Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mappsortering i Itunes

peterohlsson85

Recommended Posts

peterohlsson85

Hej alla glada..

Jag har precis inhandlad en ny Imac 24" och är kanonnöjd..

Ett litet problem bara.. har kanske 20 GB musik i fina mappar från min gamla PC och vill få in dessa på Itunes..

Jag vet hur man gör iordning samlingar och album osv men det skulle ta 2 år ungefär..

Nu till frågan:

Finns det något program som gör mina mappar till identiska "album" till Itunes ?

alltså att om jag har en mapp med namnet "Metallica - Death Magnetic" med 10 låtar i..

så vill jag ha ut det till ett album med samma namn så att det är bara ett album i ex. coverflow..

nu när jag för över så kommer alla låtar dit med bildar typ 6 olika "album" i coverflow ?

hjälp ?

Tack på förhand.. //Peter Ohlsson

Förmodligen är alla tio låtar id3-taggade olika. Eftersom Itunes läser id3-taggarna så visar Itunes vad som finns i filen. Du har helt enkelt en kass ordning på ditt gamla "pc-musikbibliotek".

Nu kan du göra tre saker:

1. Strunta i alltihopa, och avsett program du använder i fortsättningen så är det "fel"/ofullständig id3-info.

2. Börja använd Itunes till fullständig sortering av dina musikmappar i fortsättningen. Det tar mycket jobb att tagga om, men är värt det i slutet (man måste inte tagga om allt på en gång...). Itunes sorterar sen alla din musik på datorn i mappar enligt Artistnamn/Albumnamn/Filnamn.mp3.

Dvs i mappen med albumnamnet ligger albumets låtar snyggt o prydligt.

3. En del gillar att sortera mappsystemet själva. Då kan du bocka av den inställningarna i Itunes som säger "Ordna mappen Itunes Music" samt "Kopiera filer till mappen Itunes Music när ett spår läggs till i biblioteket". Då skapas endast en länk från ditt nuvarande fel-taggade musikbibliotek till Itunes.

Oavsett hur du väljer måste du ändå tagga om musiken för att det ska bli prydligt i Itunes. I ditt Metallica-exempel måste du markera albumet och ta "Visa Info", sen ändrar du namnen så att tex inga osynliga mellanslag och dyl finns före o efter namn. Om du väljer att enbart skapa länken till filerna så vet jag inte om Itunes ändrar i filernas id3-taggar, men du kan ändå se ändringar i Itunes. Du vet väl att det finns album-cover-hämtning i Itunes om du har registrerat ett konto på Itunes Music Store?

peterohlsson85

tack för ditt svar..

Jag vet hur man taggar om låtar och osv.. och jag har börjat men undrar bara om det finns ett program som gör min mapp till ett album i itunes.. ?

/../ ... men undrar bara om det finns ett program som gör min mapp till ett album i itunes.. ?

Jag förstår inte frågan.

peterohlsson85

Jag vill ha ett program som gör om mina dåliga mp3 taggar till taggar som överenstämmer med mappen och namnet på mappen dom ligger i..

`??

finns det ?

något klurigt måste jag säga, titta på den här länken t.ex. det kanske kan vara iaf något åt det håll du söker

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-58702.html

Annars kan du ju använda det förträffliga Automator, programmet i OS X som är till för att bygga arbetsflöden. Fråga mig dock inte hur du skall bygga upp arbetsflödet för just denna funktion då jag är helt färsk på just automator och sällan får det att göra precis som jag vill.

Jag vill ha ett program som gör om mina dåliga mp3 taggar till taggar som överenstämmer med mappen och namnet på mappen dom ligger i..

`??

finns det ?

Kanske programmet som länkas i denna tråden funkar?

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;#entry862232

Det blir nog svårt att hitta något sådant program.

Däremot tar det ju inte många sekunder att markera alla låter, trycka cmd+i och sedan skriva in album och artistnamn.

`??

finns det ?

Ja, Xelo har ju en poäng. Itunes gör ju just det. Importera till Itunes och markera och ändra alla filer på en gång per album. Vad kan vara enklare?

peterohlsson85

Jo då jag har börjat.. tänkte bara se om det var någon som visste..

har nämligen 20 GB med mp3 låtar och album som inte är som dom ska..

så det tar nog ett par sekunder ja..

Förmodligen är alla tio låtar id3-taggade olika. Eftersom Itunes läser id3-taggarna så visar Itunes vad som finns i filen. Du har helt enkelt en kass ordning på ditt gamla "pc-musikbibliotek".

Nu kan du göra tre saker:

1. Strunta i alltihopa, och avsett program du använder i fortsättningen så är det "fel"/ofullständig id3-info.

2. Börja använd Itunes till fullständig sortering av dina musikmappar i fortsättningen. Det tar mycket jobb att tagga om, men är värt det i slutet (man måste inte tagga om allt på en gång...). Itunes sorterar sen alla din musik på datorn i mappar enligt Artistnamn/Albumnamn/Filnamn.mp3.

Dvs i mappen med albumnamnet ligger albumets låtar snyggt o prydligt.

3. En del gillar att sortera mappsystemet själva. Då kan du bocka av den inställningarna i Itunes som säger "Ordna mappen Itunes Music" samt "Kopiera filer till mappen Itunes Music när ett spår läggs till i biblioteket". Då skapas endast en länk från ditt nuvarande fel-taggade musikbibliotek till Itunes.

Oavsett hur du väljer måste du ändå tagga om musiken för att det ska bli prydligt i Itunes. I ditt Metallica-exempel måste du markera albumet och ta "Visa Info", sen ändrar du namnen så att tex inga osynliga mellanslag och dyl finns före o efter namn. Om du väljer att enbart skapa länken till filerna så vet jag inte om Itunes ändrar i filernas id3-taggar, men du kan ändå se ändringar i Itunes. Du vet väl att det finns album-cover-hämtning i Itunes om du har registrerat ett konto på Itunes Music Store?

Ahh, du löste även en av mina funderingar.

Jag har använt iTunes på PC i säkert 5 år. Nu har jag gått över till Mac och då jag la in låtarna i iTunes så dubblerades mer än hälften av alla låtarna. Grymt irriterande, men nu har jag i alla fall en förklaring. "Ordna mappen Itunes Music" var ikryssad...

Jo då jag har börjat.. tänkte bara se om det var någon som visste..

har nämligen 20 GB med mp3 låtar och album som inte är som dom ska..

så det tar nog ett par sekunder ja..

Jag gjorde detta med 80 GB låtar i iTunes... Tog mig ett par timmar men det var lätt värt det! Så nu ser det RÄTT FRESH ut när jag scrollar i Cower-Fly läget mannen! :rockapa:

Om man importerar ett eller flera o- och fultaggade album så kan ju låtarna lägga sig lite hur som helst i Itunes bibliotek som ni vet...

Då kan man gå in i den fördefinierade spellistan "Senast importerade" och hitta låtarna i tjusig ordning och då kan man enkelt hitta dem, markera och tagga om...

Men det visste ni, va?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...