Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lagring av bilder?

miniman

Recommended Posts

Hej

Jag måste skaffa något bra sätt att lagra mina bilder på. Jag har kollat runt länge men kan inte riktigt bestämma mig för vilket alternativ som är bäst. Jag vill ha 1 Tb lagringsutrymme.

Ett alternativ är att skaffa två externa på 1Tb var och sen jobba mot den ena och göra backup mot den andra med någon form av backup-program.

Just nu lutar det nog mest åt det andra alternativet som är att skaffa en NAS och sätta i två diskar på 1Tb var och köra RAID (spegling). Vet dock att detta inte är fullständig backup eftersom om jag råkar radera något så försvinner det på båda diskarna. Men det skyddar mot krasch av diskarna. Ev. kan man ju i framtiden skaffa en extern disk att köra backup till från NAS:en.

Vilket tycker ni låter bäst?

Eller har ni kanske andra bra lösningar eller saker som jag inte tänkt på?

Kan tilläggas att jag idag kör PC men byter med största sannolikhet i framtiden till Mac.

Så jag behöver något som är kompatibelt med båda systemen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skulle vilja flika in en fråga angående NAS med.

Har hittat dessa två:

http://www.dustinhome.se/pd_5010109189.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010144566.aspx

Vad är de stora skillnaderna och vad är det som motiverar att köpa den dyra som kostar 1300 kr mer?

Ha minst två backuper. Minst en av dessa ska ALLTID vara på annan plats. Tänk på stöld, brand, åsknedslag etc.

Ha minst två backuper. Minst en av dessa ska ALLTID vara på annan plats. Tänk på stöld, brand, åsknedslag etc.

Det är ett bra mål att sikta på men det tillåter nog inte min ekonomi just nu... Idag har jag bilder utbrända på DVD:er men pga ny utrustning med bättre upplösning så blir det för jobbigt. Så nu har jag ca. ½år:s bilder på datorns hårddisk och jag strävar efter något som är bättre än det alternativet. Sen kan man bygga ut säkerheten i framtiden.

I en annan tråd skrev herr Ytterberg att hårddisk är "säkrare" än DVD, då bör man ju ha backup på en ytterligare hårddisk alltså så man har minst två upplagor av varje fil, sen så RAID är mer till för servrar och liknande och som du skrev finns risken att man uppdaterar en hel fil med en korrupt med RAID å då är ju allt väck för alltid, så kör manuella backuper helt enkelt så har man full koll själv. Att en disk kraschar är väl rätt ovanligt idag men då har du ju den andra upplagan om så skulle ske. Jag skulle köpa helt enkelt en 500GB disk och en dag kanske en till. Å sen skulle jag ändå bränna DVD:er oxå ifall blixten skulle slå ut diskarna, då har du tre upplagor, då vore det väl fan om du inte finge behålla bilderna. :D

Tack för ditt svar!

Nja... Hårddiskar kraschar fortfarande. Min mamma är gymnasielärare och har haft ett flertal externa diskar som har kraschat. Sen ligger ju problemet i att man måste komma ihåg att göra manuell backup med :P

Därför känns RAID ändå rätt skönt.

Men köper nog en extern hårddisk till sen och gör backup till.

Jag skulle bli väldigt glad om någon hade lite tips och synpunkter om vilken NAS man isf ska köpa? :)

Dålig kvalitet på de diskar som kraschar i så fall (eller de kanske använts för länge). Men nej jag tror ändå inte RAID är rätt väg, kommer du inte ihåg att backupa så använd ett backupprogram i så fall. Men jag är ingen expert. :) Men fortsätt för all del att diskutera NAS.:D

Ja man kan ju även ha en NAS utan att köra RAID vad jag har förstått?

Då kan man ju skaffa NAS och bestämma sen :P

Frågan är som sagt bara:

Vilken NAS?

En liten undran, är spegling så bra om man skulle råka få in nåt virus eller annat elakt? Då sprids väl det och förstör eventuellt datan på båda diskarna? :unsure:

En liten undran, är spegling så bra om man skulle råka få in nåt virus eller annat elakt? Då sprids väl det och förstör eventuellt datan på båda diskarna? :unsure:

Javisst. Det är bland annat därför man ska ha backup på en säker plats, långt borta från datorn.

Fast virus finns inte till Mac OS X, men en trojan som raderar foton kanske kommer. :sick:

Javisst. Det är bland annat därför man ska ha backup på en säker plats, långt borta från datorn.

Fast virus finns inte till Mac OS X, men en trojan som raderar foton kanske kommer. :sick:

Aha, då var det som jag trodde.

Jag vet att det inte finns virus till OS X, men trådskaparen nämnde att han/hon kör PC... :whistling:

Jag vet att det inte finns virus till OS X, men trådskaparen nämnde att han/hon kör PC... :whistling:

Hmmmm????

Och ändå står det "Bytt från PC: Ja" under avataren. ;)

Time Capsule är ett hett tips. Sköter sig själv helt automatiskt och allt finns sparat timme-för-timme. Värt sin vikt i guld!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...