Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låsta filer i papperskorgen


Mr Olson
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem, jag kan inte tömma min papperskorg.

 

Jag rensade bland filer som jag har kopierat över från datorn till min backup.

 

Två av filerna var låsta och heter boot.efi och BootX. Så länge de ligger i pappaerkorgen kan jag inte ta bort låsning och jag kan inte lägga tillbaks dem utan att få en kopia kvar i papperskorgen.

 

Någon som har något bra tips eller är jag ute på djupt vatten??

 

Mvh

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll nere alt-knappen när du trycker "töm papperskorgen" så försvinner de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland fungerar inte heller ovanstående tips.

 

Då kan man starta terminalen och skriva

 

sudo rm -rf

 

dra sedan den fil som inte går att ta bort till terminalfönstret, så kommer sökvägen upp automatiskt.

 

Tryck sedan enter, och ditt rootlösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Håkan Walther
jag är nästan en noob. var finns terminalen?

 

I mappen Verktygsprogram i Program-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland hjälper det att tillgripa "Säker Papperskorgstömning" om det trilskas med tömningen

 

post-113-1221684007_thumb.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett försök

 

Kolla i Sökfunktionen, på Papperskorgen tömmer inte, eller liknande sökord...

 

jag sökte och fann många trådar i ämnet, här är en

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...F6mma&st=20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör det enkelt för mig genom att ta bort punkten framför filnamnet. Hittils så har det fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland fungerar inte heller ovanstående tips.

 

Då kan man starta terminalen och skriva

 

sudo rm -rf

 

dra sedan den fil som inte går att ta bort till terminalfönstret, så kommer sökvägen upp automatiskt.

 

Tryck sedan enter, och ditt rootlösenord.

Kan vara värt att varna för

sudo rm -rf

"sudo" ger dig högsta möjliga behörighet på datorn (du kommer få ange lösenord)

"rm" tar bort önskad fil, inte katalog, förutsatt att du har behörighet, vilket du fick med "sudo"

"-" innebär att kommandot, "rm", modifieras enligt det efterföljande bokstäverna

"r" betyder radera även kataloger och deras innehåll

"f" betyder att du INTE får eventuella frågor om du är säker på vad du gör osv

 

Hela raden betyder alltså ungefär följande på vanlig svenska

Jag, som högsta beslutsfattare i den här datorn, beordrar radering av dessa filer och kataloger, med allt innehåll. Våga inte ifrågasätta min vishet.

Helt enkelt väldigt kraftfullt, om du råkar skriva "/*" efter raden så kommer ALLT raderas. Utan frågor.

 

Terminalen är väldigt användbar, du kan göra nästan vad som helst med den, men den innehåller en del väldigt kraftfulla funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två av filerna var låsta och heter boot.efi och BootX.

Jag är lite nyfiken på varför man vill slänga systemfiler? De där filerna är ju en del av Mac OS X, och bör således inte slängas alls.

 

Någon som har något bra tips eller är jag ute på djupt vatten??

Ja, det skulle man ju kunna säga.

 

Annars är det som ovanstående postare skrivit, att detta enklast görs i Terminalen. Men jag förstår inte vitsen med att slänga systemfiler. Det som detta kan leda till är att din dator i förlängningen inte fungerar som den ska.

 

Kan vara värt att varna för

sudo rm -rf

"sudo" ger dig högsta möjliga behörighet på datorn (du kommer få ange lösenord)

"rm" tar bort önskad fil, inte katalog, förutsatt att du har behörighet, vilket du fick med "sudo"

"-" innebär att kommandot, "rm", modifieras enligt det efterföljande bokstäverna

"r" betyder radera även kataloger och deras innehåll

"f" betyder att du INTE får eventuella frågor om du är säker på vad du gör osv

 

Hela raden betyder alltså ungefär följande på vanlig svenska

Jag, som högsta beslutsfattare i den här datorn, beordrar radering av dessa filer och kataloger, med allt innehåll. Våga inte ifrågasätta min vishet.

Helt enkelt väldigt kraftfullt, om du råkar skriva "/*" efter raden så kommer ALLT raderas. Utan frågor.

 

Terminalen är väldigt användbar, du kan göra nästan vad som helst med den, men den innehåller en del väldigt kraftfulla funktioner.

Mycket bra råd!

 

Om man ska använda Terminalen, så gäller det att veta vad man gör. T.ex så kommer följande att radera alla filer på hela hårddisken (precis som Mattiasgbg skrev ovan):

sudo rm -rf /

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar alltså om en mapp med flera undermappar och endast ett fåtal filer(som ligger i undermpapparna) i papperskorgen som inte vill försvinna.

Allt kommer från början från min PC. Kan det vara en del av problemet. Jag blir galen på det här.

Det funkar inte att göra den där terminalgrejen. Det funkar inte med säker tömning av papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu upptäckt att mapparna inte finns i papperskorgen när jag kopplat ur hårddisken.

Papperskorgen är inte EN mapp på datorn, utan flera mappar. Om du bara har din inbyggda hårddisk, så har varje användare en mapp med filer som just den användaren slängt. Den mappen ligger i din hemmapp, och är "osynlig".

 

Sedan är det så att om du kopplar in flera hårddiskar, så har varje hårddisk och/eller partition en egn mapp för Papperskorgen, så kopplar du in hårddisken igen så finns filerna där i Papperskorgen.

 

Jag har t.ex en annan hårddisk, som heter Tiger. Man hittar den under /Volumes/Tiger i Terminalen, och där finns en mapp som heter .Trashes. I den finns i sin tur en mapp för varje användare på datorn, som håller rätt på vad en specifik avnändare slängt från den disken i Papperskorgen.

 

Så här ska du göra då, med förutsättningen att hårddisken heter Tiger:

sudo su
cd /Volumes/Tiger/.Trashes
rm -rf 501

Efter sudo su, så kommer du att få frågan om administratörslösenord. Detta för att du inte ens kommer att komma åt den mappen annars. Sedan kör man kommandot cd som tar dig til den mappen. KOmmandot rm kommer sedan att radera mappen 501, där talet anger användar-ID för den användare vars filer ska raderas.

 

Om du bara har ett användarkonto på datorn, så finns det bara 501 där. Om du har flera användare, och andra också slängt filer, så kommer du nog att ha även andra mappar där, som t.ex 502, 503 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två av filerna var låsta och heter boot.efi och BootX.

 

Allt kommer från början från min PC.

Filerna är inga Windows-filer, och du säger att de från början kommer från din PC. Då måste du alltså ha kört en hackad Mac OS X på den PC-burken, för filerna är definitivt systemfiler från Mac OS X. Det är därför som du har så svårt att radera dessa nu. Systemfiler i Mac OS X är mer skyddade än vad motsvarande filer är i Windows, och som du märker så räcker det inte med att vara inloggad som administratör för att få radera dem. Man måste ha root-privilegier. Root är den högsta graden av behörighet i Unix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej!

 

Tror jag hittat rätt tråd här.

 

Har en mapp i papperskorgen som inte vill försvinna. Som får någon ovan är det när jag sätter i min externa hårddisk som den dyker upp. Vill ju gärna få bort den, men då jag inte är säker på terminalen vill jag gärna ha lite hjälp/förtydling på vad jag ska göra. Hålla ned alt och tömma funkade inte, inte heller säker tömning.

 

Mappen i papperskorgen heter "Från Emelies dator"

 

Min externa hårddisk är uppdelad i två partitioner:

min xdisk - vilken jag har time machine och lite annat grejs på. Filmer, itunes-bibl. mm.

MIN XDISK - Vilken är en liten, som jag kör FAT32 för att kunna flytta filler till/från windowsburkar.

 

Så vad tycker ni jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tror jag hittat rätt tråd här.

 

Har en mapp i papperskorgen som inte vill försvinna. Som får någon ovan är det när jag sätter i min externa hårddisk som den dyker upp. Vill ju gärna få bort den, men då jag inte är säker på terminalen vill jag gärna ha lite hjälp/förtydling på vad jag ska göra. Hålla ned alt och tömma funkade inte, inte heller säker tömning.

 

Mappen i papperskorgen heter "Från Emelies dator"

 

Min externa hårddisk är uppdelad i två partitioner:

min xdisk - vilken jag har time machine och lite annat grejs på. Filmer, itunes-bibl. mm.

MIN XDISK - Vilken är en liten, som jag kör FAT32 för att kunna flytta filler till/från windowsburkar.

 

Så vad tycker ni jag ska göra?

 

Ett tips som jag läste på en annan sida någonstans var att helt enkelt koppla in den externa hårddisken i en windowsdator, tömma papperskorgen där och sen skulle problemet vara löst... :) Men jag har inte testat det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips som jag läste på en annan sida någonstans var att helt enkelt koppla in den externa hårddisken i en windowsdator, tömma papperskorgen där och sen skulle problemet vara löst... :) Men jag har inte testat det själv.

 

 

Okej, tack! Värt ett försök. Ska se om en om min polare som kommer imorrn orkar släpa med sig sin burk.

 

Annars får jag kanske smyga in hos grannen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Cocktal finns tvinga töm papperskorgen. :)

 

 

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Jag går in i den här tråden 10 år för sent, men det var bl a denna tråd jag fann när jag sökte och försökte hitta lösningen på mitt problem. Kör iMac med High Sierra 10.13.6.

 

Har en extern hårddisk på vilken mina automatiska backups för Time Machine tas. Fick häromdagen meddelande om att denna hårddisk var full, så jag tänkte jag skulle rensa lite. Förde därför över ett antal månaders backup till Papperskorgen. Valde därefter att tömma den. Fick regelbundet meddelanden om att vissa objekt inte kunde tas bort, så jag var tvungen att då och då "titta till" datorn för att klicka i "Hoppa över" så att tömmningsprocessen kunde fortsätta. Efter ett antal timmar (halva dan) var jag klar. Runt 800 000 objekt hade tagits bort - men inte alla. Det som återstod var ett antal, till synes, tomma mappar. Hur jag än försökte så fick jag inte bort dem. Har provat alla "knep" som ges i denna tråd, men inget har fungerat. Det sista tipset var att testa programmet Cocktail, dock utan resultat. Drog mig då till minnes att jag tidigare hade läst om ett annat program, Onyx. Detta hade jag inte på min dator, utan laddade ned det (v. 3.4.9). Körde igång det. Valde "Underhåll" och lät de förinställda valen vara ibockade (däribland Papperskorgen). Klickade på Verkställ och efter en stund var det klart. Papperskorgen var tömd!

 

Skriver en relativt lång "krönika" här, tar en liten stund att läsa, men det är inget mot den tid det tar att sitta vid datorn och lösa sådana här bekymmer när de uppstår. Hoppas detta tips kan lösa problemet för dem, som inte heller blev hjälpta av alla tips och goda råd som fanns i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

TimeMachine ska normalt sett rensa bort när disken är full. 

Enklast för dig hade kanske  varit att kopplat från den externa disken från TM och raderat disken med skivverktyg och anslutit den igen till TM. 

Visserligen hade du varit utan backup en stund, såvida du inte tar flera backup, vilket jag vill rekommendera. 

En klonad backup är inte så tokigt att ta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har några till synes tomma mappar som inte går att ta bort från papperskorgen.

 

  • Har testat hålla in alt-knappen och tömma
  • Ctrl-högerklicka o radera direkt
  • sudo rm -rf + dragit dit mapparna, då blir det "Operation not permitted, Directory not empty"
  • Testat starta om med shift

Det blir alltid svar att filerna/mapparna används. 

Har även efter att pratat med apple support startat i recovery mode och scannat hårddisken och reparerat men den såg ok ut. Det är en ssd.

 

Mapparna som ligger i trash är root-mappar för users som jag tagit bort för flera veckor sedan. Jag valde då alternativet att ta bort användarmappen när dessa deletades men mapparna stannade kvar ändå, därför drog jag dem till papperskorgen manuellt. 

 

Har även testat att rensa papperskorgen via cleanmymac men den kan inte heller ta bort dessa mappar. 

 

Jag har aktiverat via terminalen att visa dolda filer så dessa mappar verkar vara tomma vad jag kan uppfatta. 

 

Några tips?

Skärmavbild 2019-11-06 kl. 09.56.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...