Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

phishingattacker och DNS


boevil

Rekommendera Poster

Om jag förstått rätt så är en DNS- server nå't som översätter ett sitenamn till en IP- adress. Dvs en skum sådan kan dirigera en vart som helst... :totaltgalen:

 

Otäckt men varför skulle jag anlita en skum dns-server?

 

När jag öppnar mitt airportverktyg kan jag se att min AIrport är låst till addressen 83.xxxx..xxx.. som är ComHems DNS- server och jag antar att det är den som används... väl?

 

Finns det verkligen någon anledning att använda adresserna OpenDNS anger och som MacWorld tipsar om ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du en DNS-tjänst från en leverantör som aktivt jobbar med att rensa bort phishingsajter så löper du mindre risk att åka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de går inte att ändra en tilldelad dns?

 

Inte via telias adsl iallafall :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de går inte att ändra en tilldelad dns?

 

Inte via telias adsl iallafall :(

 

Jag kan ändra och byta DNS även med Telia och ADSL som leverantör. Menar du att du inte kan det eller att Telia har låsta DNS:er i sin ADSL-tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du en DNS-tjänst från en leverantör som aktivt jobbar med att rensa bort phishingsajter så löper du mindre risk att åka dit.

 

Tack för svar men... ligger inte dns- servern hos COMHEM.... eller är Comhems server beroende av andra servers ?

 

.. hm... jo så måste det väl vara .. ?

 

Jag kan ändra och byta DNS även med Telia och ADSL som leverantör. Menar du att du inte kan det eller att Telia har låsta DNS:er i sin ADSL-tjänst?

 

Jag kan också ändra serveradresserna. Trots att de är gråtonade går de att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ändra och byta DNS även med Telia och ADSL som leverantör. Menar du att du inte kan det eller att Telia har låsta DNS:er i sin ADSL-tjänst?

 

Om jag byter (måste stänga ned airport först) så vid uppkoppling så fins de borttagana ip adresserna där på nytt, även så mina men dom ligger under och är inte aktiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men... ligger inte dns- servern hos COMHEM.... eller är Comhems server beroende av andra servers ?

 

.. hm... jo så måste det väl vara .. ?

Jag kan också ändra serveradresserna. Trots att de är gråtonade går de att ändra.

 

Enkelt uttryckt så är alla DNS-servrar beroende av varandra. Information byts, uppdateras och skickas runt.

Använder du då en DNS-server, där den som tillhandahåller tjänsten aktivt plockar bort kända phishingsajter så minskar ju risken att du ska åka dit. Det är precis det just som OpenDNS gör.

 

Du kan själva välja DNS-server genom att ändra i din dator och i din router om du vill byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt så är alla DNS-servrar beroende av varandra. Information byts, uppdateras och skickas runt.

Använder du då en DNS-server, där den som tillhandahåller tjänsten aktivt plockar bort kända phishingsajter så minskar ju risken att du ska åka dit. Det är precis det just som OpenDNS gör.

 

Du kan själva välja DNS-server genom att ändra i din dator och i din router om du vill byta.

 

Tack, nu förstår jag.. :)

 

Undrar hur aktiva ComHem är ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu förstår jag.. :)

 

Undrar hur aktiva ComHem är ?

 

Varsågod - tja, jag gissar att de flesta leverantörer inte har några egna filter och jag tror att de tar emot och hanterar den information som deras DNS:er tar emot utifrån nätet utan vidare åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om någon variant av fiffel där en skum sida/epost kör någon elak kod som försöker ändra dina DNS-inställningar så att du dirigeras till skurksidor. Om jag inte missuppfattade allt.

 

Någon som känner igen/kan utveckla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om någon variant av fiffel där en skum sida/epost kör någon elak kod som försöker ändra dina DNS-inställningar så att du dirigeras till skurksidor. Om jag inte missuppfattade allt.

 

Någon som känner igen/kan utveckla?

 

Kan scriptet/programmet ändra dina DNS-inställningar så kan den ju peka mot en DNS-server som bedragarna kontrollerar. Då kan de skicka dig till en falsk Apple-sida, falsk banksida eller vad det kan vara.

 

Nu ska understrykas - detta är ett teoretiskt exempel. Vi Mac-användare är förskonade från den här typen av script - att vara sårbara för dem menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...