Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fasen, min nästan nya iMac (3 månader) verkar ha gått sönder


Fairfax

Rekommendera Poster

Hej Alla, det verkar inte bättre än att min blott tre månader gamla iMac har gått sönder. Jag kom hem igår varvid jag installerade en ny uppdatering från Apple. Därefter får jag inte igång datorn.

 

Varje gång jag försöker starta iMacen får jag upp följande felmeddelande: "You need to restart your computer. Hold down the Power button för several seconds or press the Restart button". När jag stänger av och startar om den kommer meddelandet återigen upp.

 

Någon som har något förslag på vad jag skall göra? Riktigt deppigt. I värsta fall får jag väl lämna in den på Macoteket för reparation. Det har jag dock verkligen inte tid med.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta Installationsskivan in med den håll nere C tangenten och installera om systemet då ska den starta som vanligt sen kan du börja om att köra uppdateringarna.

 

Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uffe, STORT tack! Nu funkar det helt perfekt. Fan vad skönt att en komplett idiot och rookie kan vända sig hit och få ett mycket snabbt och perfekt svar.

 

Återigen, du har verkligen gjort min dag (eller vecka)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har fått samma problem på min gamla iMac G4 Globe men jag lyckas inte öppna luckan för DVD-brännaren och får därför inte in installationsskivan. Finns det något bra sätt att tvångsöppna denna?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner musknappen precis efter att du tryckt igång den. Tror den skall öppna sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket snabbt svar!

 

OK, jag ska testa detta ikväll.

 

Som ytterligare info kan jag berätta att felet uppstod i samband med att jag höll på med att konvertera en film m.h.a ffmegX. iMacen hängde sig helt under konverteringen, möjligtvis p.g.a att jag fyllt hårddisken, så jag blev tvungen att stänga ner den hårt genom att hålla inne power-on knappen.

 

Jag har dessutom ett extra minne installerat, vilket jag förstått kanske kan vara orsaken till problemet.

 

Har någon några teorier om vad som är fel och bästa sätta att åtgärda dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat eget minne är det troligast det som är felet.

Antingen sitter minnesmodulen dåligt eller så är det fel specifikationer på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...möjligtvis p.g.a att jag fyllt hårddisken...

Om du har fyllt hdd:n till max kan du verkligen hamna i skiten.

 

Se om du kan starta den som extern disk och koppla in den till en annan dator för att rensa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ni,

 

Nu har jag gjort allehanda försök att fixa min gamla iMac. Förutom era goda råd så kollade jag in Macworlds Första-Hjälpen-guide på http://macworld2.idg.se/2.1038/1.156095. Summa summarum är det jag gjort följande:

 

1) Nollställt VRAM, PRAM med kommando, alternativ, P och R. - Inget förändring.

2) Tagit ut mitt egeninstallerade RAM-minne. - Ingen förändring

3) Startat upp med installationsskivan och försökt reparera skivan med Disk utility utan att lyckas (får felet "Underlying Task Reported Failure On Exit"). Det som är skumt är att namnet som jag gett hårddisken/volymen är utgråat och därför inte tillgängligt. Jag valde nivån ovanför, "Maxtor...." när jag försökte reparera.

4) Startat upp med installationsskivan för att testa om det är möjligt att köra en ominstallation. Det tämligen oroväckande problemet är att installationsprogrammet inte hitta någon volym som jag kan välja att köra ominstallationen ifrån... :( . Ska detta tolkas som att hårddisken är helt körd?

 

Vad är nästa steg? Diskwarrior eller något annat diskreparationsprogram kanske?

 

Jag hoppas ni vänliga Mac-själar finns kvar därute med flera goda råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att starta som extern disk?

Alltså håll in "T" medans datorn startar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går detta att göra även om man som jag inte har någon annan Mac att koppla ihop den med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går detta att göra även om man som jag inte har någon annan Mac att koppla ihop den med?

Ja, fast det ger ju inte så mycket eftersom du inte kan rensa den utan en annan mac.

Känner du INGEN som har mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni förresten om att köra Diskwarrior, kan den fixa hårddisken månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat minne är det viktigt att du trycker in minnet med fingrarna. Utdragarna funkar inte som det gör i bandkabelkontakter. Jag hade det problemet när min leverantör (en av de största i gbg) hade slarvat med detta. Jag fick krascher när en viss minnesposition användes.

 

Det är svårt att se om minnet är halft intryckt (med dålig kontakt) eller helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipset. Jag har dock tagit bort minnet helt och testade att starta upp utan, men tyvärr utan resultat.

 

Det börjar luta åt att lämna in den till MacSupport...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...