Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bildnamn?

DomKallarMigWalle

Recommended Posts

DomKallarMigWalle

Hallå!

I Windows har jag ett program (kommer med office paketet, minns dock inte namnet) där jag automatiskt kan ändra mina bilders namn från exempelvis "img_4578.jpg" till "080810, stranden xx.jpg" där xx står för "bild nummret" för dagen.

Så frågan är helt enkelt om jag kan göra samma sak på en Mac?

Med vänliga hälsningar

Niklas

DomKallarMigWalle

Automator...? det förstog jag inte riktigt.. men det andra programmet verkar lovande!

Tack för hjälpen!!

Automator hittar du genom att söka med förstoringsglaset längst uppe till höger på skärmen ;)

DomKallarMigWalle

Tatari:

Nja, alltså jag har ingen Mac ännu, tanken är att jag ska kränga min bärbara HP till farsgubben för att sen invänta den nya Macbook (om den kommer..)

Frågan var bara en kontroll hurvida jag kan få en Mac att bete sig som jag vill ;)

Automator är inte alls så svårt som det till en början ser ut. Jag skapade ett automator-schema som döper om alla filer i en vald mapp till stranden xx.filtillägg osv

rename_files.workflow.zip

ps: filen kommer öppnas i Automator, tryck "Run" för att köra det. Man kan också spara filen som en exekverbar programfil vilket kan underlätta

• 1 month later...
DomKallarMigWalle

Supersent svar men här kommer det: :P

ooo jäklarns vad bra! :) tack så jätte mycket!!

PS jag har köpt mig en mac nu - shit vad bra det är! Fler dumma frågor kommer!

Automator är inte alls så svårt som det till en början ser ut. Jag skapade ett automator-schema som döper om alla filer i en vald mapp till stranden xx.filtillägg osv

rename_files.workflow.zip

ps: filen kommer öppnas i Automator, tryck "Run" för att köra det. Man kan också spara filen som en exekverbar programfil vilket kan underlätta

Den ska vi testa-!!

-Tycker att Apple är väldigt snåla/försiktiga/dåliga med att pedagogiskt förklara Automator. Likadant med Applescript förr. Egentligen en genial idé -man kan ju i princip skapa sina egna program. Problemet jag stötte på var att scripten jag spelade in sällan fungerade. "Kolla syntax" stod det och fram kom tex "Tell Finder start XXXX open XXX run XX Tell finder Quit XXXX. Men uppväxt i Mac-världen är det bara obegriplig goja.

Behövs en Automator for dummies eller Automator för Macare

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...