Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagring och backupp på extern hårddisk


snackvik

Rekommendera Poster

Hej, är nybörjare på lagring och backupp.

Har en macbook med ganska liten hårddisk 80 gb.

Funderar å att investerai en wd portabel hårddisk på 320 gb.

Jag skulle vilja dels använda time machine för veckovis backupp och även lagra filmer på samma hårdisk.

Är detta möjligt?

Om ifall att hur delar man upp hårddiskan?

Ifall att detta är en kass lösning mottager jag gärna bättre ideer.

 

'Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Ja, det är möjligt (du syftar på Leopard förmodar jag och Time Machine?).

Det är bara att gå in på Time Machines inställningar och ställa in hur mycket av utrymmet du vill använda för backup och hur mycket du vill ha för övrig lagring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Skivverktygs hjälp partitionerar du disken i två eller fler delar. Glöm inte att formatera den i GUID Partitionstabell.

(Klicka på alternativ, under fliken Partitionera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du behöver inte dela disken om du inte vill. Det kan givetvis vara bra dock, om du vill dedikera en viss del av den till backup. Säg att du vill använda max 160 GB för backup, och 160 GB för lagring.

 

Annars går det lika bra att ha allt på samma volym. Timemachine lägger en mapp som heter Backups.backupdb på root-nivå, och sedan finns en mapp för varje dator du backar upp i den mappen.

 

Så länge du inte rör "Backups.backupdb" kan du använda hårddisken precis som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det är bara att gå in på Time Machines inställningar och ställa in hur mycket av utrymmet du vill använda för backup och hur mycket du vill ha för övrig lagring...

 

Kan man göra det? Var då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att dela upp hårddisken i två delar är att du kan radera allt på en partition med hjälp av Skivverktyg utan att bli av med det man har på den andra partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för era svar.Nu tror jag att jag har tillräcklig info.

Kommer nog att dela upp disken i två delar.

 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra det? Var då?

 

Nope, det går inte. Däremot kan man ju välja vad man vill backa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta mina pengar i en Time Capsule även om den är dyrare. Hänger ju på om du behöver en router iofs!

 

Älskar vår Time Capsule - äntligen har jag en backup varje timme utan att behöva tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra det? Var då?

 

Nope, det går inte. Däremot kan man ju välja vad man vill backa upp.

 

Hmm, var helt bombis på att jag kunde göra det. Äger en 500 GB Time Capsule och har endast kopplat in den till min Macbook en gång, nu ligger den i reseväskan eftersom jag ska flytta strax. Men jag minns att man kunde bestämma hur mycket man ville ha för backup och hur mycket som extern hårddisk... kanske var detta under "setupen"

 

Hoppas att jag inte blandar ihop saker och ting nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, var helt bombis på att jag kunde göra det. Äger en 500 GB Time Capsule och har endast kopplat in den till min Macbook en gång, nu ligger den i reseväskan eftersom jag ska flytta strax. Men jag minns att man kunde bestämma hur mycket man ville ha för backup och hur mycket som extern hårddisk... kanske var detta under "setupen"

 

Hoppas att jag inte blandar ihop saker och ting nu...

 

Då måste det vara någon grej specifik för TC, använder man en "vanlig" hårddisk går det inte.

Om man inte delar upp den i partitioner förstås, då är det ju lätt fixat (som nämnt tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...