Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har Du iPhone 3G - problem eller icke med 3G?


AndieB

Rekommendera Poster

som candrwhite skrev på cnet kommentarsfält

 

"What I find funny is that so many people insist that they are having problems with 3G, yet many refuse to believe the problem exists. Even to the extent that Apple and AT&T deny there is a problem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar
Min kollega som sitter mittemot har senaste skapelsen från HTC som även den nyttjar 3G nätet i större utsträckning och han upplever samma problem som jag gör.

 

absolut...dock finns det ju så många jämförelser med andra 3g telefoner som fungerar jämfört med iph3g

(på forum runt om skall sägas)

 

och om det är så...då får ju telia rita om kartan angående 3g och mottagning för mobiltelefoner :propellerbaver:

 

att telefonen är grym i övrigt, håller med...det var därför jag köpte en :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre har ojämförligt bättre 3G-täckning än Tele2/Telia enligt min erfarenhet. Personligen är jag inte lycklig över bytet till Telia och ser fram emot den dag iPhone kan låsas upp och jag kan återgå till mitt älskade Tre :bultandehjarta:

Med detta sagt verkar inte iPhone göra det mesta av det som finns. Jag vet inte om antenn/radio-delar är bättre eller sämre än i andra telefoner, men den verkar ha stora problem med att "veta" när den skall släppa taget om 3G och när den skall koppla upp sig igen. Detta resulterar i mängder av brutna samtal och störningar på linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ställ alltid >in telefonen så att du tvingar den att välja 3G nätet ! :excl:

Hur gör man det? Hittar bara inställningen för att stänga av 3G, men detta är ju tvärtom, dvs stänga av allt utom 3G?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

QUOTE(Doktor B @ 10:45, 2008-08-13) 864379[/snapback]
Hur gör man det? Hittar bara inställningen för att stänga av 3G, men detta är ju tvärtom, dvs stänga av allt utom 3G?

 

om du har 3g på "ON", men du är edge/gsm uppkopplad", och befinner dig i en 3g zon...gå in på flightmode

och tryck on och sen off, då tvingar du iph3g att hitta nätet igen

 

 

kanske finns bättre varianter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnat in min iphone3g till Telia för kontroll. 16Gb vit. Vet inte om jag får tillbaka samma utan åtgärd eller inte. De var i allafall som levande frågetecken i butiken. Jag gav inte upp utan sade till dem att jag vill ha problemet loggat och kontrollerat.

 

Jämförbart här jag sitter nu Exakt samma ställe hade iphone 1-2 pinnar dämpn -100

Med min ericssonlur har jag 5 pinnar med samma operatör.

 

Likadant om jag tar min andra lur N95an 8Gb där är det TRE som operatör Full pott. Bra signalstyrka har jag alltid haft här jag nu gjort en jämförelse.

 

Det står helt klart att iphone har ett problem när det gäller 3G ! Vad det sedan beror på vet väl bara apple. Det jag hörde i teliabutiken var att det är på g ett åtgärdpaket där man skall rengöra kontakter med mera. Jag vet inte hur detta stämmer med verklighetens problem.

 

Jag hoppas innerst inne att apple kallar tillbara de lurar som har problem i ett utbytesprogram..

 

Läste på ett amerikansk forum att en del upptäckt damm eller partiklar mellan glaset och själva LCD skärmen vilket också kan skapa problem. Det var mer än en som hade detta problem. Sk på google iphone3G problem så kommer ni att finna detta..

 

Trots allt saknar jag redan denna extremt användarevänliga lur och det var på gränsen jag ville skilljas från den.

 

Kör både pc och mac hemma men skall inte betraktas varken som ett troll eller mac-fanatiker då jag använder systemen efter vad de skall utföra.

Hälsningar

Nico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär gör dom tydligen i USA, detta är hämtat från macrumors forum.

Om det nu är på detta viset varför i helvete kan vi inte få göra samma sak i Sverige !

 

 

 

Apple replaced phones with Short Antennas

I glad to see that we were not the only ones with this issue. At first we just switched them to the edge network. still had some issues.

 

We took our phones back to the apple store because of bad reception and too many dropped calls we were told by the tech at Apple that there is an issue with some of the antennas on the phones being TOO SHORT and this is causing the problem they swapped out the phones in the store and now no more dropped calls. The two phones were purchased at the same time so maybe the same batch.

 

we have a total of about 9 new (3G) and 12 old iphones. so we have enough in the office to test and see a difference.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem, nästan alltid värden mellan -101 / -113

v.2.0.1

ej hackad

beställd 11/7

Serievecka 29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med 3G täckning ligger mellan 85 och 105dBm, oftast mellan 95 och 105.

Telefonen är tillverkad v26

Hade problem ohackad så väl som hackad.

Har fått sim utbytt idag, ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G täckning ligger mellan 90-105

v.2.01

Serievecka 29

ej hackad

 

Felanmäld idag på kundtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu förr eller senare kommer ett officiellt besked om att felet finns och att felaktiga enheter byts ut, vore det bra om man fick reda på "vilken" batch som har problem. Tror att det finns en hel del som sitter i områden (speciellt i Europa/Sverige) där täckningen i flesta fall är såpass bra att felen sällan visar sig; och att användarna då inte uppmärksammar detta. (Från mitt perspektiv verkar det vara bara vid låga signal till brusförhållanden (cellkanten ex randen av täckningen) som de felaktiga mobilerna får problem eftersom de inte förmår att avkoda svaga signalstyrkor (medan andra mobiler inte har samma problem och att täckningen borde vara tillräcklig enl cellplanering o annat))

 

Nu brukar inte företag som Apple/Telia mfl "annonsera ut" byten utan de som hör av sig/reklamerar brukar få byta (efter en kontroll mot listor på volymer av felaktiga mobiler). Fast jag förmodar att denna "batch" info presenteras här eller på andra forum så man vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iPhone 3G 8 GB ej hackad

 

Tillverkningsvecka 26

 

Inga problem varken i Växjö där jag jobbar under veckorna eller hemma i Nossebro (Skaraborg) där jag är under helgerna.

 

Däremot kunde jag inte skicka SMS förrän jag fick mitt "gamla" SIM kort utbytt av Telia.

 

/Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone 16GB Svart ej hackad

köpt 11/7

tillverkningsvecka 26

v.2.0

har problem med 3G

Nu har även WiFi börjat strula, så fort jag startar ett program går den från WiFi till 3G o sen till Edge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att tillverkningsmetoden i sig har brister och att det då blir mer eller mindre slumpmässigt vilka telefoner det är fel på och inte. Det kan alltså vara fel i alla sändningar i varierande grad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16Gb, Svart

Vecka 26

Ej Hackad

V. 2.0.1

Kass 3g täckning inomhus i centrala Gbg (både hemma och på jobbet), dock bra utomhus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talade precis med Telias kundtjänst då jag upplevt problem med den iPhone 3G jag införskaffade i fredags tillverkad v.29

 

Har haft otaliga problem med att jag "tappat" 3G-nätet, bor i centrala GBG där nätet inte varit några problem förut med andra telefonmodeller från SE samt Nokia och även dem hos Telia med 3G.

 

Killen på kundtjänst hänvisade då till den mjukvaruuppdatering som Apple jobbar på för att släppa i början av sep.

Jag frågade då vad som sker om denna uppdatering inte har ngn verkan på problemet.

Han så då att det torde komma två alternativ;

1. Säga upp abonnemanget och få pengarna tillbaka, givetvis samtidigt som man lämnar tillbaka telefonen.

2. Att de får tillstånd från Apple att byta ut de telefoner som "felar" mot nya uppdaterade modeller från Apple

 

Jag vet helt ärligt inte hur man skall ställa sig till detta men jag tycker att det låter SKIT...

Man förväntar sig trots allt att när man pungar ut stora pengar för en mobiltelefon att den ska möta upp de krav som ställs på 3G telefoner...detta är bara trist, både för Telias samt Apples del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken vecka är din telefon tillverkad ?

//everlast

 

Den är tillverkad v 26. Nu så här i efterhand så har jag upptäckt att det är något trögt med 3G ibland, men inte så det stör hittills. I o f s så använder jag mest wifi när jag surfar, men jag har testat rätt mycket med GPS:en ute på stan och i Tyresö.

 

/Mvh, Malin

 

Skulle också vilja säga att detta är den första mobil som jag kan ringa med hemifrån. Varken mina tidigare eller andras lurar har haft någon som helst täckning i min bostad, men det har min iPhone. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone 3g 16 Gb

Ej hackad

 

Stora problem med 3g-täckningen med mängder av tappade samtal (mer än hälften). Har haft den inlämnad på rep. men telia hävdar att allt är som det ska.

 

Reklamerade telefonen, vilket inte var helt lätt, då inte ens butikscheferna har befogenhet att ta några som helst beslut om Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone 3G 16GB

Ej hackad

tillverkad vecka 29.

 

Dålig täckning när det gäller 3G dock så har jag bara tappat ett samtal sen jag köpte den 25e Juli. Normalt sätt så switchar den om till EDGE under samtal utan att samtalet bryts.

 

Har reklamerat den hos telia och fått samma svar som planis83.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med 3G täckning ligger mellan 85 och 105dBm, oftast mellan 95 och 105.

Telefonen är tillverkad v26

Hade problem ohackad så väl som hackad.

Har fått sim utbytt idag, ingen skillnad.

 

 

För er som kollar in dBm värden, alltså liggerDu på -105 dBm ligger du rätt nära

gränsen. ETSI European Telecommunications Standards Institute, ligger i

staden Sophia Antipolis på franska rivieran. Där skrivs alla krav som gäller för

mobiltelefoner, bastationer och annan radioutrustning. Det är en organistaion

som inte har som mål att gå med vinst. Där träffas operatörer, tillverkare mm.

från hela Europa för att tillsammans arbeta fram standarder som skall gälla alla.

 

PS. Skriv dBm med -före, annars blir det mer effekt än i en atombomb ! :stjarnsmall:

och då skulle både Du och din Iphone förvandlas till Plasma på momangen.

dBm är inte så konstigt 0dBm är 1:tusendels watt dvs. 1mW sen sjunker

effekten med 10ggr för varje 10 dB steg nedåt så -100 dBm är alltså lika

med en 1mW delat i tio miljarder delar, otroligt lite vad ? Så dom är rätt

duktiga på att fånga upp så svaga signaler ändå mobilerna.

Så här säger dom: iofs, vid väldigt låg BER men ändå ett bra riktmärke: (BER är felaktiga bitar)

(Band I är precis det vi använder i Sverige, alltså 2110 - 2170 MHz, "handset" betyder mobilen).

(front-end loss 4dB är bara ett antagande, baseband-variation betyder att den hårkodade (i chipet)

sinalbehandlingen av radiodata kan variera lite i effektivitet mellan olika algorimer och tillverkare)

-Med andra ord problemet är att Iphone3G förmodligen tappar mer än dom 9dB mellan antennen

och förstärkaren som man max kan göra utan att tappa täckning.

 

Simon

 

ETSI hittar du på ETSI.org

 

"Using Band I as an example, the 3rd Generation Partnership (3GPP) WCDMA specification defines the handset reference sensitivity at -106.7 dBm/3.84 MHz in terms of the total signal power (Ior) with a bit error rate (BER) not to exceed 0.001. In addition to the total useful spectral signal power, the sensitivity of the individual code channel power responsible for transmitting the actual user data is necessary. The reference sensitivity for a dedicated physical channel (DPCH) is defined as "117 dBm/3.84 MHz before Gp. For a 0.001 BER, this corresponds to

 

silabsequation3.gif

 

 

equal to 7 dB. This assumption includes interference in addition to noise and implementation margin to account for baseband variation and implementation differences. Remembering that linear multiplication is logarithmic addition, the sensitivity is redefined as:

 

silabsequation4.gif

Combining the DPCH sensitivity with the effective baseband performance needed for demodulation and Gp yields a -99 dBm signal, which is the input referred maximum allowable noise power within the channel bandwidth. Combining the allowable noise power with the noise power density leaves 9 dB for the transceiver and front-end losses. Subtracting 4 dB for the front-end losses provides a transceiver NF requirement less than 5 dB."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talade precis med Telias kundtjänst då jag upplevt problem med den iPhone 3G jag införskaffade i fredags tillverkad v.29

 

Har haft otaliga problem med att jag "tappat" 3G-nätet, bor i centrala GBG där nätet inte varit några problem förut med andra telefonmodeller från SE samt Nokia och även dem hos Telia med 3G.

 

Killen på kundtjänst hänvisade då till den mjukvaruuppdatering som Apple jobbar på för att släppa i början av sep.

Jag frågade då vad som sker om denna uppdatering inte har ngn verkan på problemet.

Han så då att det torde komma två alternativ;

1. Säga upp abonnemanget och få pengarna tillbaka, givetvis samtidigt som man lämnar tillbaka telefonen.

2. Att de får tillstånd från Apple att byta ut de telefoner som "felar" mot nya uppdaterade modeller från Apple

 

Jag vet helt ärligt inte hur man skall ställa sig till detta men jag tycker att det låter SKIT...

Man förväntar sig trots allt att när man pungar ut stora pengar för en mobiltelefon att den ska möta upp de krav som ställs på 3G telefoner...detta är bara trist, både för Telias samt Apples del.

 

Tycker det är mest pinsamt för Apple, Telia är väl så tillmötesgående dom kan, eller? Det finns en del exempel på feta problem med andra mobiler också, men då de inte varit lika hypade har det mer eller mindre glömts bort. Jag är i alla fall nöjd med det besked jag fått (samma som du) då jag anser att det är det bästa _Telia_ kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem är telia ? killen i butiken ?!

 

Telia är lika fega som de flesta andra operatörerna i de andra länderna som säljer iphone...

är väl bara nån av leverantörerna i australien som varit ute i media och iallfall haft nån liten uppfattning

(om man nu får tro tidningen förstås)

 

i holland så skrev T-mobile på deras blogg, som kunde uppfattas att det var just iphonen som var problemet men de tog självklart tillbaka det uttalandet...

 

ett besked du får från nån supportkille/tjej är ju bara vatten värt...men om du har ett skriftligt offentligt

besked, så får du gärna berätta det för mig...

 

själv har jag varit i kontakt med "Telia" 6 gånger och fått 6 olika historier/lögner/svar

 

Telia är och förblir min motpart då de tagit på sig den rollen, det är telia som fått mina pengar och därmed

skall de fixa problemet...

 

när det gäller andra mobiler kan jag inte svara...men om jag skulle köpt en 3g mobil som ej kan användas

för det den skall användas till (prata, data) så har jag svårt att förstå att någon skulle acceptera det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...