Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Längst batteritid med 3G eller WiFi?


Macoholic

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har klarhet i vad som drar mest ström ur batteriet, när man använder sin iPhone med WiFi eller när man stänger av WiFi:n och kört endast med 3G aktivt?

 

Jag har oftast inget behov av några högre överföringshastigheter, men jag har behov av så lång batteritid som möjligt.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste ju jämföra 3g med wifi+edge/gsm då eftersom jag antar att du inte stänger av telefondelen. Jag personligen kör enbart på 3g och har wifi avstängt konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste ju jämföra 3g med wifi+edge/gsm då eftersom jag antar att du inte stänger av telefondelen. Jag personligen kör enbart på 3g och har wifi avstängt konstant.

 

 

Nja, ok, jag ringer naturligtvis med telefonen. Men för att förtydliga:

 

Jag kör push funktionen i iPhone mote Exchange. Det innebär små dataöverföringar nästan hela tiden. Jag har tillgång till WiFi både på jobbet och hemma. Jag vill ha så lång batteritid som möjligt.

 

Ska jag stänga av WiFi för att låta 3G/Edge sköta datatrafiken för att öka tiden mellan laddningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av 3G och WiFi och bara köra EDGE bör väl ge längst batteritid, detta kan man även utläsa i detta forumet under trådar som berör batteritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska man bara ha anslutningen för push av mail, kalender, kontakter o.s.v. fungerar nog edge bra - sååå långsamt är inte edge.

Och som sagt, bara edge ger bäst batteritid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni när det framförs att EDGE ger bättre batteritid jämfört med WIFI?

En mobiltelefon varierar uteffekten beroende på avstånd till sändarmasten, upp till 2W. En WIFI-enhet har en effekt av ca 10mW, dvs 1/200-del i jämförelse, vilket bör vara positivt för batteritiderna?

 

Dvs att använda WIFI istället för mobiltelefonens EDGE (eller 3G) bör leda till betydligt bättre driftstider på en batteriladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni när det framförs att EDGE ger bättre batteritid jämfört med WIFI?

En mobiltelefon varierar uteffekten beroende på avstånd till sändarmasten, upp till 2W. En WIFI-enhet har en effekt av ca 10mW, dvs 1/200-del i jämförelse, vilket bör vara positivt för batteritiderna?

 

Dvs att använda WIFI istället för mobiltelefonens EDGE (eller 3G) bör leda till betydligt bättre driftstider på en batteriladdning.

 

Utgår från att telefondelen ska vara igång ändå så även om den inte används för dataöverföringarna kommer den ju ligga i bakgrunden för att ha kontakt med master såklart. Oavsett om man kör wifi. Men jag är inte tekniskt kunnig inom det området så jag har inget att tillföra i diskussionen antar jag då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det verkar inte ha blivit tydligare för mig vad som är bäst att göra, jag får helt enkelt göra ett par tester i verkligheten och se vad som ger längst tid där jag befinner mig, med mina faktiska omständigheter. Men tack för svaren trots detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...