Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone utan abbonemang i telia butik, kanske snart !


ErnestoGuevara

Rekommendera Poster

ErnestoGuevara

Det finns chans att någon kan komma att stämma telia för att dom eventuellt bryter mot EU lagstiftningen.

EU lagstiftningen står över andra lagar på samma sätt som svensk lagstiftning alltid har

företräde oavsett ingångna olika företags policy Dvs. telia kan inte hänvisa till Apples policy om den bryter

mot tex. konsumentköplagen. Det vore ju lika befängt som om du går ner på Clas Olsson och

köper en skruvtving och när den sen visar sig felaktig så hänvisar dom till policyn hos något

litet företag nere i sydostasien.

 

Nu är jag inte juridiskt insatt men i vissa europeiska länder däribland Italien följer man EU

reglerna och tvingas därför sälja Iphones till kunder utan att tvinga på dom ett abbonemang.

I tyskland pågår en rättsprocess i just denna frågan, intressant att se hur den slutar.

 

Che, relativt okunnig i juridik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någonstanns i EU:s lagstiftning står det att en operatör inte får sälja en bunden telefon?

 

Några sådana regler finns inte, såvitt jag vet och skulle göra det så bryter fler länder mot EU:s regler än det är länder som faktiskt följer dem. Det finns som bekant massor av operatörslåsta telefoner i olika EU-länder och då skulle alltså alla de här länderna bryta mot EU-lagarna. Det är inte särskilt sannolikt.

 

Däremot finns det vissa länder (Frankrike, Belgien med flera) där du inte får saluföra en operatörsbunden telefon som enda alternativ. Det är ett brott ländernas konsumentlagstiftning då lagstiftaren har ansett konsumenterna ska kunna välja ett obundet alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någonstanns i EU:s lagstiftning står det att en operatör inte får sälja en bunden telefon?

 

Några sådana regler finns inte, såvitt jag vet och skulle göra det så bryter fler länder mot EU:s regler än det är länder som faktiskt följer dem. Det finns som bekant massor av operatörslåsta telefoner i olika EU-länder och då skulle alltså alla de här länderna bryta mot EU-lagarna. Det är inte särskilt sannolikt.

 

Däremot finns det vissa länder (Frankrike, Belgien med flera) där du inte får saluföra en operatörsbunden telefon som enda alternativ. Det är ett brott ländernas konsumentlagstiftning då lagstiftaren har ansett konsumenterna ska kunna välja ett obundet alternativ.

Apple har ju redan återförsäljare för andra produkter, som de valt.

Andra får inte sälja deras produkter.

tror inte det är möjligt att stämma dem.

 

Sen undrar jag ju om en så stor firma som Apple skulle göra ett sånt simpelt misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Vet bara att det pågår en rättegång mellan två jättar

T-mobile och Vodafone i Tyskland, tror inte att Vodafone

skulle stämma T-mobile utan att ha något på fötterna.

 

Se länk nedan:

 

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_107519.e24

 

även denn länk är intressant Iphone tar betalt upp till 2000Kr

av intjänade trafikavgifter hos de operatörer som får ensamrätt.

det får du som kund betala i slutänden. En iphone kostar bara

1.140Kr i tillverkningskostnad. I italien fick apple inte ta del

av intäkterna hos opertören därför höjdes priset.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.157711

 

 

Che, Okunnig i Juridik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar iphone betalt? inte apple då?

 

telia förnekar att apple får några pengar alls samt att de har ensamrätt

 

utöver tillverkningskostnad ska väl endel ha lön också tror jag bestämt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet bara att det pågår en rättegång mellan två jättar

T-mobile och Vodafone i Tyskland, tror inte att Vodafone

skulle stämma T-mobile utan att ha något på fötterna.

 

Se länk nedan:

 

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_107519.e24

 

även denn länk är intressant Iphone tar betalt upp till 2000Kr

av intjänade trafikavgifter hos de operatörer som får ensamrätt.

det får du som kund betala i slutänden. En iphone kostar bara

1.140Kr i tillverkningskostnad. I italien fick apple inte ta del

av intäkterna hos opertören därför höjdes priset.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.157711

Che, Okunnig i Juridik

 

Den första artiklen är från 2007 och från när iPhone introducerades först gången. Den rättsaken är avgjord och iPhone säljs, operatörsbunden i Tyskland. När det sedan gäller dina uppgifter om trafikavgifter så står det inget om det i dina två länkar. Trafikavgifter och delning av dem var för övrigt ett av skälen till att förhandlingarna med Europeiska operatörer drog ut på tiden. Operatörerna gick inte med på att dela dem med Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Ursäkta jag kan ha fel om EU reglerna, som sagt jag är okunnig i juridik, sorry, dessutom menade

jag förstås Apple (i USA uppgår Apples intäkter på upp till 2000Kr, orkar dock ej leta reda på länken)

Men det finns ju många sätt att kompemsera Apple tex. genom ett överpris för Telia vid inköp av

Iphone från Apple, så dom kanske inte behöver ta del av opertörsintäkterna. Men lita på att Du

som kund får betala dyrt i slutändan helt oavsett ;-)

 

Detta är citat från min andra länk:

 

"Den italienska Iphone-modellen kommer att ha stöd för det europeiska 3g-nätet umts och kommer att få ett högre pris än i andra länder. Det beror på att Apple inte får ta del av operatörens intäkter."

 

och den är från april 2008

 

I annat fall kan Du teckna ett företags abbonemang med bindningstid, utan att ens ha ett företag

du behöver inte teckna detta på en dyr Iphone utan det räcker med att du tecknar ett bundet

företagsavtal (osäker om just det bundna avtalet kan tecknas av privatperson). Men om Du lyckas med detta kan Du köpa loss en Iphone3G 16Gb för 4.396 Kr + moms.

 

"Oavsett om ditt företag har avtal eller ej och du har mer än 3 månaders bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du med bibehållen bindningstid i Telias butiker köpa en iPhone 3G till följande priser:

iPhone 3G 8 GB: 3 756 kr (exkl. moms)

iPhone 3G 16 GB: 4 396 kr (exkl. moms)" Citat från telias website:

 

http://www.telia.se/foretag/produkter_tjan...tag_080711.page

 

MVH

Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag kan ha fel om EU reglerna, som sagt jag är okunnig i juridik, sorry, dessutom menade

jag förstås Apple (i USA uppgår Apples intäkter på upp till 2000Kr, orkar dock ej leta reda på länken)

Men det finns ju många sätt att kompemsera Apple tex. genom ett överpris för Telia vid inköp av

Iphone från Apple, så dom kanske inte behöver ta del av opertörsintäkterna. Men lita på att Du

som kund får betala dyrt i slutändan helt oavsett ;-)

 

Detta är citat från min andra länk:

 

"Den italienska Iphone-modellen kommer att ha stöd för det europeiska 3g-nätet umts och kommer att få ett högre pris än i andra länder. Det beror på att Apple inte får ta del av operatörens intäkter."

 

och den är från april 2008

 

I annat fall kan Du teckna ett företags abbonemang med bindningstid, utan att ens ha ett företag

du behöver inte teckna detta på en dyr Iphone utan det räcker med att du tecknar ett bundet

företagsavtal (osäker om just det bundna avtalet kan tecknas av privatperson). Men om Du lyckas med detta kan Du köpa loss en Iphone3G 16Gb för 4.396 Kr + moms.

 

"Oavsett om ditt företag har avtal eller ej och du har mer än 3 månaders bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du med bibehållen bindningstid i Telias butiker köpa en iPhone 3G till följande priser:

iPhone 3G 8 GB: 3 756 kr (exkl. moms)

iPhone 3G 16 GB: 4 396 kr (exkl. moms)" Citat från telias website:

 

http://www.telia.se/foretag/produkter_tjan...tag_080711.page

 

MVH

Che

 

Lita inte på allt du läser i tidningarna ;) lita bara på officiella uttalanden

Tror inte Telias VD skulle säga att de absolut inte ger apple några intäkter om fallet är så att de gör det. Han skulle nog undvika kommentar isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag kan ha fel om EU reglerna, som sagt jag är okunnig i juridik, sorry, dessutom menade

jag förstås Apple (i USA uppgår Apples intäkter på upp till 2000Kr, orkar dock ej leta reda på länken)

Men det finns ju många sätt att kompemsera Apple tex. genom ett överpris för Telia vid inköp av

Iphone från Apple, så dom kanske inte behöver ta del av opertörsintäkterna. Men lita på att Du

som kund får betala dyrt i slutändan helt oavsett ;-)

 

Det är väl ingen som på fullt allvar tror att en subventionerad telefon inte kommer att betalas av dig som konsument i slutändan. Sen förstår jag inte riktigt vart du är på väg i den här diskussionen. Har du ett företag och ett företagsavtal med Telia så är du redan bunden till Telia så det förstår jag inte riktigt vad den har med "abonnemangsfria" iPhone att göra?

 

Du hävdade i ditt första inlägg att någon skulle kunna stämma Telia och att det skulle leda till iPhone utan abonnemang i Sverige. Du hävade att det skulle strida mot EU-rätten vilket det inte gör. Du hänvisade till ett rättsfall i Tyskland som redan är avgjort, av domstol. Stämningen kastades ut och idag säljs en bunden telefon i Tyskland.

 

De telefoner som säjs i Italien är inte dyrare än i andra länder, inte de som säljs i Belgien eller Frankrike heller (utan abonnemang) så att de operatörerna på något sätt skulle betala Apple en extrasumma ser jag liksom inte heller att det skulle stämma. Inte utifrån det du änvisar till i artikeln i alla fall. Sedan vilka avtal olika operatörer har med Apple har jag ingen insyn i men som sagt - jag har lite svårt att hänga med i vart du är på väg med den här diskussionen?

 

Vad är din poäng?

 

Att Telia kommer att bli av med sin exklusiva rätt till iPhone - det vet vi redan och Telia säger själva att de aldrig haft några sådana rättigheter.

Att Telia inte kommer att få sälja operatörsbundna telefoner - det stämmer inte.

Att du kan köpa en iPhone utan avtal eller abonnemang med Telia - det kan du inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Du har rätt på dom flesta punkter och jag har fel ber omursäkt om jag vilselett någon.

Detta beror på slarv och bristande kunskap i mitt fall avseende juridik.

 

Poängen är att det kan vara lönt att kolla om du kan teckna ett företagsabonnemang

(dessa är numera öppna för privatkunder) och då inte speciellt för Iphone för det blir

ungefär lika dyrt. Utan bara ett avtal med bindningstid som ger dig rätten att köpa

en Iphone för ett betydligt lägre pris utan att binda upp dig på ett Iphone abbonemang.

Jag är inte säker på att du kan köpa just ett sådant avtal, telia kan ha begränsningar.

 

Personligen köpte jag min Iphone 3G till det pris som jag angivit då jag redan hade ett

bundet företagsabbonemang. det blev jättebilligt i slutändan även att ringa och surfa

obegränsat då jag kunde ligga kvar på mitt gamla abbonemang. helt utan begränsning

i datatrafik och med billiga samtalskostnader.

 

MVH

Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan bara ett avtal med bindningstid som ger dig rätten att köpa

en Iphone för ett betydligt lägre pris utan att binda upp dig på ett Iphone abbonemang.

 

man behöver inte binda sig till ett iphone-abb (imini, imidi, imaxi) man kan välja bland alla abonnemang telia har och därtill lägga en dataplan utan begränsningar. Förstår inte vart du vill komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att det kan vara lönt att kolla om du kan teckna ett företagsabonnemang

(dessa är numera öppna för privatkunder) och då inte speciellt för Iphone för det blir

ungefär lika dyrt.

 

Telia hävdar bestämt, då jag har varit i kontakt med dem, att för att teckna ett företagsabonnemang/avtal måste ha ett företag. Det är möjligt att jag har fått felaktig information men för mig förefaller det logiskt att företagsabonnemag är avsett för - företag.

 

Har du annan information så kanske du kan länka till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget kanske är lite malplacerat så här sent i tråden men jag tror inte det handlar om att man inte får sälja telefoner obundet inom EU. Utan snarare att Apple har givit vissa telefonoperatörer monopol som ex. Telia, då det strider mot de värderingar och regler som finns angående fri rörlighet av varor och handel inom unionen. Dock kan det ju vara så att avtalet är begränsat (De flesta rykten tyder ju på att Iphonen kommer säljas även hos andra operatörer) så därav har man kanske ändå lyckats hitta ett kryphål som EU har godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Svar till nortwish

 

Kontakta Telia i Sandviken på, Dom hävdar bestämmt att det är så det är mycket

vanligt att man får olika svar från olika teliabutiker:

 

Ort:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: StängtOrt:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: StängtOrt:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: Stängt

 

 

MVH

Che

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan garantera att man enligt Telia inte får skaffa företagsabonnemang som privatperson, företagsabonnemangen är ju istortsett identiska med privatpersonabonnemangen fast utan moms !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här är det; telia kommer att "kräma ur" folket på så många avtal som möjligt. När tiden är mogen kommer de att sälja den olåst till ett lite högre pris. På sikt kommer vi att kunna köpa den på elgiganten och alla andra liknande hak...frågan är bara när. Enligt en kontakt jag har på telia så kan detta ske under hösten men inget datum är bestämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Slowmove, du är väldigt aktiv men Du kanske inte alltid har rätt:

Som jag sa tidigare så svarar telia ´nästan alltid olika det verkar

råda total förvirring på kundtjänst. Återkommer till just kuntjänst

i en anna tråd.

 

Ursäkta om jag säger emot dig, ledsen för detta, Du är sjysst och kunnig.

 

MVH

Che

 

Citat: länk: http://wannabebullmamma.blogg.se/2008/july/tre-av-fem.html

 

På vägen hem på fredagen så åkte vi in på Teliabutiken Torp och skaffade oss ett nytt mobilt bredband. 3 hade knappt någon täckning hos oss, så det fick vi lämna tillbaka. Något frustrerande eftersom vi innan trott att det var vår sista chans till en hygglig uppkoppling. Men när C ringde och tjatade på Telia för att få reda på om vi på något sätt kunde påverka att de uppgraderade stationen hos oss så vi fick högre uppkoppling, eller om det i alla fall fanns ett sätt att kringgå begränsningen på 5 GB på deras mobila, så fick vi reda på att vi kunde ta ett företagsabonnemang. Dem var visserligen 50 kronor dyrare i månaden, men hade inga begränsningar.

Varför i helvete har ingen sagt detta innan? Så mycket som vi har ringt och tjatat på Telia, och inte en enda gång har någon sagt ett pip om något företagsabonnemang. Inte ens när vi lämnade tillbaka det första vi hade, och även talade om att det var på grund av begränsningen som vi inte ville ha det! Tydligen hade vi då bara kunnat byta till det vi har nu. Men man kan visst inte begära att personalen på ett av de största teleföretagen ska veta vad de talar om ..

 

När vi kom hem med modemet så ringde de plötsligt från butiken och sade att privatpersoner inte kunde ta företagsabonnemang, och att vi skulle komma tillbaka med modemet! Men när C sedan ringde Telia själv så sade de att det visst går! Så C ringde upp butiken, som i sin tur ringde Telia igen. Till slut, efter många turer fram och tillbaka, så kom alla fram till att det går att ha företagsabonnemang som privatperson, men inte tvärt om. Så nu sitter vi äntligen här med 4-5 GB ner, istället för 0,25 GB. En enorm skillnad kan jag tala om! Men trots detta så får servicen från Telia inget bra betyg. Katastrofalt dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Kan garantera att man enligt Telia inte får skaffa företagsabonnemang som privatperson, företagsabonnemangen är ju istortsett identiska med privatpersonabonnemangen fast utan moms !

 

Även företag måste betala moms - det kommer ingen undan. Enda skillnaden är att priserna ofta anges utan moms när man riktar sig till företag. Detta för att momsen inte är en egentlig kostnad för de flesta företag utan kan dras av mot moms de får in på försäljning.

Men alla måste betala moms på det de köper - privatpersoner som företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även företag måste betala moms - det kommer ingen undan. Enda skillnaden är att priserna ofta anges utan moms när man riktar sig till företag. Detta för att momsen inte är en egentlig kostnad för de flesta företag utan kan dras av mot moms de får in på försäljning.

Men alla måste betala moms på det de köper - privatpersoner som företag.

 

jo vet det egentligen...slog bara lite slint i huvudet i argumentationen...då är företagsabonnemangen helt enkelt i det närmaste identiska med privatabonnemangen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till nortwish

 

Kontakta Telia i Sandviken på, Dom hävdar bestämmt att det är så det är mycket

vanligt att man får olika svar från olika teliabutiker:

 

Ort:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: StängtOrt:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: StängtOrt:SandvikenTel:026-250300Fax:026-274310Postadr:Köpmangatan 9Besöksadr:Köpmangatan 9Postnr:811 39Öppettider:Vard: 10-18, Lörd: 10-15, Sönd: Stängt

MVH

Che

 

Jag har ett företag. Jag ringde vår representant hos Telia. Jag litar på hans tvärsäkra svar att privatpersoner inte kan teckna ett företagsabonnemang. Även om det var möjligt så blir det inte billigare, snarare tvärtom då företagsabonnemang vänder sig till storkonsumenter. Sedan om du har lyckats att vaska fram ett exempel på någon som lyckats teckna ett företagsabonnemang som privatperson så innebär inte det att alla kan göra det. Dessutom framgår det av ditt exempel att det blev 50 kronor dyrare och ditt argument var ju att det skulle bli billigare. Därmed faller ju även den poängen.

 

Så jag förstår fortfarande inte vad den här diskussionen går ut på och vad din poäng är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo vet det egentligen...slog bara lite slint i huvudet i argumentationen...då är företagsabonnemangen helt enkelt i det närmaste identiska med privatabonnemangen

 

Ja, varför skulle någon sälja billigare till företag? Tvärtom är många tjänster dyrare för företag, särskilt Telias. Här hemma betalar jag 329 kr/mån inkl moms för 24 mbit adsl. För exakt samma abonnemang på jobbet betalar jag 495 kr/mån plus moms = 618 kr (och då har de ändå precis sänkt priset där, fram till förra månaden betalade jag 695 kr plus moms= 868 kr). På jobbet betalar jag alltså nästan dubbelt så mycket som hemma för adsl, tidigare nästan tre ggr så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns chans att någon kan komma att stämma telia för att dom eventuellt bryter mot EU lagstiftningen.

EU lagstiftningen står över andra lagar på samma sätt som svensk lagstiftning alltid har

företräde oavsett ingångna olika företags policy Dvs. telia kan inte hänvisa till Apples policy om den bryter

mot tex. konsumentköplagen. Det vore ju lika befängt som om du går ner på Clas Olsson och

köper en skruvtving och när den sen visar sig felaktig så hänvisar dom till policyn hos något

litet företag nere i sydostasien.

 

Nu är jag inte juridiskt insatt men i vissa europeiska länder däribland Italien följer man EU

reglerna och tvingas därför sälja Iphones till kunder utan att tvinga på dom ett abbonemang.

I tyskland pågår en rättsprocess i just denna frågan, intressant att se hur den slutar.

 

Che, relativt okunnig i juridik

 

Jag tvivlar starkt på att EUs bestämmelser står över svensk lag, har för mig det diskuterades för några årsedan angående detta med spritbestämmelser osv som sverige har och ett antal jurister var klart överrens att EU inte stod över svensklag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU står inte över svensk lag, däremot ska den svenska lagen på sikt anpassas efter EUs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...