Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så lite Telia har att säga till om


VTXRider

Rekommendera Poster

Ska det behöva va så här?

 

Köpte en iPhone 3G Svart 16g förra måndagen, glad ihågen hem och packar upp kartongen

 

Steg 1 är att sätta i sitt SIM-Kort, slå på telefonen , Vad händer...........

 

Jo telefonen säger (NO Sim Card Installed insert an UNLOCKED and valid SIM to Activate)

 

Ringer Telia Support och dom säger att det är något fel på mitt SIM-Kort, bästa och snabbaste sättet att rätta till felet är att byta ut SIM-Kortet ( Rådet jag får är att åka tillbaka till butiken annars tar det 2 dagar att skicka ut ett nytt kort.)

 

Sagt & gjort åker jag direkt tillbaka till butiken och ber dom att prägla ett nytt kort...

 

Vad händer jo.. Det nya kortet funkar inte heller, samma felmeddelande.

 

Varpå man vill skicka telefonen för service ???!?!

 

Det har nu gått en vecka och jag har inte sett röken av någon telefon!.

 

Jag tycker att man skulle tagit fram en ny telefon från hyllan och saken hade varit klar, men NEJ NEJ NEJ

 

Det är regler som Apple har anvisat TELIA . Det är så här det funkar!!!!!! Har du brutit förpackningen så får du skylla dig själv!!!!??

 

Enligt Teliabutiken har dom inget att säga till om, det är Apple som bestämmer villkoren hur det ska funka.

 

Va är det för avtal dom gör???

 

Detta sätt att sköta om kunder är jag inte van vid iallafall, ska man bara svälja Shit Happens??

 

 

// Missnöjd kund hos Telia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svensk lag som säger att butiken har rätt att försöka reparera produkten 3 gånger innan de måste byta mot en ny eller ge pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svensk lag som säger att butiken har rätt att försöka reparera produkten 3 gånger innan de måste byta mot en ny eller ge pengarna tillbaka.

Ursäkta Slowmove (kan inte hålla mig längre), men du har nu skrivit det här precis överallt & det blir inte mer sant för det. 2 ggr har säljaren rätt att åtgärda. Sen är det också en liten gråzon hur man gör när varan är "DOA".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svensk lag som säger att butiken har rätt att försöka reparera produkten 3 gånger innan de måste byta mot en ny eller ge pengarna tillbaka.

 

Jag vet ju att jag skulle bli tämligen skogstokig om det där hände mig!

Pengarna tillbaka eller ny telefon på studs annars skulle jag föra ett jäkla liv.

Tänk om man var i skriande behov av telefon för något jobb eller vad som helst, går ner och köper en trasig nalle och dom ska skicka den på lagning i flera veckor.

Ska man chansa och kanske köpa en till (trasig, vem vet) telefon för att man behöver den direkt??

Kan ju sluta med att man står med 10-100 trasiga inlämnade telefoner och fortfarande inte kan ringa :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Slowmove (kan inte hålla mig längre), men du har nu skrivit det här precis överallt & det blir inte mer sant för det. 2 ggr har säljaren rätt att åtgärda. Sen är det också en liten gråzon hur man gör när varan är "DOA".

 

Ja förlåt, menar såklart att man inte har rätt att få den utbytt eller pengarna tillbaka förrän 3e gången. Jag har skrivit fel. Dock har butiken rätt till detta, det kan du inte förneka.

 

husa550

Håller med dig, hade jag haft strul med telefonen skulle jag inte acceptera annat än en ny direkt, jag klarar mig inte utan telefon och min gamla är trasig. Tyvärr är det svårt när telia leker mellanhand eftersom man i sverige inte reklamerar direkt till tillverkaren apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja förlåt, menar såklart att man inte har rätt att få den utbytt eller pengarna tillbaka förrän 3e gången. Jag har skrivit fel. Dock har butiken rätt till detta, det kan du inte förneka.

Är faktiskt lite osäker, orkar inte ögna igenom k-köpl. just nu men har för mig att det nämns om varan är oanvänd/ny så rekommenderas det att den byts ut. Vet att detta ofta praktiseras inom elektronikbranschen ändå (därav "DOA")...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut så byter många butiker direkt för att vinna goodwill etc. och som sagt skulle jag också vara rasanda om jag inte fick utbytt i liknande situation. Pressa på och argumentera med allt detta mot de istället för mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad gör man?

 

har man något att komma med mot Telia?

 

Jag skiter bokstavligt talat i vad Telia och Apple har för avtal. Detta är ju mellan mig (kund) och Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte, då de som sagt har rätt att försöka reparera. Det innefattar dock "inom skälig tid" samt detta att oanvända produkter oftast byts ut direkt då.

 

Men du förlorar ju inget på att trycka på varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad gör man?

 

har man något att komma med mot Telia?

 

 

Du skulle nog ha ställt till med en scen direkt, blir nog lite svårt att komma någon dag senare och tjata om nallen tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hävdar att du har rätt att byta till en ny om produkten är defekt när du öppnar "kartongen",

öppet köp eller vad det kallas, köper du en vara på webben har du 2 veckor på dig att lämna tillbaka prylen

obs du skall väl inte ha grisat ner den fullständigt

 

första gången för mig var ett beställt grafikkort, där en krets låg o skvalpa i kartongen, dom vill reparera

jag ha mina pengar tillbaka...det blev det senare dock efter lite telefonbanning

 

köpte även en zepto, skärmen var inte bra, pengarna på kontot ganska snabbt efter ha haft den hemma

i 13 dagar...det står i alla fall i lagen :borstatanderna:

 

annars är lagen inte till för svenne, har jag lärt mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den på rep och begär en likvärdig under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

curveball

Det du tänker på är distansköpslagen som innebär att man kan skicka tillbaka varan inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Den lagen gäller ej köp i butik. Enbart via telefon, internet och postorder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den på rep och begär en likvärdig under tiden.

 

:superirriterad: Lämnade den samma dag jag tog ut den. Skulle nog begärt en telefon så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, låter helt sjukt iofs...skulle bli galen om jag kommit hem från webhallen och öppnat mitt wii tex och inte funkat :sick:

 

De 14 dagarna är inte för reklamation av trasiga varor, de är för återlämnande och ska egentligen vara hela varor. Reklamation ska ske på samma sätt till webbutiker också (även om man självklart skickar inom 14 för att slippa problem). Men köper du ett trasigt wii så kan du självklart reklamera men då är det tidigare skriva lag som gäller med att butiken har 2 försök till reparation på sig och först på 3e har du rätt till pengar eller nytt exemplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, så då hade de rätt i fallet grafikkortet, men jag hävdade att jag ville lämna tillbaka produkten pga av att

jag ångrat mig...hur vet lagen om jag vill byta det för att jag ångrat mig ?

 

hursomhaver lagar är inte till för vanligt folk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl tänkt att skaffa en iPhone så småningom. Det blir väl till att få dom att visa att den fungerar innan man betalar. Har inte bråttom så jag väntar på att det ska gå att köpa den utanför telias butiker. Vem vet, då kanske det finns en 32GB utan de värsta barnsjukdomarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick låna en Nokia 3310. Snacka om likvärdig telefon.
nej det var det ju inte, den har ju mms ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagarna är roliga. Du som kund har rätt att välja om telefonen ska repareras eller bytas ut..

men då säger nästa paragraf att säljaren har rätt att välja det billigaste alternativet ändå, vilket är laga 2 gånger :)

 

Däremot lovar jag om detta hände samma dag så hade du kunnat få en ny iPhone direkt (om dom nu hade någon på lager?) om du tjatat lite. Då man inte ens kunde starta telefonen på sätt och vis, inte ens dom i butiken med deras simkort. Med samma villkor kunde du fått köpet hävt t.om.. men men, det är ju olika på alla säljare tyvärr!

 

Detta brukar jag köra inom min bransch om det händer inom "öppet köp-perioden" annars ses det som ej skälig tid nog att finna felet och vi lagar istället, dvs not DOA.

 

men men, bättre lycka nästa gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Slowmove (kan inte hålla mig längre), men du har nu skrivit det här precis överallt & det blir inte mer sant för det. 2 ggr har säljaren rätt att åtgärda. Sen är det också en liten gråzon hur man gör när varan är "DOA".

 

 

Jag kan också tycka att deras DOA-direktärenden hanteras konstigt, men jag hade "fördelen" att killen som sålde den till mig i butiken frågade om jag kände till vad som gällde innan jag skrev på pappret. Då förklarade han att även om jag bara har tittat på telefonen i kartongen och den inte skulle fungera måste den skickas på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt komiskt för ändå har vi en av Världens generösaste lagar kring det här. Mycket stöd för konsumenten. T.o.m. det att man ska gå via butiken är ju för att de ska hjälpa en mot tillverkaren. Men det kan gå så fel ibland, för många "mellanhänder" strular bara till det. I det här och många andra fall önskar jag man kunde gå direkt till tillverkaren med reklamationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller butiken. Jag har själv jobbat i en datorbutik och där gjorde vi DOA-direkt över disk på alla varor inom 30 dagar från köp förutsatt att de fanns i lager, om de så var sista varan. Man måste ju måna om kunder som redan handlat mer än kunder som ev. handlar i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...