Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Georgien Ryssland


wassborg

Rekommendera Poster

Syftet med "nedrustningen" är ju att bakvägen få in Sverige i Nato. Inget annat...

Men, gah, så djävliga kan de väl inte vara? Fast, nu när jag tänker efter, kanske det, ja. Usch... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men faktum kvarstår, ser man till de ryska extremnationalisternas retorik handlar det ALLTID om att återupprätta de gamla gränserna. Ibland är det Sovjetunionens gränser, ibland Tsarrysslands, Det handlar aldrig om att expandera utanför dessa gamla gränser.

Mja, kanske inte formellt, men exempelvis det forna östblocket och passiviserade grannländer (Vitryssland, Kazachstan m fl) är viktiga för Ryssland, då de helst ser att de har en "buffert" mot verkliga eller inbillade fiender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nord och SydOssetier, talar inte georgiska, de har ett eget språk, som påminner om persiska.

Få ossetier talar eller förstår georgiska, utan kan ryska mycket bättre, det är därför många ansökt om ryskt medborgarskap och fått ryska pass.

 

Huruvida Ossetien kommer att få självständighet hänger på ryssarna, Georgien vill de inte tillhöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har delvis fel, eftersom svenska Västerbotten* delades vid Torne älv 1809, den östra sidan tillföll Ryssland, och Åland och Finland var svenskt fram till 1809, därefter ockuperat av ryssarna fram till 1918. Dessutom, under 1808-1809 års krig, finska kriget, avancerade ryssarna genom norra Sverige och tog bland annat Umeå. Man landsatte även kosacker i Roslagen som härjade rätt friskt. Det var endast taktisk tvekan från ryssarnas sida som gjorde det omöjligt att erövra Stockholm. Efter att ryssarna slogs tillbaka vid Ratan norr om Umeå avstannade striderna. Men freden blev dyr för Sverige. Det är bara 200 år sedan. Jag har därmed en annan syn, och inte lika historielös, på Rysslands intentioner visavi Sverige. Hur många av er kände till finska krigets utveckling?

*gick till Kemi älv.

Jo, att ryssen var och härjade i norra Sverige är känt för mig, även om jag inte tänkte på det när jag skrev inlägget du citerade. Men det är väl ganska stor skillnad på att göra ett misslyckat invasionförsök och att i över 100 år ockupera ett land?

Ryssland/Sovjetunionen har ägt/förvaltat Finland och Åland, som båda tidigare tillhörde Sverige. De har aldrig ägt/förvaltat Sverige så som landet ser ut idag, eventuellt undantaget den lite udda historien om fyren Märket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla mig extremist om ni vill, men jag anser att alla folk själva ska få bestämma om de vill ha ett eget land eller vara en del av någon federation osv. Detta oavsett om det handlar om kosovoalbaner, kurder, ossetier eller tjetjener.

 

Samerna också?

Eller varför inte skåningar, göteborgare, medelpadingar? Kanske man kan göra om Tensta till ett eget land?

Många skulle säkert tycka att det vore bra att göra om det ställe där de bor till ett eget land...

 

Detta skulle bli hur stort och komplicerat som helst!

Svenska tanks rullar in på Malmös gator för att stävja oroligheterna och återbörda landet till Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, att ryssen var och härjade i norra Sverige är känt för mig, även om jag inte tänkte på det när jag skrev inlägget du citerade. Men det är väl ganska stor skillnad på att göra ett misslyckat invasionförsök och att i över 100 år ockupera ett land?

Jo, skillnaden ligger i att vi då hade ett tillräckligt starkt försvar, i dag skulle vi bli ockuperade...

 

Ryssland/Sovjetunionen har ägt/förvaltat Finland och Åland, som båda tidigare tillhörde Sverige. De har aldrig ägt/förvaltat Sverige så som landet ser ut idag, eventuellt undantaget den lite udda historien om fyren Märket.

Västerbotten mellan Torne och Kemi älv var en del av Sverige fram till 1809, inte Finland. Den delen förlorades således vid freden.

 

Skulle man i förlängningen resonera som du gör behöver man inget försvar så länge fienden bara kapar åt sig bitar av vårt territorium utan att för den skull ockupera hela landet. ;) Jag kommer osökt att tänka på riddaren i Monty Python som trots avhuggna armar och ben ändå säger till motståndaren: – Kom igen då, slåss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvar är jag ganska övertygad om att vi behöver under överskådlig framtid. Men jag tvivlar ändå på att ryssen skulle angripa oss just för att någon imperietokig politiker vill införliva oss i ett framtida Sovjet II. Angrips vi så beror det helt enkelt på militära eller politiska skäl, exempelvis att vi ligger i vägen när tredje världskriget bryter ut. Sedan kan vi efter rysk seger i ovan nämnda krig mycket väl hamna i Sovjet II. Alltså är FRA-lagen bra :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ingen olja att kriga om, så Sverige är ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uran har vi, och stål, å lite annat gott, men det har väl ryssarna tillräckligt av redan kanske. De har väl rätt gott om olja oxå för den delen. Däremot tror jag fortfarande att de gärna skulle vilja kontrollera östersjön om de fick det till billigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

När jag läser detta så får jag en känsla av att det är en knäppskalle som kommit till makten, en farlig sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller me om knäppskalle mm. (har lärt sig imperialismens tekniker över there tydligen :armskeptisk: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser detta så får jag en känsla av att det är en knäppskalle som kommit till makten, en farlig sådan.

 

Gudskelov för journalister som Johanna Petersson på SVD!

 

Har börjat undra om inte de flesta som skriver om konflikten bara översätter propagandamaterial från Tbilisi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jösses vilken panik de måste ha fått på Fox News när den lilla flickan tackar de ryska trupperna. Naturligtvis avbryter man sedan hennes mamma när hon vill lägga skulden på den georgiske presidenten.

 

Som EU-medborgare kan man bara skämmas över att EU ställer sig bakom den maktfullkomlige presidenten i Georgien i hans försök att utrota dessa minoriteter.

 

Men i slutändan kommer propagandamaskinen naturligtvis lyckas som vanligt. För varje dag som går kommer nämligen allt fler ha "glömt" vilka som verkligen startade kriget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fox News får väl räknas som en avläggare till Voice of America. CIA och Washington sitter med hela rumpan i syltburken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...