Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför kommer inte födelsedagar upp i kalendern?


j:son

Rekommendera Poster

Om man är duktig och lägger in födelsedagar på alla sina kontakter, varför får man inte upp dom i kalendern?

Visste att en kompis fyller år nu i dagarna och tittade i kalendern efter noteringar. Där fanns inga.

 

Nåja, gick in i kontakter och upptäcker att det minsann var idag.

Tidigare telefoner så har man ju kunnat få påminnelser om bemärkelsedagar.

 

Eller är det ännu en grej som man inte saknar och ska köpa annan telefon om man behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar för mig, man kan även lägga in en andra påminnelse.

 

Ahh, läste lite tydligare nu och såg att du lagt in uppgifterna i dina kontakter.

Jag la in dom i kalendern och då får man påminnelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alla födelsedagar inlagda på kontakterna i adressboken på macen och däri även inställt att de ska läggas över som en kalender i ical. Fungerar perfekt att synka över denna till iphonen.

 

Har dock läst om att vissa har problem med synkning av dessa prenumerations-kalendrar.

 

Som jag förstod det hade du inte lagt in de i kalendern utan utgick från att de läggs där automatiskt om du har de i adressboken på iphonen. Så fungerar det tyvärr inte. Skulle varit underbart med den funktionaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara testat att lägga in en födelsedag via adressboken direkt i min iPhone, och det fungerade fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara testat att lägga in en födelsedag via adressboken direkt i min iPhone, och det fungerade fint.

 

 

Vad fungerade?

 

När du sen gick in i kalendern för att se vad som är viktigt idag, fick du då upp att där var en födelsedag med??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, är det någon mer än jag som har problem att lägga in födelsedatum i adressboken på mac:en.

Det går att skriva årtalet men månad och dag går ej att ändra.

Någon som har någon förklaring eller tips på hur man fixar detta?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fungerade?

 

När du sen gick in i kalendern för att se vad som är viktigt idag, fick du då upp att där var en födelsedag med??

 

 

Det kommer upp som en notis i kalender, precis som om jag skrivit in den manuellt direkt i kalendern. Vill även minnas att jag fick en påminnelse, men det vågar jag inte svära på. Testar igen och lägger in en födelsedag imorgon så återkommer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det automatiskt i kalendern om du skriver födelsedag på en person i adressboken på iphonen? nämligen det iallafall jag efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det automatiskt i kalendern om du skriver födelsedag på en person i adressboken på iphonen? nämligen det iallafall jag efterfrågar.

 

 

EDIT: Men ååh! Jag verkar ha helt fel. Tydligen har min kära flickvän pillat på telefonen och lagt in sin födelsedag med en påminnelse och upprepning varje år. Detta verkar inte ha något att göra med att jag fyllt i hennes födelsedag i adressboken utan helt enkelt bara hennes klåfingrar.

 

Ber om ursäkt, testade nu och får det inte att fungera som jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojdå det gör det verkligen inte för mig. Undra varför. Har födelsedagar på alla namn i adressboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs igen, redigerade inlägget till raka motsatsen. :<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jobbigt, tycker det vore en trevlig funktion.

är väl för mycket begärt att hoppas på att apple ska implentera den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om du lägger in en födelsedag i telefonboken på iphone, syncar den med din dator (eller via mobileme), där du har ical inställt på att prenumerera på födelsedagar från adressboken, syncar igen (eller via mobileme, vet dock inte om detta steg behövs. sitter på jobb så jag kan inte kolla) så borde du väl få in födelsedagen i kalendern på iphonen. har ni sedan ställt in påminnelse för allt i denna kalendern (med födelsedagar) så borde det ju fungera.

 

hoppas att ni hängde med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem med att synkronisera prenumererade kalendrar med MobileMe.

Födelsedagar från adressboken hanteras som en prenumererad kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt men det funkade tyvärr inte (för mig när jag provade nyss i alla fall.. *suck*)

Ursäkta slowmove men återigen en sak där Apple borde titta på sina konkurrenters telefoner, hade dugt med en Nokia eller SE från 2003 ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behöver inte ursäkta dig, jag tycker denna funktion fattas !

dock kunde man mig veterligen inte ens lägga in födelsedagar eller någon sådan info på kontakter på min SE k810

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt in födelsedatum på mina kontakter i adressboken på mac'en, dessa syns sedan i iCal.

 

Vidare så har jag syncat både kalendrar och kontakter till min iPhone och jag ser födelsedagarna utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag nog då man kunde det på min K750 och kan på min W890i, de har "gömt" det fältet lite bara :)

Min "ursäkt" var bara e liten poke ang. våra argument om huruvida man ska köpa en annan telefon om man saknar funktioner, inget allvarligt menat alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet :) tog det inte allvarligt, vet att sådana diskussioner uppstår ibland.

Självklart måste man värdera funktionerna, ingen produkt är optimal, alla saknar någonting !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkar det att få in födelsedagar från adressboken om jag väljer att synkronisera "Alla kalendrar" istället för markerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkar det att få in födelsedagar från adressboken om jag väljer att synkronisera "Alla kalendrar" istället för markerade.

 

Detta får du nog förklara närmre.

 

Var synkar du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i adressboken på macen väljer han att födelsedagarna ska läggas i kalendern

i ical ligger födelsedagarna som en prenumerationskalender

i itunes väljer han att synka den kalendern till iphonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Slowmove beskrev och det är i iTunes som jag väljer "alla" istället för "markerade".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste aktivera visningen i iCal.

post-19142-1218486054.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, men allt detta bygger på att man har en Mac.

 

Tråden handlar om att där finns en flik för födelsedag på varje kontakt.

 

Helt värdelös funktion om man inte överskådligt kunde se NÄR och VEM som fyller år.

 

Kan ju inte gå genom ett par hundra kontakter varje dag för att förvissa mig om att ingen viktig fyller år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...