Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Behövs FireWire på extern hårddisk?

Hagman

Recommended Posts

Ska köpa en extern HD för att lägga över och redigera videofilm på. Har i dag en MB men kommer kanske byta upp mig till en MBP i vinter. Kommer jag att märka någon större skillnad på en FireWire-disk eller fungerar det nästan lika bra med Hi-speed USB? Prismässigt så verkar det som att man får betala ett antal hundralappar extra för att få FW. Om man ska köpa en FW-disk, är det då lika bra att köpa en FW800 eller duger FW400?

Inte nödvändigt, men jag skulle nod lägga de extra kulorna på en FW. :)

Firewire 400 räcker bra, går segt med USB, har en sådan disk, som jag ångrar att jag köpt, har annars bara Firewire.

Guest iMatte
Ska köpa en extern HD för att lägga över och redigera videofilm på. Har i dag en MB men kommer kanske byta upp mig till en MBP i vinter. Kommer jag att märka någon större skillnad på en FireWire-disk eller fungerar det nästan lika bra med Hi-speed USB? Prismässigt så verkar det som att man får betala ett antal hundralappar extra för att få FW. Om man ska köpa en FW-disk, är det då lika bra att köpa en FW800 eller duger FW400?

Jag tycker att det är stor skillnad mellan USB och FW och ser ingen anledning att snåla på de extra hundralappar FW kostar. Och om du ska hålla på med videoredigering kanske du borde överväga FW800. Jag läste en test nyligen (minns inte i vilken tidning dock...TechWorld eller Datormagazin) där man jämförde usb2-FW400-FW800 på MacOS och Windows. Under Windows var det ingen större skillnad mellan FW400 och FW800, men under MacOS gick det betydligt mycket snabbare att skriva till en sån disk.

Men FW800 går väl ändå inte att använda på en MB eller MBP? De stödjer väl bara FW400.. Hur som helst så är ju FW400 snabbare än USB2.0 så det blir FW för hela slanten för min del. :ThumbsUp:

marcushedenstrom

Macbook pro har fw800.

Nu kommer ju Firewire 3200 snart. :) Kanske ska vänta? (nej gör inte det)

Macbook pro har fw800.

Den nya standarden är inte bakåtkompatibel med FW400, så om det känns viktigt kan det vara bättre med FW800.

Behövs gör det inte men fortare går det (Firewire).

Macbook pro har fw800.

Ok, jag trodde inte att FW800 fungerade i samma kontakt som 400.. Men.. då kan ju jag köra FW800!! yiiihhaaaaa!! :galetglad:

Ok, jag trodde inte att FW800 fungerade i samma kontakt som 400.. Men.. då kan ju jag köra FW800!! yiiihhaaaaa!! :galetglad:

Tidiga mbp 15" har inte FW800, de med core 2 duo-prolle har dock en FW400- och en FW800-kontakt.

Tidiga mbp 15" har inte FW800, de med core 2 duo-prolle har dock en FW400- och en FW800-kontakt.

wein! :'( då kan jag inte alls köra FW800! nåväl..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...