Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag bort "säkert virtuellt minne"?


eriku

Rekommendera Poster

Om man går in i systeminställningar -> säkerhet -> allmänt, så kan man markera en ruta med "använd säkert virtuellt minne" vilket innebär att macen krypterar innehåll som inte används.

 

Lät ju säkert tyckte jag, tills jag kom på att det kanske ändå inte är så nödvändigt för en normalanvändare och så har jag fått för mig att det är det som segar ner macen så att "snurran" visas..

 

Nu står det följande då jag avmarkerar kryssrutan för säkert virtuellt minne; "du måste starta om datorn för att ändringen ska börja gälla"... Har prövat många gånger, men problemet kvarstår, då jag loggar in igen så har macen fortfarande det förbaskade säkra virtuella minnet påslaget...

 

 

 

Nån som vet hur jag skall bära mig åt för att bli av med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man går in i systeminställningar -> säkerhet -> allmänt, så kan man markera en ruta med "använd säkert virtuellt minne" vilket innebär att macen krypterar innehåll som inte används.

 

Lät ju säkert tyckte jag, tills jag kom på att det kanske ändå inte är så nödvändigt för en normalanvändare och så har jag fått för mig att det är det som segar ner macen så att "snurran" visas..

 

Nu står det följande då jag avmarkerar kryssrutan för säkert virtuellt minne; "du måste starta om datorn för att ändringen ska börja gälla"... Har prövat många gånger, men problemet kvarstår, då jag loggar in igen så har macen fortfarande det förbaskade säkra virtuella minnet påslaget...

Nån som vet hur jag skall bära mig åt för att bli av med detta?

 

Loggar du bara ut din användare eller startar du om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut com.apple.virtualMemory.plist i ditt Bibliotek > Preferences som ligger på hårddisken till Skrivbordet på din hårddisk och starta om datorn. Någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubblettråd. Jag raderar den andra. Korspostning är inte tillåtet.

 

/Rickard, moderator

 

 

Oh, sorry, kände inte till den redeln men nu gör jag det, tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar du bara ut din användare eller startar du om datorn?

 

Följer instruktionen från OS X 10.5.4 som sagt, jag startar om hela burken :P

Men den är fortfarande seg och jag gissar att problemt ligger i att allt måste avkrypteras innan man ser det som normala program eller normal text :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut com.apple.virtualMemory.plist i ditt Bibliotek > Preferences som ligger på hårddisken till Skrivbordet på din hårddisk och starta om datorn. Någon skillnad?

Ah, preferensfilerna, de hade jag glömt att de existerade. Fick tips av en kille på AppStore om ett annat problem jag hade att radera preferensfilen för att nästa gång jag startade programmet (det handlade om ett program då) så skulle det te sig på samma sätt som första gången man startade det :P

 

Följdfråga på din kommentar. Dra ut filen från vilket bibliotek (två bibliotek innehåller "preferences" och båda mapparna innehåller "com.apple.virtualMemory.plist" :P)

Och var skulle jag dra filen till? Raderar man inte plistfilerna på samma sätt som näre gäller programmens plistfiler?

 

Nu är man så där bedrövligt jobbig igen, men det är ju det dessa forum på sätt och vis är till för :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, preferensfilerna, de hade jag glömt att de existerade. Fick tips av en kille på AppStore om ett annat problem jag hade att radera preferensfilen för att nästa gång jag startade programmet (det handlade om ett program då) så skulle det te sig på samma sätt som första gången man startade det :P

 

Följdfråga på din kommentar. Dra ut filen från vilket bibliotek (två bibliotek innehåller "preferences" och båda mapparna innehåller "com.apple.virtualMemory.plist" :P)

Och var skulle jag dra filen till? Raderar man inte plistfilerna på samma sätt som näre gäller programmens plistfiler?

 

Nu är man så där bedrövligt jobbig igen, men det är ju det dessa forum på sätt och vis är till för :)

 

 

i vanliga fall kan man radera .plist rakt av i program som inte är så viktiga. min rekomendation och säkert matrix tanke var att du skulle dra filen till ett annat ställe så att du kan lägga tillbaka den om det blir knas. tex på ditt skrivbord eller i en alldeles egen mapp som du skapar och lägger direkt på hårdisken överst i irarkin alltså inte i din användare mapp eller undermapp till det. om det skulle bli strul med krypteringen så kanske du lättare kan komma åt och återställa då. har du två filer en i huvudbiblotkets perferense mapp och i användarens biblotek så håll reda på vilken som är vilken. eller kanske pröva att flytta en i taget.

 

just vid kryptering så kan det vara vanskligare än vanligt att göra saker. kanske ska du vänta lite utifall att någon bättre vetande på forumet skriver stopp.

 

edit: säkert virtuellt minne kanske inte är lika kritiskt som filevalut så det kanske är oki att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

m-tech:

Skapade en mapp i finder, direkt under HD'n samt lade till densamma i "platser" i menyn bredvid för snabbare åtkomst. I denna mapp (Tillfälligt borttagna preferenser) lade jag till en mapp vardera för de båda biblioteken; "från användarbiblioteket" & "från hdd-biblioteket" ^^ Nu har de legat där sedan dess å inget ont verkar ha inträffat mot systemet. Så jag bör väl kunna känna mig lugn nu väl?

 

Btw inget virtuellt minne syns till i systemets inställningar ^.^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m-tech:

Skapade en mapp i finder, direkt under HD'n samt lade till densamma i "platser" i menyn bredvid för snabbare åtkomst. I denna mapp (Tillfälligt borttagna preferenser) lade jag till en mapp vardera för de båda biblioteken; "från användarbiblioteket" & "från hdd-biblioteket" ^^ Nu har de legat där sedan dess å inget ont verkar ha inträffat mot systemet. Så jag bör väl kunna känna mig lugn nu väl?

 

Btw inget virtuellt minne syns till i systemets inställningar ^.^

 

Då är det lugnt och du kan kasta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m-tech:

Skapade en mapp i finder, direkt under HD'n samt lade till densamma i "platser" i menyn bredvid för snabbare åtkomst. I denna mapp (Tillfälligt borttagna preferenser) lade jag till en mapp vardera för de båda biblioteken; "från användarbiblioteket" & "från hdd-biblioteket" ^^ Nu har de legat där sedan dess å inget ont verkar ha inträffat mot systemet. Så jag bör väl kunna känna mig lugn nu väl?

 

Btw inget virtuellt minne syns till i systemets inställningar ^.^

 

ja som matrix skriver det är bara att kasta.

skönt att det löste sig. och på vägen fick du reda på vad en .plist fil är för något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja som matrix skriver det är bara att kasta.

skönt att det löste sig. och på vägen fick du reda på vad en .plist fil är för något :)

 

 

Haha, ja jag visste iofs redan vad en .Plist-fil är för någonting men nu har man lite fler "fulknep" att tillgå innan man fullständgt raderar dessa ^.^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...