

Du har kött.

 

1. Då växlar du mellan nöt- och fläskkött.

2. Du byter tallrik och som tidigare nämnt kan tallriken vara större eller mindre. Från assiett till pizzatallrik. Om du konverterar på rätt sätt kommer köttet att spridas ut eller packas ihop beroende på förändringen i tallrikens storlek och form. Du kan också konvertera utan att ta hänsyn till tallrikarnas storlek. Då risker du att delar av köttet hamnar utanför tallriken och därför måste slängas bort. Eller att köttet tar upp för liten del av tallriken så att matgästerna sedan tycker köttet är tråkigt och smaklöst.

 

Kokboken hjälper dig förstå köttets förunderliga vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man arbetar ofta med filerna i RGB och cmykar det sista man gör, en anledning är att RGB har större färgomfång än CMYK, så det kan vara lite petigt att cmyka ibland. Man bör ha koll på förändringarna.

 

Får man fråga vad det är du gör?

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man arbetar ofta med filerna i RGB och cmykar det sista man gör, en anledning är att RGB har större färgomfång än CMYK, så det kan vara lite petigt att cmyka ibland. Man bör ha koll på förändringarna.

 

Får man fråga vad det är du gör?

 

/ christian

 

Känns som att jag inte får fram det jag är ute efter :-)...

Vill inte vara besvärlig..annars får jag försöka köpa nån bok.

 

Ett försök till:

När man är inne i Photoshop och öppnar menyn "Bild" och väljer "Läge" så kan man välja olika färgrymder. Där finns CMYK, RGB mfl. Vad kallas detta? Är det färgläge(Färgrymd) för bilden jag ställer in där?

 

Går man in i menyn "Redigera" och väljer "Färginställningar" så finns det även där en hel del val.

Vad är det man gör här? Är det nån slags skärmprofil man ställer in här?

 

Det jag skulle vilja veta är vad det är man gör med bilden (Eller vad det kallas) när jag väljer Bild/Läge och vad det är man gör med bilden om jag väljer Redigera/Färginställningar.

 

Är det ena färgläge för bilden och det andra en skärmprofil eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är rätt så avancerade saker sånt här, kräver lite utbildning och/eller några manual/bokläsningar samt mycket praktik och ändå kan det va väldigt komplicerat så ja skaffa gärna den där boken eller läs manualen till photoshop/inDesign några ggr och gör egna försök. ;)

 

Men annars så är du ganska rätt ute i den senaste frågan, under läge kan du välja olika färgrymder (hur mycket färginfo bilden skall byggas utav) och i färginställningar väljer man hur programmet skall jobba med olika färgprofiler (detta är svårt), det tror jag är rätt uppfattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är rätt så avancerade saker sånt här, kräver lite utbildning och/eller några manual/bokläsningar samt mycket praktik och ändå kan det va väldigt komplicerat så ja skaffa gärna den där boken eller läs manualen till photoshop/inDesign några ggr och gör egna försök. ;)

 

Men annars så är du ganska rätt ute i den senaste frågan, under läge kan du välja olika färgrymder (hur mycket färginfo bilden skall byggas utav) och i färginställningar väljer man hur programmet skall jobba med olika färgprofiler (detta är svårt), det tror jag är rätt uppfattat.

 

Japp. Färgprofil i färginställningar är väl det samma som ICC-profil om jag förstått rätt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök till:

När man är inne i Photoshop och..... - Precis, det är där du säger vad bilden arbetar i för färg.

 

Går man in i menyn "Redigera" och väljer "Färginställningar" så finns det även där en hel del val.

Vad är det man gör här? Är det nån slags skärmprofil man ställer in här?..... - Inte bara skärmprofil utan också tryckprofil, skärmen simulerar alltså vad du skall trycka i.

 

Det jag skulle vilja veta är vad det är man gör med bilden (Eller vad det kallas) när jag väljer Bild/Läge och vad det är man gör med bilden om jag väljer Redigera/Färginställningar.

 

Är det ena färgläge för bilden och det andra en skärmprofil eller vad - och tryckprofil.

 

Och ja, ICC och färgprofil är samma sak. Men inte för att vara bråkig om du ska arbeta professionellt med detta kanske du skulle köpa boken, för att ta allt från början. Det finns så många om och men så det kan vara värt en 4 hundring.

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...