Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att ansluta Samsung ML-1630


Ulfert

Rekommendera Poster

Hej alla glada Mac-vetare! Här får ni något att bita i!

 

Jag inföskaffade nyligen en Samsung laserskrivare av ovanstående modell (svartvit utskrift). För att ansluta skrivaren till datorn var det USB 2.0 som gällde enligt Macotekets produktinformation. Mer info om skrivaren finns här:

 

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1271430

 

Dock så följde ingen tillhörande USB-sladd med i paketet, eftersom den tydligen bara ingick i vissa länder enligt snabbguiden (otroligt dumt). Så eftersom jag är rätt så värdelös på tekniska problem skulle jag uppskatta lite hjälp.

 

Det här är vad som står på installationsskivan, avsnitt 7 "Använda skrivaren med Macintosh":

"Din maskin stöder Macintoshdatorer med inbyggd USB-anslutning eller 10/100 Base nätverkskort. När du skriver ut en fil från en Macintoshdator, kan du använda CUPS drivrutinen genom att installera PPD-filen.

 

"Installera programvara för Macintosh":

Den cd-skiva som medföljde skrivaren innehåller en PPD-fil som gör det möjligt att använda CUPS-drivrutinen eller Apple LaserWriter-drivrutinen (endast tillgänglig när du använder en skrivare som stöder PostScript-drivrutinen), för utskrift på en Macintoshdator.

 

Detta är i stort sett alla installationsanvisningar som finns. Förutom hur man ska installera drivrutinerna, vilket jag gjort. En liten Samsung-ikon har ploppat upp bredvid airport-symbolen uppe i högra hörnet av skärmen, men den går inte att klicka på. I övrigt så säger den ovanstående texten mig inte så mycket.

 

Hjälp uppskattas!

 

//Ulfert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns skrivare med under Systeminställningar / Maskinvara / Skrivare & fax? (i fliken "Utskrift").

Om inte så får du lägga till skrivaren där, tryck + och följ instruktionerna.

Och du har den väl inkopplad via USB?

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael!

Det som jag tycker verkar idiotiskt, vilket jag nämnde, är att ingen USB-kabel följde med i paketet. "Item(s) with * mark may not be supplied depending on your country and model", heter det. Detta verkar smärre obegripligt, eftersom det hela vore så mycket lättare. Det är troligtvis inte bara att promenera ner till valfri affär och inhandla en, då skrivaren kräver en specialtillverkad anslutningskabel. I still need help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt sedan flera år tillbaka att skrivare levereras utan anstlutningskablage till datorn. Jag har en HP och en Samsung (ML1510) skrivare hemma, ingen av dem kom med kablar till datorn. Jag köpte vanlig USB kabel till dem och det fungerade med båda. USB2 och USB1 använder samma kablar, skillnaden är att USB2 kan ha en högre hastighet - men den är kompatibel med USB1, men kablarna är desamma och ser likadana ut. Samma kontakter. Om det, mot förmodan, skulle vara en special-kabel till din skrivare, istället för en vanlig USB-kabel, så hör med stället du köpte den. De har säkert rätt kabel i sådana fall.

 

Det går inte att ställa in skrivaren fullt ut om den inte är ansluten till datorn. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat Macoteket och förhoppningsvis får jag mer klarhet i det hela snart. Tillverkarna av skrivare borde kunna bespara oss så himla mycket besvär om de bara skickade med allt som behövs från början. Nåja, jag får väl spegla mig i den blanka pianolacken ett tag till. Eller skicka ett argt brev till samsung. ^_^

 

Thanks for yer help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...