Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför stavar så många fel på ordet "abonnemang"?


JonasForss

Rekommendera Poster

Här på forumet stavas de flesta dessa bägge ord med dubbel-b i st f dubbel-n.

 

Jag är ingen hysterisk språkpurist som vill förfölja och trakassera,

utan filosoferar istället, nu när uppenbarligen så många stavar så i st f som

ordlistan påbjuder, över om orden på något sätt är "felkonstruerade".

Kanske likheten med "annonsera" påverkar, vad vet jag?

Ord som börjar med abb- är ju annars väldig sällsynta i svenskan.

(kommer på rak arm på bara abbot och abbore - den med två b:n, haha, möjligen

också abbedissa, abbé och abbreviera - förkorta, typ)

 

Det kryllar ju givetvis av stavfel i inläggen här, även mina, vilket beror på att man skriver

snabbt och direkt och tänker sen, och det är ju inte så "farligt", men det här är mera

konsekvent genomfört för att vara en tillfällighet.

 

Varför har det blivit så här? Kom gärna med egna förslag och spekulationer!

hälsar glatt med ett kraftigt HURRA,

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

..o-et är ju ganska långt. Så det låter ju mer som abbonemang än abonnemang.. Jag hade nog chansat på abbonnemang, men det ser konstigt ut så då börjar man plocka bort dubbel bokstäverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bristande svenskundervisning i skolan kanske.. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stavar nästan alltid fel på abonnemang...

 

På något sätt känns det galet då man säger 'abb' och inte 'áb'. Det är ju inte a-et man betoner utan abb-et.

 

Abbonemang känns bättre att skriva =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå - det förklarar bra. Eftersom ordet av de flesta uttalas med hårt b så skriver man dubbel-b - sedan tycker man att det ser fel ut med även dubbel-n i samma ord (abbonnemang) så då skippar man det.

 

Jag har nu bestämt mig för att en gång för alla lära mig hur man stavar detta ord...efter en lång tid av ambivalens. Jag ska verkligen anstränga mig...försöka tänka franska och det långa a;et som då gör det logiskt att bara använda ett b...och eftersom jag vet att det ska vara en dubbel någonstans i ordet så kommer jag att se att platsen är dubbel-n.

 

I will try.

 

Det förklarar inte varför folk stavar det "abbonemang" (plockar bort dubbel-n dvs).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa som hänt min stavning är de rättstavningsprogram som rättar orden med ett streck under ordet direkt när man stavat fel. Det är först då man får återkopplingen tillräckligt fort för att lära sig :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa som hänt min stavning är de rättstavningsprogram som rättar orden med ett streck under ordet direkt när man stavat fel. Det är först då man får återkopplingen tillräckligt fort för att lära sig :-)
Det är nog riktigt, en sak bara... ibland luras man av underliga synonymer o dyl.

När jag i Danmark försökte lära mig att skriva på danska med "rättstavning-i-Word-metoden" rättade programuslingen inte alla mina "jag" ("jeg" på danska) därför att "jag" betyder imperativt "jaga" på detta ädla språk.

I övrigt tror jag människorna (dessa som det är synd om) faktiskt blivit mera uppmärksamma på alternativa namnstavningar i o m att mailen helt enkelt kommer till fel person om man inte stavar rätt på dubbel- eller enkel-s och "qv", "qu", "kv" etc.

(säger en som stavar sitt efternamn bara såååå lite apart för att i 50 % av fallen få det felstavat.) ;)

Bristande svenskundervisning i skolan kanske.. :whistling:

Åååååhhh, gngngngngng...

jag skulle så gärna vilja föra diskussionen utan inblandning av följande uttryck:

"undervisning", "nuförtiden", "dagens ungdom" och liknande gubbglosor vi som är över 50 (däribland jag själv) alldeles för lätt hemfaller till!! ;) ;) ;) - :whistling:

Kan vi inte bara fortsätta "spickulera" kring just varför det här ordet tycks felstava sig alldeles extra ofta... J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade "förmånen" (vilket jag kanske inte tyckte då precis) att ha en lärare som tragglade in sådana ord som man ofta stavade fel..sent omsider insåg jag att det var nog rätt bra att jag lärde mig stava rätt.

 

Skriva snyggt var inte så viktigt tyckte han.."välskrivning" som det hette, viktigare var att vårda vårt språk.

 

Men visst, ibland hänger sig hjärnkontoret, och jag blir tveksam till hur ett ord stavas..då får man googla :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskarnas absolut mest felstavade ord, dubblett, skriver sju av tio dublett. Då tar man bort ett b!?! Och ibland lägger man till? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivna ordet och det talade ordet ställer också till problem...

 

Hisingen, stavas med ett s, men uttalas som om de vore med två ss..Hiss-ingen...

Förr i världen kunde TV-folket i Stockholm uttala det som His-ingen.

Nu har de bättrat sig :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskarnas absolut mest felstavade ord, dubblett, skriver sju av tio dublett. Då tar man bort ett b!?! Och ibland lägger man till? :huh:
Jomenvisst, men där hägrar ju anglo-spöket, inte sant?

"Cigarrett" är ett annat exempel på samma mekanism,

där "de lärde" till sist gav efter för det engelska språktrycket och godkände bägge stavningarna.

Nu finns en firma som tillverkar ett program för "parallell" körning av Windows i macen,

som säkert kommer att stöka till stavningen av detta ord för en och annan... :innocent: J

 

P.S. och så har vi ju ordet "tablett" - sju av tio svenskar tar säkert en sådan varje dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis (inte gratis) till inlägg nr 41000! :D;)

 

post-28798-1218446506_thumb.png

 

 

Ojdå, sånt kollar jag sällan :whistling:

 

Tack i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man osäker och Googlar på ordet Abbonnerad så kan man tro att att man stavar rätt... :lol:

 

post-113-1218447904.jpg post-113-1218448075_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarar inte varför folk stavar det "abbonemang" (plockar bort dubbel-n dvs).

tur att Apples stavningkontroll fungerar då

post-154-1218459001_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktigare fråga är varför skriver så många på internet "dem" när de menar "de"?

 

Detta är en sak som gör ont i ögonen på mig och jag måste hugga en kniv genom ena handen för att motstå att ge spydiga kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktigare fråga är varför skriver så många på internet "dem" när de menar "de"?

 

Detta är en sak som gör ont i ögonen på mig och jag måste hugga en kniv genom ena handen för att motstå att ge spydiga kommentarer.

Oj, en annan gammal surdeg! Det var väl ungefär så här (vill jag minnas - allt annat än "akribiskt", snarare "en gammal man berättar!"): Under sjuttio- och åttiotalen (och kanske senare) fanns en slags "folklig" rörelse (främst bland journalister - med allt annat än arbetarklassbakgrund, men med ambitioner!) att man skulle skriva "dom" - som "folk" sa... - om man undantar ungefär 400 dialekter, däribland finlandssvenska... (kvar alltså i princip "folk" i Stockholm) - därefter blev allt så förvirrat! Ack, ja...

Lustigt nog görs väldigt få fel när det gäller han/honom eller hon/henne vilket ju i princip är samma problem i samma språkliga situationer. J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hisingen, stavas med ett s, men uttalas som om de vore med två ss..Hiss-ingen...

Förr i världen kunde TV-folket i Stockholm uttala det som His-ingen.

Det är många som uttalar Ramlösa som "Raamlösa", medan det faktiskt uttalas "Rammlösa".

 

Andra ord som ofta stavas fel är "formatera" och "Storbritannien".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under sjuttio- och åttiotalen (och kanske senare)...

Jodå, "dom" finns kvar här och där, bland annat på min nuvarande, dock tillfälliga arbetsplats. Här finns många femtiplussare med storstadsbakgrund .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, en annan gammal surdeg! Det var väl ungefär så här (vill jag minnas - allt annat än "akribiskt", snarare "en gammal man berättar!"): Under sjuttio- och åttiotalen (och kanske senare) fanns en slags "folklig" rörelse (främst bland journalister - med allt annat än arbetarklassbakgrund, men med ambitioner!) att man skulle skriva "dom" - som "folk" sa... - om man undantar ungefär 400 dialekter, däribland finlandssvenska... (kvar alltså i princip "folk" i Stockholm) - därefter blev allt så förvirrat! Ack, ja...

Lustigt nog görs väldigt få fel när det gäller han/honom eller hon/henne vilket ju i princip är samma problem i samma språkliga situationer. J

 

Jo men skriv "dom" då, det är ju allmänt accepterat nu (lärs ut i skolan om jag inte har helt fel (har inga egna barn men jag har för mig att det är så nu)).

 

Skriv inte "dem" när du menar "de". Om man tycker "de" och "dem" är för ålderdomligt skriv då "dom" i bägge fallen.

 

(själv kan jag erkänna att jag har stora problem med särskrivningar (engelskans fel) och måste tänka aktivt när jag skriver för att undvika detta (och missar det ganska ofta))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Svenskarnas absolut mest felstavade ord, dubblett, skriver sju av tio dublett. Då tar man bort ett b!?! Och ibland lägger man till? :huh:

 

Okej, jag kunde alltså varken stava till abonnemang eller dubblett när jag steg ur sängen i morse. Bäst jag skriver in mig i klass 3b i höst. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja usch, "de" och "dem" på fel ställe är verkligen irriterande! Likaså när folk blandar ihop "var" och "vart", även om det inte är riktigt lika hemskt. Jag håller med Spindel - skriv dom istället om man är osäker, det är accepterat idag och blir liksom aldrig fel. Fast särskrivningar är nog det problem som jag har svårast att förstå att det ÄR problem med. Varför har det blivit så? Engelskan är det många som hänvisar till, men som svensk översätter man väl inte till svenska från engelska? Jag tror mer på rättstavningskontroller i datorer och mobiler, som inte klarar alla våra sammansättningar och då kapitulerar folk och skriver isär. Och det blir så illa, och ofta t o m helt fel.. För om det vore engelskans fel, så borde väl människor särprata också, eller? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan är nog abonnemang ett ord som är extremt svårt att tolka som nåt annat om det är felstavat. Så, spelar det egentligen nån större roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...