Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mäta Fps i spel


Flippus

Rekommendera Poster

Hejsan jag skulle behöva lite tips, finns det något bra macprogram som man kan mäta fps med? jag har provat snapz pro men inte hittat nåt sett jag kan mäta fps med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lättast är väll att visa fps i spelet, brukar alltid finnas en inbyggd fps-visare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du installerar Developer's tools finns det ett. Quartz Debug heter det.

 

Developer's tools finns på någon av dina systemskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lättast är väll att visa fps i spelet, brukar alltid finnas en inbyggd fps-visare....

Det finns i en del spel ja men även en hel del där det inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar Developer's tools finns det ett. Quartz Debug heter det.

 

Developer's tools finns på någon av dina systemskivor.

ska testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Om du installerar Developer's tools finns det ett. Quartz Debug heter det.

 

Developer's tools finns på någon av dina systemskivor.

jag hittade det men jag ska vara ärlig och då var det faktiskt ingen höjdare man fick en fin lite mätare men den försvann dock när man satte igång nåt i fullskärmsläge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man veta fps? Räcker det inte att observera om man nu inte är programutvecklare förstås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man veta fps? Räcker det inte att observera om man nu inte är programutvecklare förstås?

 

FPS är oerhört viktigt om man tävlar professionellt i något spel som CS eller Quake. När man spelar så mycket så märker snabbt av ett tapp på 5fps i en strid.

 

Jag vet inte hur många timmar jag satt förr i tiden för att tweaka min dator när jag tävlade i CS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte 25 bilder i sekunden? Dvs jämnt flyt i bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte 25 bilder i sekunden? Dvs jämnt flyt i bilden?

 

När jag lirade CS så ville man ha 99fps konstant. Det var svårt att uppnå i början men senare efter några år så funka det fint. Anledningen till att man inte vill ha så kallade fps drops i strid är för att de kan bete sig som att det laggar. Alltså det fryser till i en millisekund och på semi- & professionell nivå så kan det avgöra en hel match.

 

Det är därför många gamers i fps lir fortfarande sitter på CRT skärmar då de vet att skärmarna pallar 100hz. Så då vet man att har man 99fps och 100hz så får man grymt flyt i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

20-30 fps brukar räcka för spel liknande world of warcraft (MMORPG), och i spel då man spelar mot datorn. Exempelvis har jag låst wow på 35 fps eftersom jag vi reducera värme. Visst jag märker skillnad mellan ex 35 och 40fps, men skillnaden är inte särskilt stor. I FPS spel som exempelvis cs märker man dock lätt skillnad mellan 35 och 40 fps. Att endast ha 40 fps i ett online FPS spel är dock något som jag i alla fall nästan skulle uppleva som lite "lagg":P. 60 fps är ganska optimalt enligt mitt tycke. Mycket på grund utav att man behöver snabba responstider. Oftast är det även så att fps-rates över 60 inte ens kommer att märkas eftersom skärmar ofta ligger på 60Hz.

Men det är klart, spel ska man spela för att det är kul, och i spel som ex CoD 4 är det inte lätt att ha 60 fps konstant. Att ha 60 fps i stället för 20-30 kommer dock inte att göra spelet roligare. Snarare är det ytterst skickliga spelare/tävlings spelare som vill optimera sin spelstil som kräver snabba responstider, inte vardags spelaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...