Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har Du iPhone 3G - problem eller icke med 3G?


AndieB

Rekommendera Poster

Tror jag har problem, hade då full täckning i min lägenhet med min SE. Men på jobbet är det full, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Tillverkad vecka 30.

Hur ser man dB?

 

"ring" *3001#12345#* så ser du övre vänstra hörnet där staplarna brukar vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Ah, tack.

105 ligger det här hemma. Är det bra det? Vad är börvärdet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har problem ligger runt -95 till -105 dBm

2. Ej hackad

 

Typ vecka 28 är den tillverkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Ej problem
  • Ej hackad telefon, iPhone 3G

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Ej problem
  • Ej hackad telefon, iPhone 3G

/Mvh, Malin

 

 

Vilken vecka är din telefon tillverkad ?

 

 

//everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde av 3G bara för att se hur bättre mottagningen blev, -57 dBm..... :fundersam:

Kanske ska stänga av 3G tills det blir bättre, hoppas ny mjukvara ska lösa det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Har problem (dvs ingen eller dålig 3G-täckning där det borde finnas)

-Ej hackad

-Tillverkad v30

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut som att de tillverkade runt v28 har mest strul - om man skall generalisera det hela.

 

Eftersom det rapporteras även en hel del (om man nu skall vågra tro medierna, vilket ej alltid är att rekommendera) vad beträffar den lavinartade införskaffningen av mobilt bredband och därtill att många är oerhört missnöjda med överföringshastigheterna (som ej når till 7,2Mb/s), kan det hända att det finns något samband i detta?

 

Vet ej hur det här med mobilt bredband är spritt i övriga världen - någon med mer information/fakta?

 

--Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar också som att nästan alla som har svarat inte har den hackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Iphone Vit 16gig tillverkad v28. Problem.

EJ Hackad

 

Nya programvaran 2.0.1 eller vad den heter.

 

Problem med:

 

Spontana reeboots

Safari kraschar

Appas som monkeyball kan inte öppnas bara efter omstart.

GPS visar fel. (Lindesberg blir Hultsfred). Dålig lokalisering i övrigt.

Lagg i menyer och "tangentbord"

Wifi problem med timeouts, Ingen ip adress.

3g surfproblem men även med edge. Kan endast lösas med reeboot.

Usel 3g täckning (inga probs fungerar med edge.. ..men ändå...)

 

Alla dessa problem dyker upp då och då utan tillsynes någon anledning. Jag har felanmält 2 grr första gången skulle Telias nissar höra av sig vilket de inte gjorde. Nu får vi se om man får ett besked i morgon som de lovat annars reklamerar jag den.

 

Det verkar som att jag har en tidig lur så det är inte konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem

 

Tillverkad v28,

Ja den är hackad. (men ska inte ha någon betydelse då baseband mjukvaran inte är modifierad på något sätt på 3G versionen med jailbreak)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem.

 

Tillverkad v. 26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem

Ej hackad

v. 26

3G utmärkt vid god täckning. Vid dålig täckning blir det mycket störningar och avbrutna samtal. Det verkar för mig som att den inte kopplar över till 2G när den borde göra det. Ibland försvinner täckningen helt och jag får "Ingen service" i displayen. Den har startat om vid ett par tillfällen när den legat i fickan. Fungerar utmärkt om jag avaktiverar 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem

Ej Hackad

Svart 16gb 2.0.1 tillverkad v.26

 

Bara jag som har problem med att skärmen inte reagerar på knapptryck? Kan hända när den legat ett tag i fickan. Skärmen är svart och går inte att väcka, men jag kan ta emot samtal och plugga in den i datorn ( då fungerar skärmen )..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem

Ej hackad

V 26

 

Ska i ärlighetens namn säga att jag hade problem med Telias 3G täckning/kapacitet med förra luren också (Nokia N82). Upplever Telias 3G nät som underdimentionerat både när det gäller täckning och kapacitet, detta har ju också påvisats i bl.a. tidningen Mobils årliga test. Jag hade annan operatör innan och har märkt betydande skillnad (till det sämre) med Telia.

Observera att mina påstående gäller bara 3G och inte gsm/gprs/edge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte märkt några problem, testat i Lund, Växjö, Östersund. Sitter nu hemma och får dBm-värde på 106/107/108. Är det bra?

8GB inköpt 11/7 tillverkad vecka 26.

 

EDIT: ej hackad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, över 100 är dåligt.

 

-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

 

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

 

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, över 100 är dåligt.

 

-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

 

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

 

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal.

 

Intressant, källa?

 

Om jag utifrån listan skall svara igen så får jag svara "problem" eftersom jag ligger oftast runt -95.

 

MEN, jag har inte haft några som helst problem med 3G och/eller avbrutna samtal (inte mer än med mina tidigare mobiler)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej problem

Ej hackad

Tillv v29

 

Visst går 3g segt rätt ofta men jag har ganska ok dB på mätaren. Oftast mellan -60 och -80. Så min gissning är därför att telias nät är lite överbelastat (eller rent ut av dåligt?).

 

Nu på morgonen går det grymt snabbt dock! Mellan 2 och 3 mbit när jag testar... Är i Stockholms innerstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, källa?

 

 

Min källa är fem ytterligare trådar på forumet. Första gången skrevs det av Che tror jag. (Alltså användaren, inte Che Guevara).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa problem.. men jag misstänker mera att det beror på Telias 3G nät än telefonen..

har från vecka 29, ej hackad, 16gb iphone 3g

 

 

jag har bra dbm värden här på jobbet, mellan 78-80, men jag får problem med täckning så fort jag åker bort från stockholm innerstad.. jag har dock inte mätt dbm värden där (typ hemma) utan bara kikat på staplarna, vilket kanske inte alltid är ett bra sätt att mäta..

 

Men, med min gamla ericsson z1010 som jag hade 3-4år, hade jag oxå problem med att den tappade kontakt med 3G hela tiden.. min generella erfarenhet med 3G är att det verkar jäkligt ostabilt..oavsett telefon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa problem.. men jag misstänker mera att det beror på Telias 3G nät än telefonen..

har från vecka 29, ej hackad, 16gb iphone 3g

 

 

jag har bra dbm värden här på jobbet, mellan 78-80, men jag får problem med täckning så fort jag åker bort från stockholm innerstad.. jag har dock inte mätt dbm värden där (typ hemma) utan bara kikat på staplarna, vilket kanske inte alltid är ett bra sätt att mäta..

 

Men, med min gamla ericsson z1010 som jag hade 3-4år, hade jag oxå problem med att den tappade kontakt med 3G hela tiden.. min generella erfarenhet med 3G är att det verkar jäkligt ostabilt..oavsett telefon..

 

Lite granne min tanke oxå...

Jag vill inte negligera 3G problemet i iPhonen och all den kraft och energi som läggs på ärendet. Men det hade även varit intressant i dessa pollar att veta vad användaren jämföra med. Har man tidigare suttit med en 2G telefon, eller har man haft en 3G telefon som inte varit surfvänlig och därigenom inte använt 3G i den utsträckning som iPhonen gör.

Det som gör iPhone så fantastisk (det bästa jag haft) är just integrationen med internet och applikationer där 3G är bärare. Men man måste vara medveten om att Iphonen kräver mer av nätet än någon annan telefon har gjort tidigare.

Min kollega som sitter mittemot har senaste skapelsen från HTC som även den nyttjar 3G nätet i större utsträckning och han upplever samma problem som jag gör.

 

Just my 2 cents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...