Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kolla vilka som surfar via mitt nätverk?


anze

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder:

 

Kan jag nånstans kolla vilka som använder mitt nätverk, dvs surfar via min Airport Extreme?

Ungefär att få upp en lista på vilka datorer som är anslutna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore enklare (och mycket bättre) att sätta ett lösenord på nätet och slippa snyltgästerna, eller hur?

 

Dessutom om någon laddar ner barnporr eller hackar Pentagon via ditt trådlösa nät så är du faktiskt ansvarig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför finns det inte något enkelt sätt att tillfälligt låta en bekant logga in?

 

Ungefär så här skulle jag vilja ha det: Öppna AirPort-verktyg, ange ett nytt lösenord som gäller parallellt med mitt vanliga lösenord, ange giltighetstid om man vill.

 

Så slipper man byta lösenord varje gång man lånat ut nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför finns det inte något enkelt sätt att tillfälligt låta en bekant logga in?

 

Ungefär så här skulle jag vilja ha det: Öppna AirPort-verktyg, ange ett nytt lösenord som gäller parallellt med mitt vanliga lösenord, ange giltighetstid om man vill.

 

Så slipper man byta lösenord varje gång man lånat ut nätverket.

 

Litar du inte på dina vänner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litar du inte på dina vänner?

Jo, men vitsen med att ha ett hemligt lösenord är ju att det ska vara hemligt. Dessutom kör de flesta jag känner Windows, och det kanske jag inte litar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litar du inte på dina vänner?

Det sägs att:

"Vad en vet är en hemlighet. Vad två vet, vet världen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag lösenord, men var bara nyfiken om funktionen fanns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske fixa något litet script som byter lösenord åt dig. Då sparar du väl några sekunder. Visst kunde det vara bra med multipla lösenord eller någon form av gästlogin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite.....

 

Kan man vara säker på att alla ev användare visas airportverktygets log över trådlösa klienter, eller finns det nå't sätt att använda mitt nät utan att synas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag i och för sig på jobbet men om jag inte minns fel så finns det en funktion i Extreme som gör att man kan jag ett tillfälligt lösenord till sitt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag i och för sig på jobbet men om jag inte minns fel så finns det en funktion i Extreme som gör att man kan jag ett tillfälligt lösenord till sitt nätverk.

 

Har man en extreme finns det en möjlighet under Airport-åtkomst-Behörighetsstyrning med MAC adress - (då blir även säkerheten större) - tidsstyrd åtkomst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...