Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska det var för format. Behöver snabb hjälp!


noname93

Rekommendera Poster

Jag undrar vad det ska var för format på en hårddisk så man kan använda den med både med Mac och Pc och det ska gå att överföra vad som helst.

 

Fat32 är väl det bästa?

 

jag vet hur man ska göra men måste veta formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iom FAT32-formateringen så kan du inte hur som helst överföra filer/data större än 4 GB, men det är en Windowsrelaterad grej om jag förstått allt rätt. Det finns iaf program etc som går förbi den grejen oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fat 32 är ofta enklast och bäst då, ja. Men filerna kan vara högst 4GB stora, vilket kan vara problematiskt om du t ex har backupade filmer o dyl.

 

Macen kan läsa NTFS och mha tredjepartsprogramvara även skriva till NTFS - hur tekniskt och bökigt detta alternativ är vet jag inte, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, men jag kör Fat 32 då, jag hade innan Mac OS Extended men det funkar ju inte med PC så...

Men Time Machine funkar väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men faan! Fat32 funkar inte med Time Machine! Får väl använda Mac OS Extended. skitsam om det inte funkar med PC. hata PC :P men iaf. Jag använder nån annan disk om jag vill föra över nåt från min data till PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte olika partitioner ha olika format? Det kanske vore en lösning här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte olika partitioner ha olika format? Det kanske vore en lösning här?

Menar du att jag ska dela disken i två delar, den ena Fat32 och den andra Mac OS extended? men jag tror jag struntar i det och kör Mac OS extended.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska dela disken i två delar, den ena Fat32 och den andra Mac OS extended? men jag tror jag struntar i det och kör Mac OS extended.:D

 

Ja, du skrev något om att flytta saker mellan Mac och PC, så en liten partition med Fat32 hade kanske varit användbart. Men du gör såklart som du vill. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du skrev något om att flytta saker mellan Mac och PC, så en liten partition med Fat32 hade kanske varit användbart. Men du gör såklart som du vill. :ThumbsUp:

Fast vi har en annan disk som jag kan flytta filer på om de ska till en windows dator. sen kan jag ha denna om jag ska flytta några filer till min syrras mac tex. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...