Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken musmatta fungerar bäst?


Mikey1

Rekommendera Poster

Det är dags för mig att byta musmatta och nu behöver jag tips från er.

Jag har en Logitech MX900 mus.

 

• Spelar färgen på musmattan nån roll för musfunktionen om man har en optisk mus? Jag har hört att röd musmatta inte skall vara så bra men vet inte om det stämmer.

 

• Vilken ytan på musmattan fungerar bäst? Glansig yta? Matt yta?

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid med mattor som känns som (och ser ut som) tyg på ovansidan. Det ska vara en matta med litet tyngd i för att ligga still. De flesta mattor (särskilt billiga sådana) är för lätta. Många mattor är dessutom för små.

 

Tyvärr säljs inte "min" musmatta längre. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag kan förstå varför röd matta skulle vara bättre. Musen arbetar ju med en röd LED, eller infraröd laser, men jag tror inte det har någon praktisk betydelse. Alltså, något som är rött reflekterar mest rött ljus och absorberar mer av de andra våglängderna.

 

Man tycker ju att tillräckligt med ljus borde reflekteras, i och med att musen har direktkontakt med mattan.

 

Min mus tycker jag funkar lika bra på en gråvid, blank matta som på en svart duk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en bra bordsskiva och använder en IR-mus,

så behöver man ingen musmatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt musmatta sedan jag fick min första optiska mus i huset. De jag testade var inte alls bra, och den har funkat ypperligt i alla år direkt på bordsskivan. Nu har jag en trådlös mighty som jag tycker är kanon, och den tycks också gillar att leka direkt på bordet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt min musmatta med Sylvester och Pip från Looney Tunes sen typ tidernas begynnelse. Den är typ tyk-aktig och rätt tjock (stabil) och ingen av mina optiska möss har klagat på den hittils, och den är typ lila / gul / svart / vit / massor med färger.

 

Skulle kunna köra musen på bordet direkt, men det känns som att jag inte skulle få samma känsla av att dra den över ett hårt bord gentemot en mjuk musmatta :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå varför röd matta skulle vara bättre. Musen arbetar ju med en röd LED, eller infraröd laser, men jag tror inte det har någon praktisk betydelse. Alltså, något som är rött reflekterar mest rött ljus och absorberar mer av de andra våglängderna.

 

Sa han inte att röd matta skulle vara sämre? :P

 

Själv kör jag inte med musmatta, utan trosskydd :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg. Får se vad man hittar för musmatta.

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktiga är att musmatan inte är glänsig eller blank. den ska vara frostad eller tyg/pappers aktig. annars kan den optiska musen få spatt och markören/pekaren kan hoppa okontrollerat över skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev använder jag fUnc Surface... inte tänkt på hur mycket musmattan spelar roll förräns denna tråden kom upp. Jag köpte min för ett par år sedan och aldrig ens funderat på att byta. Sen verkar den ju hålla ruskigt bra också med tanke på hur mycket stryk den fått efter åtskilliga CS turneringar etc. etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struktur på ytan och/eller mönstret är viktigt. Det märkte jag när jag använde en Dell-matta med stora enfärgade ytor. Där fick pekaren spatt med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag kör med Func Surface 1030. Jag köpte den för en herrans massa år sedan när jag spelade mycket datorspel.

Jag vill beskriva det som eb-. Den ligger endast där och jag har aldrig haft någon tanke på att byta.

 

Köp en Func Surface 1030 och jag garanterar att du blir nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg förresten en musmatta med inbyggd USB-hubb (4 hål) senast jag var på Teknikmagasinet.

 

...Fungerar säkert inte med Mac, nu när jag tänker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg förresten en musmatta med inbyggd USB-hubb (4 hål) senast jag var på Teknikmagasinet.

 

...Fungerar säkert inte med Mac, nu när jag tänker efter.

 

De flesta hubbar brukar väl bara vara plug-n-play, så det funkar säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ingen matta till mighymouse, den är mycket förlåtande gällande underlaget och precisionen påverkas ej, som för logitech mx lasermus t.ex.

 

Jag är glad att slippa matta osv.

 

Usb mattan funkar helt säkert för mac också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SteelSeries tygmattor anser jag vara överlägset bästa tygmattorna som finns. Håller oerhört länge, lagom friktion och sliter inte på musfossingarna. Fattar inte varför man skulle vilja ha en musmatta av glas eller köra direkt på bordskivan, dels sliter det på musfötterna och så låter det risp, rasp så fort man rör musen. *ryser av bara tanken*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gliider så fint utan problem, funkar toppen utan trasslig, glidande, dammig matta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr hade jag en supertunn reklammusmatta fr Adobe som var bra ända tills den blev blanksliten då hoppa muspekaren. Tjocka vanliga musmattor är inte så kul för de höjer musen så man får ont i handleden. Efter Adobemattan gick ur världen så körde jag direkt på träbordsskivan några år vilket gick jättebra, fast sen två veckor tillbaka kör jag på en stor röd läderimitationsplatta köpt på IKEA som ligger under tangenbord, wacom å mus ja allt. Å det funkar bra, lite mjukare ljud än på trä. Får se hur länge det funkar dock. Fast jag använder ju pennan 90% av tiden så jag kanske inte är den bästa musmattekritikern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klippte sönder ett mörkblått skrivunderlägg för 6-7 år sen och använde det som musmatta. Det funkade bra fram till nu när det börjar bli lite FÖR slitet. Vissa områden är helt blankslitna och det gillar inte musen alls tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...