Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteriikonen har ett x på sig?


asz

Rekommendera Poster

Har haft min MacBook liggande ett tag (japp semester) och nu när jag skulle sätta på den så ville den inte starta så jag satte i strömkabeln som indikerade grönt dvs fulladdat men batteriet uppe i högra höret har ett kryss på sig? Om man drar ur strömsladden så dör dator omedelbart så jag antar att batteriet har laddats ur men jag förstår inte varför det inte börjar ladda nu samt varför det lyser grönt? Är batteriet kvaddat pga av detta så jag måste byta det? Eller finns det något annat trick man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min MacBook liggande ett tag (japp semester) och nu när jag skulle sätta på den så ville den inte starta så jag satte i strömkabeln som indikerade grönt dvs fulladdat men batteriet uppe i högra höret har ett kryss på sig? Om man drar ur strömsladden så dör dator omedelbart så jag antar att batteriet har laddats ur men jag förstår inte varför det inte börjar ladda nu samt varför det lyser grönt? Är batteriet kvaddat pga av detta så jag måste byta det? Eller finns det något annat trick man kan göra?

 

Om ett rött X visas över batterisymbolen provar du följande:

 

Om du tömt batteriet helt på en MacBook eller MacBook Pro kanske batteriet befinner sig i energisparläge och kan inte identifieras av datorn. Vänta ca fem minuter tills batteriet lämnat energisparläget.

 

Du kan tömma batteriet helt om du använder datorn utan strömkabel tills den försätter sig själv i vila, eller om du lämnar datorn i viloläge under en lång tid.

 

Kontrollera att batteriet är rätt installerat enligt vad som står i handboken som följde med datorn. Prova att ta bort det och sedan sätta tillbaka det.

 

(kopierat från Apples hjälp, sökord: batteri)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack,

jag har dock ett svart x på min ikon men det borde inte spela roll tycker man...och det har gått 5 minuter utan att det har hänt något...

 

Om jag inte har ändrat något så borde väl det fortfarande var rätt installerat?

 

Så stänga av och ta ut och sätta in det igen alltså?

 

Någon annan som varit med om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit ur batteriet, lossat strömföring, tryckt in i strömbrytaren i ca 5 sek, återanslutit strömmen och satt i batteriet igen men det har fortfarande ett svart kryss på sig...

 

Är det dött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och med ikon så menar jag diod i rubriken...

 

Men du har knappast ett svart x över dioden. Pröva det här också på engelska:

 

http://support.apple.com/kb/HT1411?viewlocale=en_US

 

ett utdrag för enkelhetens skull:

 

Force Quit (Option-Command-Escape)

Restart (Control-Command-Power)

Force Shut Down (press the power button for 10 seconds)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, i underrubriken menade jag diod...och nej jag har inte ett x över dioden såklart.

 

Skulle vilja testa stegen i det utdraget men jag vet inte vilka knappar jag ska trycka på dvs jag vet inte vad de heter utan behöver veta vilken symbol respektive knapp har på sig om du har tid Pasu666? Control antar jag är ctrl...

 

Zop, vad kostade det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, i underrubriken menade jag diod...och nej jag har inte ett x över dioden såklart.

 

Skulle vilja testa stegen i det utdraget men jag vet inte vilka knappar jag ska trycka på dvs jag vet inte vad de heter utan behöver veta vilken symbol respektive knapp har på sig om du har tid Pasu666? Control antar jag är ctrl...

 

Zop, vad kostade det?

 

Bry dig inte om min torra humor.

 

Dessa tre steg ska du prova ett i taget. Mellan varje steg kolla om det funkar.

 

1 - Force Quit (Option-Command-Escape) = Alt-Kringla-Esc

 

2 - Restart (Control-Command-Power) = Ctrl-Kringla-Av/På knappen

 

3 - Force Shut Down (press the power button for 10 seconds)

 

Om det inte funkar fortsätter du med att återställa PMU.

 

Utdrag ur texten, samma länk som innanMacBook. (Här kommer det med fem sekunder)

 

MacBook Pro

 

If the computer is on, turn it off.

Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.

Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.

Reconnect the battery and AC Adapter.

Press the Power button to restart the computer.

 

På svenska:

 

Stäng av datorn

Ta bort strömkabeln och batteriet

Tryck ner Av/På knappen i fem sekunder

Montera batteriet och tillbaka med strömkabeln

Starta datorn

 

OBS! Det sista har du redan gjort med negativt resultat så jag tror inte att det hjälper med de tre stegen innan utan prova med direkt med det sista igen (femsekundersgrejen) och se om det hjälper, om inte, blir det till att använda garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 tack för all hjälp Pasu666, dessvärre har ingen förändring skett så det verkar som det är kasst.

 

Jag antar att det är 1 års garanti som gäller Zop (vilket jag inte har längre för min burk är äldre)? Kan man inte reklamera? Jag gjorde ju som det stod i manualen, laddade till ca 50% och stängde av datorn...gäller inte konsumentköplagen i sådana här fall?

 

1395:- kan man ju har roligare för...och jag känner mig lite arg på Mac just nu, sicket kasst batteri de har satt in som inte klarar av att laddas ur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl två års reklamationsrätt på fabrikationsfel, men om det omfattar batterier vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1395:- kan man ju har roligare för...och jag känner mig lite arg på Mac just nu, sicket kasst batteri de har satt in som inte klarar av att laddas ur!

 

Det finns inget lithium-ion batteri som får laddas ur helt. Det sitter en styrkrets i batteriet som ska se till att det klipper all urladdning när batteriet nått 2,7 till 3 volt för att batteriet inte ska ta skada. Det måste vara fel på styrkretsen till ditt batteri och du ska utan tvekan ha ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen Matrix, jag vet ganska eller tja egentligen mycket lite om batterier (det kanske märks?) men ska ta kontakt med apple på måndag för att kolla om jag kan reklamera annars blir det till att gilla läget och köpa nytt för en bärbar dator som nu blivit stationär är inte lika roligt!

 

Om det finns någon som varit med om detta och fixat det så jag fortfarande en nyfiken liten katt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra för Apple som skickar ett nytt batteri utan kostnad (då mitt batteriserienummer fanns med på någon lista och trots att min dator är ca 2 år gammal)!!!

 

Snart kan jag surfa sladdlöst igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...