Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är full HD bättre än HD-ready för fotovisning? -som datorskärm?


Erik E

Rekommendera Poster

Hej! Jag skall köpa ny TV och har mer eller mindre bestämt mig för att 40" HD-ready räcker för mina behov. Om full-HD är signifikant bättre, dvs märkbart bättre utan att man särskilt söker efter skillnader, vid visning av "fotografier" från dator så kan jag tänka om. Är full HD att föredra som datorskärm? Vilken skillnad märker man i praktiken?

 

Jag vore mycket tacksam om någon kunde dela med sig av erfarenheter angående detta!

 

Hälsningar Erik Edström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl egentligen upplösningen på tv:n.

Har du Full HD så kan du köra 1920x1080p, med HD Ready så kan man köra i 1280x720p, men även 1920x1080i, men det blir ingen höjdarbild direkt.

 

http://www.prylportalen.se/artikel/full-hd...120113-717.html

 

Men hur stor skillnad det blir kan jag tyvärr inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det enda full HD indikerar är att upplösningen är 1920x1080 pixlar. Kvaliteten på bilden är en helt annan femma.

 

Däremot finns det vissa fördelar med 1920x1080 pixlar. Särskilt ifall teven har HD-ready 1080p-märkningen som också ställer kravet att overscan ska kunna stängas av. Det brukar i regel därför vara enkelt att ansluta och synka direkt till teven från datorn. Hos apparaterna med 1366x768-upplösning kan det vara betydligt svårare att få till rätt sorts bildsignal från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Skillnaden är väl egentligen upplösningen på tv:n.

Har du Full HD så kan du köra 1920x1080p, med HD Ready så kan man köra i 1280x720p, men även 1920x1080i, men det blir ingen höjdarbild direkt.

 

http://www.prylportalen.se/artikel/full-hd...120113-717.html

 

Tyvärr lite missvisande i slutet på artikeln där. 1080p är en bildsignal som rymmer 1920x1080 pixlar "Full HD" är upplösning på skärmen som rymmer 1920x1080 pixlar.

 

Dock finns det inget automatiskt samband att apparater med "Full HD" hanterar 1080p-signaler, utan det är först på senare tid som det blivit standard i och med HD Ready 1080p-märkningen.

 

Det omvända råder också. Det finns inget som hindrar att apparater som är "HD Ready" även hanterar 1080p-signaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...