Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skillnad mellan powermac g5 och mac pro?

grodkungen

Recommended Posts

som topick, jag tycker att burkarna ser likadana ut :) okej seriöst då vad skiljer insidan?

G5'an är en PowerPC-processr, medan Mac Pro är en Intel-mac.

Det är en stor skillnad - Intel är framtiden vad gäller macar, och jag råder dig att inte köpa en Powermac.

som topick, jag tycker att burkarna ser likadana ut :) okej seriöst då vad skiljer insidan?

Powermac G5 har en gammal PowerPc-processor, medans Mac Pro har en ny fin Intel-processor.

I stort iaf, lite fler grejer till mac Pros fördel, är ju mycket nyare...

men rent tekniskt borde man väl kunna köpa en begagnad g5 burk å sen en intel prolle att sätta i å på så vis köra både power-pc och intel.?

Mest bara för att det känns som att Mac pro i basik utförande 23.995 från apple store, vilket kan kännas mycket när man saknar inkomst :P

marcushedenstrom
men rent tekniskt borde man väl kunna köpa en begagnad g5 burk å sen en intel prolle att sätta i å på så vis köra både power-pc och intel.?

Nej. Inte en chans. Moderkortet är helt annorlunda.

Powermac är baserad på IBMs PowerPC-processor. En okej processor i sig, så en Powermac med två eller fyra processorer står sig bra emot en modern konsumentdator. Trots att ingen Powermac har byggts på två år.

Men det visade sig att PPC-processorn inte var särskilt effektiv, och framför allt lämpade den sig inte för små flexibla persondatorer. Den är bra i häxbox däremot.

Så Apple satte ihop en helt ny dator. Mac pro. Ser ut som Powermac, men elektroniken har inget med föregångaren att göra.

Problemet med att använda PowerPC-maskiner idag är att vissa program inte längre utvecklas för OS X på PPC. Java 1.6 är ett exempel jag kan dra fram. Och vill du till exempel utveckla för iPhone måste du ha Intel-mac. Och i framtiden kommer andelen program som kan köras på PPC bara att sjunka.

OS X 10.6 Snow leopard som kommer nästa sommar kommer, av allt att döma, inte att vara kompatibelt med PPC utan enbart med Macar med Intel-processor. Så då är även en Powermac G5 med fyra processorer omodern.

Köp inte PPC idag.

Edit: la till lite i efterhand. :)

Okej jag är övertalad :P

liten följdfråga gällande Mac pro: Den har ju platts för 4 3,5'' diskar, funderar på om man inte borde kunna sätta i min gamla 10 gb disk från Dell datorn utan att formatera om den till en mac-disk...skulle det fungera?

marcushedenstrom
Okej jag är övertalad :P

liten följdfråga gällande Mac pro: Den har ju platts för 4 3,5'' diskar, funderar på om man inte borde kunna sätta i min gamla 10 gb disk från Dell datorn utan att formatera om den till en mac-disk...skulle det fungera?

Om din hårddisk har SATA-kontakt går det att installera den fysiskt.

Vidare kan OS X läsa NTFS (antar att den är formaterad på så vis) men inte skriva, såvida du inte installerar extra program för det (gratis dock). FAT går både att läsa och skriva utan extra pill.

Så du har lite begränsad användning för den disken i OS X om du inte formaterar, men det går.

Jag vill dock påpeka; 10 GB?? Föll den genom ett maskhål från 1999? ;):) (inget illa menat)

Betvivlar dock att en sådan disk har SATA. Har väl snarare IDE/parallell ATA. Och tyvärr finns ju inte mycket plats för adapters i Mac pro. Diskarna glider in i formgjutna vaggor.

Du skulle däremot kunna lägga den i det andra 5,25-tumsfacket som finns. Där finns IDE-buss.

Har du behov av att köra Classic eller vill ha en billig dator ska du köpa en PowerMac G5, annars ska du köpa Intel.

Har du råd att köpa en MacPro bör du ha råd att lägga pengar på en ny hårddisk.

Ta 10GB:aren och gör ett bokstöd av den.

Har du behov av att köra Classic eller vill ha en billig dator ska du köpa en PowerMac G5, annars ska du köpa Intel.

Har inget behov en så länge klarar mig bra med macBooken det är mäst det att jag vill "Bygga" sitter på lite gamla pc burkar men det e jobbit att hålla på med win 98...så tanken var väl att man skulle investera i en snygg mac burk och sätta i nödvändiga mac saker, för att sedan kunna uppgradera den lite vartefter man kan :)

Fö e burkarna från dell (tror jag) mycket begrensade de rymmer bara en disk 2 ram minnen osv dvs det finns bara så många plattser på kretskorten som behövs för det som kom med i kittet. DVS man kan inte bygga ut dem.

Det kanske fins någon forumdel för änet bygga eget, jag skulle kunna börja skriva där istället :P

Jag tänker motsäga Marcus här, PowerPC:n var mycket effektiv- men var svår att sedan IBM tog över utvecklingen iallafall att få ner värmeutvecklingen på, och det gjorde den problematisk inte bara i bärbar utan även stationära (se även Xbox360 och PS3 båda har rejäla kylanordningar- och det är inte bara grafikchippen som genererar värme idom vill jag lova, PS3:ans grafikkort är dessutom ganska tamt (Nvidia 7900) så det i det fallet är det definitivt inte så :)

Annars håller jag med övriga, PowerPC är inget att statsa på idag såvida du inte ska göra legacy program men då är PowerMac G5 inget att satsa på iallafall :)

Köp en iMac om du inte sysslar med extrema behov av parallell beräkning. Om du sysslar med videokompression ska du ha en Mac Pro. Om du är en normal användare ska du ha en iMac.

Åtta kärnor ger ingenting om du inte har applikationer som använder dessa parallellt.

• 2 weeks later...
Har inget behov en så länge klarar mig bra med macBooken det är mäst det att jag vill "Bygga" sitter på lite gamla pc burkar men det e jobbit att hålla på med win 98...så tanken var väl att man skulle investera i en snygg mac burk och sätta i nödvändiga mac saker, för att sedan kunna uppgradera den lite vartefter man kan :)

Fö e burkarna från dell (tror jag) mycket begrensade de rymmer bara en disk 2 ram minnen osv dvs det finns bara så många plattser på kretskorten som behövs för det som kom med i kittet. DVS man kan inte bygga ut dem.

Det kanske fins någon forumdel för änet bygga eget, jag skulle kunna börja skriva där istället :P

Om det är så att du funderar på vilken mac du ska köpa för att kunna plocka delar från dina gamla windowsburkar så är det nog en G4 du ska satsa på. Även om det enda du kommer att kunna plocka fram och tillbaka typ är hårddiskar och minnen.

Även om jag egentligen tycker att du ska strunta i hela skiten.

• 1 month later...
bjoernowitsch

Om man inte har någon Mac alls och vill ha en, bör man nog se sig om efter en i det senaste utförandet, men när jag behövde något fräschare än min gamla G4, ville jag fortfarande kunna använda alla mina program, så i våras skaffade jag mig min G5:a och ett Leopard till den. Allt utom mitt gamla Photoshop Elements 2 går att köra på den. Min G4 har jag inte skippat helt än, fast jag har haft den i över 5 år nu. Att köpa en sprillans ny Mac med Intel-processor hade blivit alldeles för dyrt för mig. Jag tycker heller inte om de senaste versionerna av i synnerhet Adobes Photoshop och Photoshop Elements, och jag föredrar Apple Works 6 i stället för iWork.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...