Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Webbdelning


Tjoho0

Rekommendera Poster

Hejsan! Tänkte använde Webbdelning för att titta på film i mitt lokala nätverk. Allt funkar utmärkt men problemet är att vem som helst kan gå in på min webbplats och detta är då inget jag vill. Tror att man kunde stänga av detta i Tiger men i Leoparden verkar det som att alla automatiskt har tillgång till dina filer (både innanför och utanför nätverket) så fort du slår på webbdelning.

 

Hjälp!

 

:chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Hejsan! Tänkte använde Webbdelning för att titta på film i mitt lokala nätverk. Allt funkar utmärkt men problemet är att vem som helst kan gå in på min webbplats och detta är då inget jag vill. Tror att man kunde stänga av detta i Tiger men i Leoparden verkar det som att alla automatiskt har tillgång till dina filer (både innanför och utanför nätverket) så fort du slår på webbdelning.

 

Hjälp!

 

:chockadskeptisk:

 

Det enklaste verkar vara att inte ha port 80 öppen i din router/brandvägg. Om det inte är ett alternativ kan du ändra i webbserverns konfigurationsfil så att bara vissa ip-nummer kan ansluta till den. I Leopard finns filen här: "/private/etc/apache2/httpd.conf". Öppna den med en texteditor (tex Smultron) och sök upp dessa rader:

 

Order allow,deny
Allow from all

 

Ändra till:

Order deny,allow
Deny from all
Allow from 192.168.0.12 192.168.0.14

 

(byt ut ipnumren i exemplet mot de ipnummer du vill släppa fram)

 

Spara ändringarna, starta om webbservern och sen har endast de ipnummer du skrivit in access till servern.

 

En bra idé kan vara att göra en kopia av filen innan du börjar ändra i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar. har gjort som du sa, allt verkar funka lokalt iallfall. men hur vet jag vilka ipadresser som gäller?

 

edit: min vän, kommer fortfarande in på adressen (annat nätverk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
tackar. har gjort som du sa, allt verkar funka lokalt iallfall. men hur vet jag vilka ipadresser som gäller?

 

edit: min vän, kommer fortfarande in på adressen (annat nätverk)

 

Det låter konstigt... Till att börja med: Har du en router/brandvägg och har du i så fall öppnat port 80 i den? Och vad det gäller webbdelningen: De delade filer vi pratar om, var ligger de? Om de ligger i "Webbsidor" i din hemmamapp, så måste du nog ändra även i en annan conf-fil. Jag tror att den finns här: "/private/etc/apache2/users/dittanvändarnamn.conf". Gör samma ändring i den. Glöm inte heller att ändringarna inte träder i kraft innan du startat om webbservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte använda dig av annan delning i stället?

webdelning gör så att det går att komma åt filerna från webben.

fildelning gör så att filerna kan kommas åt lokalt.

 

så slipper du in i routern/brandväggen och rota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...