Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook G4 - har blivit långsam, hur gör jag något åt det?


filip_n

Rekommendera Poster

Köpte under hösten 2005 en iBook G4 1,33 Ghz, och har i princip varit toknöjd med datorn sen dess. Hänger sig sällan/aldrig och arbetar träget på.

I nytt och fint skick var datorn snabb som en tjuv trots att jag bara hade 512 MB i RAM. Det var inga problem att ha flera program igång samtidigt och växla mellan dessa utan att uppleva att datorn laggade. Med tiden uppstod dock det förhatliga laggandet, och för ett år sen köpte jag på mig 1 GB RAM till. Datorn blev klart snabbare, men jag fick inte den markanta hastighetsökningen jag hoppats på. Uppgraderade efter ett tag operativsystemet till Leopard (genom att arkivera och sedan slänga det gamla operativsystemet) och det gjorde viss skillnad, men datorn laggar fortfarande en del.

 

Finns det några bra sätt att få min iBook G4 snabbare utan att köpa nytt RAM-minne?

Slänga gamla/oanvända program?

Har ca 10 GB ledigt på HD:n - ger mer ledigt utrymme ökad hastighet?

Andra förslag?

Lönar det sig, att som på Windowsdatorer, formatera hårddisken och installera om operativsystemet?

Är lite osugen på detta med tanke på alla sparade filer och mail, installerade program mm...

 

Har också en massa musik (lätt 30 GB iallfall) som ligger på en extern HD och är länkat till mitt iTunesbibliotek. Suger detta någon juice från arbetsminnet när iTunes är igång men den externa inte är ansluten?

 

Har redan kört skivkontrollen och kollat så HD:n är i skick (och det är den).

 

Förslag och idéer mottages med största tacksamhet

 

Filip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa bort massa onödigt.

Hämta ner Monolingual och rensa bort alla språk utom engelska och svenska (bara Språken)

post-113-1218547592_thumb.jpg

 

I mappen Bibliotek finns en massa skrivare du inte kommer att köpa kanske, släng ut dem

 

Sedan har säkert någon annan tips

 

Edit.

 

Backup hoppas jag att du tar regelbundet. Bör man göra innan man börjar slänga.

Time Machine om du har Leopard. SuperDuper är också ett bra sätt att ta backup på hela hårddisken.

 

Har du Firewire på den externa så är det ett plus..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att alla avrådde mig sålde jag min macbook och införskaffade en powerbook,

nu rensas alla onödiga språk bort så kommer min powerbook flyga fram:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...