Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jobs: Apple behöver förhoppningsvis aldrig stänga av dina iPhone-apps


falafeln

Rekommendera Poster

Kan jag inte få äta korven bara & slippa bruna bönorna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
En amerikansk släkting hade följande skylt på kylskåpsdörren:Eller i detta fall: Köp en iFåne eller låt bli. Det är fullständigt valfritt!
kommer detta ut ordentligt kommer folk låta bli!! vart tog då denna 1% av marknaden vägen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En amerikansk släkting hade följande skylt på kylskåpsdörren:Eller i detta fall: Köp en iFåne eller låt bli. Det är fullständigt valfritt!

 

Tror du att du kan stå ut med att vi diskuterar det?

 

Valfritt var/är det knappast eftersom information kom ut nu - inte för en månad sedan då telefonen lanserades. Hur jag gör jag och andra som inte hade informationen när vi köpte telefonen?

 

Vilket ansvar tar Apple om telefoner görs obrukbara genom att någon obehörig utnyttjar funktionen?

 

Det är inte så enkelt som du vill påskina och att bara slå ifrån sig med argumentet att de som har problem med funktionen ska inte köpa en telefon.

 

Kan jag få slippa FRA-lagen också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som du vill påskina

Nej, jag vet det.

Jag har inte heller några svar på dina övriga frågor.

 

Tror du verkligen att hela telefonen slutar fungera ifall någon lyckas hacka den via "nödingången"? Är det inte "bara" dina extraprogram som slutar fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen att hela telefonen slutar fungera ifall någon lyckas hacka den via "nödingången"? Är det inte "bara" dina extraprogram som slutar fungera?
Det vet ingen, men det är inte för långt borta att tro att kan du stänga av program så kan du även skada resten av telefonen ganska enkelt. Det beror ju på vilken access du får. får du root access så kan du enkelt radera vad som och implentera vad som i telefonen.

 

Bara att denna bakdörr finns visar att apple inte litar på sina användare. Dessutom vill de ha en kontroll som inte är av dennavärld. när de sålt en telefon så är det inte dom som äger telefonen, den gör köparen. Fast detta verkar inte apple fatta... Dessutom verker det vara liks svårt vär en del här inne att förstå detta. Kallas äganderätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet det.

Jag har inte heller några svar på dina övriga frågor.

 

Tror du verkligen att hela telefonen slutar fungera ifall någon lyckas hacka den via "nödingången"? Är det inte "bara" dina extraprogram som slutar fungera?

 

Ärligt talat ger jag fullständig f*n i vilka program som fungerar och vilka som inte gör det. Min poäng är att det är min telefon - inte Apples.

 

Vidare - jag har inga extra program, jag har inte knäckt min telefon och jag har köpt vartenda program som finns i telefonen (förutom de som är helt gratis) så vilka extra program du menar vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare - jag har inga extra program, jag har inte knäckt min telefon och jag har köpt vartenda program som finns i telefonen (förutom de som är helt gratis) så vilka extra program du menar vet jag inte.

Det är väl bara programmen du köpt/laddat ner via App Store som kan stängas av? Det är dessa jag menar med "extra program".

 

Själv är jag kluven till detta. Å ena sidan är det inte Apples telefon, det är konsumentens. Å andra sidan kan det vara bra att ha när (inte "om") någon hittar på något djävulstyg till program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag kluven till detta. Å ena sidan är det inte Apples telefon, det är konsumentens.
Skulle du vara lika "förlåtande" om det var M$ som gjorde detta?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du vara lika "förlåtande" om det var M$ som gjorde detta?

Varför inte? Om man jämför med Windows XP, så skulle jag nog uppskatta om Microsoft kunde stänga av allt sattyg som sprids på Windows-datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara programmen du köpt/laddat ner via App Store som kan stängas av? Det är dessa jag menar med "extra program".

 

Själv är jag kluven till detta. Å ena sidan är det inte Apples telefon, det är konsumentens. Å andra sidan kan det vara bra att ha när (inte "om") någon hittar på något djävulstyg till program.

 

Bakdörrar behövs inte - oavsett skäl och oavsett vem som satt dit dem.

 

Har jag köpt en mjukvara, en elektronisk produkt eller en lösning så vill jag inte få en möjlighet för säljaren, tillverkaren eller vem det nu må vara att i efterhand, utan att jag vet om det, skaffa sig access till det jag investerat i.

 

Hade detta varit Microsoft så hade det blivit ett fruktansvärt liv men nu är det Apple - nu känner sig folk kluvna eller säger sig inte ha något problem med en bakdörr i iPhone. Nu får du uppmaningen "passar inte galoscherna så köp en annan telefon".

 

Vill Apple skydda sin telefon så ska de göra det med alla till buds stående medel - inga bakdörrar.

Sedan är det ointressant vilka program de kan eller inte kan slå av. Det faktum att de skaffat sig en möjlighet för att slå av program är illa nog.

 

Jag kan leva med att de inte vill sälja vilka program som helt i App Store. Apple har samma rätt som vilket annat företag som helst att bara ställa upp det de kan stå för på sina butikshyllor. Jag har däremot svårt för deras NDA riktat mot utvecklare, deras licenskrav som begränsar (kraftigt) hur telefonen kan/får användas och nu på toppen av det - en bakdörr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Om man jämför med Windows XP, så skulle jag nog uppskatta om Microsoft kunde stänga av allt sattyg som sprids på Windows-datorerna.

 

Microsofts misstag, fel och brister är ingen ursäkt. Det är inte Microsoft som blivit avslöjade med att ha en bakdörr i sin telefon. Det är Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Om man jämför med Windows XP, så skulle jag nog uppskatta om Microsoft kunde stänga av allt sattyg som sprids på Windows-datorerna.
hur ursäktar detta apples tilltag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ursäktar detta apples tilltag?

Du ställde en fråga om hur jag ställde mig till om M$ gjort samma sak och det var DEN frågan jag svarade på och ingen annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skull det bli ett jävla liv om ms gjort samma sak,

och med all rätt! Var det inte nått snack för något år sedan om

några filer i operativet som "ropade" hem till Gates o grabbarna ?!

Lite samma sak tycker jag, även om intentionerna inte var samma.

 

Jag har _alltid_ vurmat för Apple men får nu emellanåt lite

konstig smak i munnen. Men, sista ordet är väl inte sagt än

och följer utvecklingen min förhoppning sitter jag väl här uppe

i dalom om nått år, bland buskar & snår - och pillar o pratar obehindrat i min

i min EGEN vattentäta lur med ett leende på läpparna :P:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skull det bli ett jävla liv om ms gjort samma sak,

och med all rätt! Var det inte nått snack för något år sedan om

några filer i operativet som "ropade" hem till Gates o grabbarna ?!

Lite samma sak tycker jag, även om intentionerna inte var samma.

 

Jag har _alltid_ vurmat för Apple men får nu emellanåt lite

konstig smak i munnen. Men, sista ordet är väl inte sagt än

och följer utvecklingen min förhoppning sitter jag väl här uppe

i dalom om nått år, bland buskar & snår - och pillar o pratar obehindrat i min

i min EGEN vattentäta lur med ett leende på läpparna :P:kaffe:

jag fick en iphone 3g häromdagen. Den kommer stanna i kartongen tills denna bakdörr är borta. Svårare är det inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går rätt så snabbt då, så värst lång väntan tror jag inte du pallar :whistling:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går rätt så snabbt då, så värst lång väntan tror jag inte du pallar :whistling:;)
jag vet att jag gör det ;) har ju en fungerande telefon utöver iphonen så... har vidare kopplat nummret bara nu.

 

Om bakdörren inte försvinner kommer jag när abbonemanget gått ut tappa den framför en bil, filma det o lägga ut det på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick en iphone 3g häromdagen. Den kommer stanna i kartongen tills denna bakdörr är borta. Svårare är det inte.

 

Sälja till mig? :P

(föresten bäst du kollar så den inte är defekt innan du lägger den på lagring... )

 

haha skämt åsido... iaf detta kommer inte som en överaskning för mig, tyvärr medför apples tänk kontroll som inte är utav denna värld. Ett hot mot demokratin skulle jag vilja säga... Jag är helt säker på att det är apple som kommer komma med 1a generationens datachip för montering i mänsklig vävnad. Always connected.

 

Alltså seriöst? Var det verkligen ingen som reagerade på keynoten? Att ALLTID(går förvisso stänga av säkert men då tappar det sin poäng) kunna hålla koll på var kompisen befinner sig via gps? Och detta motiverar Apple lite käckt med att säga "nice to know who to make a lunchdate with" :S

 

vidrigt... men så skoj ^^ fan älskar verkligen allt men detta kommer mycket snart spåra ur... om inte apple så någon annan. 1984 någon? Hade de bara byggt in ichat hade vi kunnat varit där snart ;)

 

edit: det är väl inte "the lesser of 2 evils" men kan ju vara skönt med chip som fungerar efter några uppdateringar än chip som aldrig fungerar oavsett antal uppgraderingar ;) apple vs microvågsugn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Alltså seriöst? Var det verkligen ingen som reagerade på keynoten? Att ALLTID(går förvisso stänga av säkert men då tappar det sin poäng) kunna hålla koll på var kompisen befinner sig via gps? Och detta motiverar Apple lite käckt med att säga "nice to know who to make a lunchdate with" :S

...

Men det där visar väl bara adresserna du lagrat i adressboken???

 

Du är i San Fransisco lite spontant och undrar "Vem ska jag luncha med?", pillar lite i iFånen och ser snabbt vilken polare som jobbar närmast där du är. Ungefär så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skull det bli ett jävla liv om ms gjort samma sak,

och med all rätt! Var det inte nått snack för något år sedan om

några filer i operativet som "ropade" hem till Gates o grabbarna ?!

Lite samma sak tycker jag, även om intentionerna inte var samma.

 

Jag har _alltid_ vurmat för Apple men får nu emellanåt lite

konstig smak i munnen. Men, sista ordet är väl inte sagt än

och följer utvecklingen min förhoppning sitter jag väl här uppe

i dalom om nått år, bland buskar & snår - och pillar o pratar obehindrat i min

i min EGEN vattentäta lur med ett leende på läpparna :P:kaffe:

 

Microsoft har fått kritik, berättigad, under åren för program som skickar "hem" information.

Nu handlar det om Apple och då får plötsligt en del problem med hur de ska ställa sig och det är ju precis det diskussionen bör handla om. Apple marknadsför sig som företaget som är annorlunda, som är kreativa och som gör saker för användarnas skull. Lite rebell, lite annorlunda, lite bättre och företaget som 1984 skapade en klassisk reklam som handlade om "The Big Blue" (IBM) och om ett Orwellsk samhälle. Visst, det är bara PR och reklam men när det nu visar sig att Apples kontrollbehov går långt utöver vad konkurrenterna har hittat på så är det inte IBM som visas däruppe på skärmen. Ansiktet tillhör Steve Jobs.

 

Bakdörrar, odokumenterade, ska inte finnas. Det finns inga skäl till att kompromissa på den punkten oavsett vilket företag det handlar om.

 

Har du en knäckt (Jailbreak) telefon så lägg in:

 

127.0.0.1 iphone-services.apple.com

 

i /etc/hosts

 

Det lär blockera Apples "killswitch".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tro inte apple tagit bort denna bakdörr om 18 månader så jag kommer nog få nöjet att se hur en iphone beter sig när den tappas framför en bil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tro inte apple tagit bort denna bakdörr om 18 månader så jag kommer nog få nöjet att se hur en iphone beter sig när den tappas framför en bil...

Det är ju slöseri. Sälj den och tjäna en hacka. Antingen nu eller om 18 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju slöseri. Sälj den och tjäna en hacka. Antingen nu eller om 18 månader.

 

Ett projekt jag deltar i är nu lagt på is medan den här funktionen utreds. Det handlade om en lösning och ett system som skulle utvecklas runt Apples iPhone. Med en bakdörr i telefonen är det fullständigt uteslutet.

 

Apples "kostnad" kan på sikt bli högre än en telefon som landar under ett bildäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples "kostnad" kan på sikt bli högre än en telefon som landar under ett bildäck.
Jag svarade "the_fine" och var menat på det personliga planet: När han nu redan har en telefon han inte vill använda är det ju bättre att sälja den än att förstöra den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...