Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Georgien Ryssland


wassborg

Rekommendera Poster

Ja nu är det nära med ett fullskaligt krig mellan Georgien och Ryssland.

 

NATO finns med i hörnet på Georgiens sida, Iran har oljeintressen i regionen.

Ryssland står till 100 procent bakom separatistgrupper i Sydossetien.

 

När man lägger ner Sveriges försvar med retorik som att det inte finns något militärt hot i vår närhet,

då måste man nog fundera lite till. Eller gå en kurs i fantasi/kreativt tänkande.

OK Georgien ligger inte jämte Finland, men det gör Ryssland. Ryssland har alltid nära till att försöka lösa politik med stridsvagnar. Ungefär som USA har försökt lösa vad dom uppfattar som problem i Sydamerika. USA använder inte tanks utan använder istället det mer sublima CIA till sina operationer. Sydamerika ligger inte heller i vår närhet.

 

Regeringen (och den förra) tror att det räcker med att ha lite vatten eller några länder i vägen som vi kan använda som brandvägg för att slippa krig och elände. Jo det fungerade bättre på 1700 talet. Då tog det flera år innan trupperna hade kommit på plats. Då kanske man hade tid att bygga upp ett försvar. Idag så går det på ca 30 minuter, sedan så finns det inte mycket kvar att sätta emot. Och särklilt inte om man bara behöver bomba en flygflottilj som har alla sveriges stridsplan, alla 47 st. Eller vad som finns av ytstridskraft. Jag tror inte att någon så där rakt upp och ner vill anfalla Sverige. Men saker kan gå fel och escalera snabbt i en krigssituation. Ett misstag kan slå ut vår totala kraft att försvara oss. Tre kryssningsmissiler räcker eller några felriktade bomber. Så en av poängen med att lokalisera ut försvar är just att det blir svårare att slå ut alltihop. En annan poäng är ju givetvis att visst försvar ska ligga på försvarsstrategiska platser.

Sedan 80 talet så har det funnits en politisk vilja att gå med i NATO nu börjar det nog bli dags för det beslutet tror jag.

Jag tycker det är en korkad idè, men jag ser att staten strävaar därhän. Man lägger ner det mesta av försvar och, jäklar i har inget försvar, vi går med i NATO då får vi fler jobb och en stor hög med amerikanska soldater. Lite raketsilos här och var. Och soldater som inte lyder under svensk lag utan bara mor NATO och deras militärpolis.

 

Vi ökar risken för att bli ett terroristmål och vi får reda på vad riktig signalspaning innebär , inte FRA:s fjanteri utan vi kollar allt. Vi kanske skulle gå med i warzawapakten i stäälet eller vad som finns kvar av den. Undrar hur länge det hade dröjt innan NATO hade invaderat oss. En intressant tanke.

 

Men detta var lite av mina funderingar, hur tänker ni på Sveriges förmåga att förvara sig och hantera tankar runt säkerhet i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nu det börjar, det stora oljekriget. Kom ihåg var ni var när ni såg ordet först. Det eller Kaukasuskriget. Detta är troligen en småskalig början på Tredje världskriget, om inte detta krig redan har börjat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns högrisk för ett rejält krig som kan gå hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar väl minst några timmar att anfalla Sverige? Inte för att det gör så stor skillnad, men flygvapnet kanske hinner damma av någon gammal vägbas, de är faktiskt inte lätta att slå ut, ubåtarna hinner förhoppningsvis dyka och övriga flottan hinner väl lämna kaj. Armén hinner kanske kalla de redan inkallade till ordergivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar så här, när allt är nedlagt och klart då har Sverige en flygbas, alla marinens sjöstridskrafter på Berga.

Förutom ett par enheter i FN tjänst. Lite elitsoldater (beroende var dom befinner sig i utbildning) på Berga, Karlsborg och kanske Skövde. Förutom dom som ingår i SSG dom är aldrig i Sverige. Det här är ett scenario som .

inte är så långt borta. Visst finns det lite reserver i form av hemvärn, och fd värnpliktiga. men det tar tid att få dom funktionsdugliga. Jag menar att det ligger stadigt ca 2 ubåtar i Östersjön från Ryssland. På den västra sidan ligger givetvis fler. Ett robotanfall från dessa tar inte många minuter på väl utvalda mål. Sedan så finns det en del ubåtar från NATO i samma vatten.

 

Särskilt om vi har minimerat våra mål, det gör det mycket enklare att slå ut. Scenariot är väl inte särskilt troligt. Men man måste tänka så att ens lands försvar ska vara svårt att slå ut i ett anfall. Det ska vara avskräckande för annan makt, snart tycker jag att vi är mer på läget inbjudande om jag får skämta lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har inte Sydossetiens folk samma rätt till självbestämmande som till exempel Kosovo?

 

Lite väl enkelt att automatiskt måla ut ryssarna som "the bad guys" i den här konflikten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har inte Sydossetiens folk samma rätt till självbestämmande som till exempel Kosovo?

 

Lite väl enkelt att automatiskt måla ut ryssarna som "the bad guys" i den här konflikten...

Du har givtvis hlt rätt. Ska Kosovoalbanerna ha rätt att välja hur dom vill bo och under vilken regim så har naturligtvis även Sydossetierna rätt att göra det.

 

Sen att Ryssland alltid är fienden och den som ska fördömas beror väl delvis på den svenska historien med Den Stora Grannen och givetvis även det kalla kriget.

 

Själv har jag full förståelse för och stödjer det ryska agerandet i den här konflikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ett robotanfall över halva Östersjön kan ju inte ta lång tid, men dels så ska ubåtarna befinna sig på lämplig avfyrningsplats, dels så ska det beslutas om avfyrning och den ordern ska skickas till ubåten. Det tar antagligen ett tag, och om FRA får lite tid över i sitt SMS-läsande så kanske de ser lite varnande radiotrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler som vill bryta sig loss från Georgien.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=813481

 

Jag ser ledaren för Georgien som en landsförädare som skolats i USA och vill gå i dess ledband.

Starta krig mot ryssen måste vara otroligt dumt dessutom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte FRA verka som de ska göra kan ju ett anfall komma med blixtens hastighet, och hur vi då ska kunna utbilda en armé och bygga flygplan, stridsvagnar etc etc på några timmar som annars tar decennier är ju en gåta för mig alla fall, så försvaret vi har idag ser jag mer som ett skämt, det är inte mycket avskräckande, men så heter det väl insatsförsvar eller nåt. Å andra sidan är kanske inte ett anfallande Ryssland särskilt jättestor risk för några år framåt, men sen vet man ju inte, de kanske vill ha vårat uran eller nåt, vem vet. Men en fråga, om vi går med i Nato för att överlåta försvaret till dem, vad kostar det, det är väl inte gratis? Är deras armé kostnadseffektivare än vad vår var, skulle inte tro det om man räknar bort alla arbetstillfällen också.

 

Med stigande olje-, mat och mindre vattentillgång i världen så klart det kommer krigas mer om resurserna. Men det kanske kan motverkas med andra medel, hellre, om det går, tyvärr är vapenskrammel det enda som får en del att lyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte FRA verka som de ska göra kan ju ett anfall komma med blixtens hastighet, och hur vi då ska kunna utbilda en armé och bygga flygplan, stridsvagnar etc etc på några timmar som annars tar decennier är ju en gåta för mig alla fall, så försvaret vi har idag ser jag mer som ett skämt, det är inte mycket avskräckande, men så heter det väl insatsförsvar eller nåt. Å andra sidan är kanske inte ett anfallande Ryssland särskilt jättestor risk för några år framåt, men sen vet man ju inte, de kanske vill ha vårat uran eller nåt, vem vet. Men en fråga, om vi går med i Nato för att överlåta försvaret till dem, vad kostar det, det är väl inte gratis? Är deras armé kostnadseffektivare än vad vår var, skulle inte tro det om man räknar bort alla arbetstillfällen också.

 

Med stigande olje-, mat och mindre vattentillgång i världen så klart det kommer krigas mer om resurserna. Men det kanske kan motverkas med andra medel, hellre, om det går, tyvärr är vapenskrammel det enda som får en del att lyssna.

 

I gårdagens Rapport hade Reinfeldt mage att dra upp "fördelarna" med FRA just vad gäller den här konflikten.

 

På VILKET SÄTT skulle avlyssning av svenska medborgares internettrafik ha kunnat förhindra att GEORGISKA trupper invaderar Sydossetien och i samband med invasionen skjuter ner två ryska flygplan?

 

Sedan är det minst lika magstarkt att svenska medier får det att framstå som om det är ryska trupper som bombat sönder Sydossetien.

 

Bara för några dagar sedan (innan likriktningen) lät det helt annorlunda:

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1539055.svd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I gårdagens Rapport hade Reinfeldt mage att dra upp "fördelarna" med FRA just vad gäller den här konflikten.

 

På VILKET SÄTT skulle avlyssning av svenska medborgares internettrafik ha kunnat förhindra att GEORGISKA trupper invaderar Sydossetien och i samband med invasionen skjuter ner två ryska flygplan?

 

Sedan är det minst lika magstarkt att svenska medier får det att framstå som om det är ryska trupper som bombat sönder Sydossetien.

 

Bara för några dagar sedan (innan likriktningen) lät det helt annorlunda:

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1539055.svd

Nejmen, du ska komma ihåg att den svenska journalistkåren räknas som västvärldens fegaste, och jag vet ju inte nu hur många journatlister som fanns på plats när Sad-dog Reinfeldt rapade ur sig dessa dumheter. Men hade det funnits en endaste journalist med heder eller ens ett litet uns av respekt för sitt arbete så hade ju detta varit den naturliga frågan til Sad-dog. Jag citerar dig:

 

På VILKET SÄTT skulle avlyssning av svenska medborgares internettrafik ha kunnat förhindra att GEORGISKA trupper invaderar Sydossetien och i samband med invasionen skjuter ner två ryska flygplan?

 

Men den svenska journalistkåren vet vad som händer när man försöker demaskera makten. Man krossas och kastas i fängelse.

 

Sen konflikten i Sydossetien/Abchasien. Georgien trodde att bara för att världen satt och tittade på OS-invigningen så skulle landet med världens största krigsmakt bara se på när Georgien angrep en delrepublik med majoriteten Ryssar.

Nu får dom lära sig vad det kostade.

 

Sen att mördaren i Washington och hans springpojke på Balkan, elevrådsordförande Bildt, gråter som borttappade barn på ett köpcenter över att "Georgiens nationella integritet måste respekteras" är ju skrattretande.

Hade inte Serbien rätt till sin nationella integritet när USA bombade dom 1999?

Har inte Irak rätt till...

Har inte Afghanistan rätt till...

Hade inte Grenada rätt till...

Hade inte Vietnam rätt till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att syftet med svensk underrättelsetjänst är att förhindra eldväxling mellan andra länders styrkor 200 mil från Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssen har vi avlyssnat sedan 60 talet vad gäller deras radiotrafik. Men order till deras ubåtar , den är krypterad och den är inte så lätt att avlyssna, kan man avlyssna den så måste man också förstå den verbala krypteringen. Så den delen tror jag inte FRA klarar av. Varken igår eller imorgon. Jo FRA lyssnar nog ordentligt nu på konflikten, det pratas nog hej vilt utan någon större finess. Men det kan man ju betrakta som lokalsamtal. SMS och nättrafik mellan konflikthärden och Sverige består nog mest av oroliga anhöriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då borde ryssland dra ut ur tjetjenien då dom inte vill tillhöra ryssland

 

Japp!

 

Läs gärna Anna Politkovskajas bok "Tjetjenien - sanningen om kriget". Skrämmande läsning om hur illa ryssarna burit sig åt i den konflikten.

 

Kalla mig extremist om ni vill, men jag anser att alla folk själva ska få bestämma om de vill ha ett eget land eller vara en del av någon federation osv. Detta oavsett om det handlar om kosovoalbaner, kurder, ossetier eller tjetjener.

 

Det råder ingen som helst tvekan om att såväl Ryssland som USA vill bestämma över mindre stater, men det ger inte Georgien rätt att utföra folkmord på den ossetiska befolkningen.

 

Sen att Bildt har mage att dra in Hitler i diskussionen när han beskriver den ryska reaktionen är bara pinsam:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kaukasus/article3070858.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut, och skriver det igen: nedrustningen av det svenska försvaret är ett folkligt förräderi. För femtielfte gången i ordningen har vi nedrustat "eftersom inga hot längre finns". Nå, se på Georgien! Se hur Ryssland utan att tveka anfaller. Och det kan inte hända här? Vakna! Upprusta! :evilgrin::angry2:

 

PS. FRA-lagen har inget med saken att göra. Den går ut på att förse USA med information om Ryssland. Inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssen har vi avlyssnat sedan 60 talet vad gäller deras radiotrafik. Men order till deras ubåtar , den är krypterad och den är inte så lätt att avlyssna, kan man avlyssna den så måste man också förstå den verbala krypteringen. Så den delen tror jag inte FRA klarar av. Varken igår eller imorgon.

Jag tror, obs tror, att de med sin samlade kunskap genom alla år och alla sina (nya) superdatorer nog kan klara det där rätt så bra. Ifall de inte klarade det varför skulle de då hålla på år efter år i så fall? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut, och skriver det igen: nedrustningen av det svenska försvaret är ett folkligt förräderi. För femtielfte gången i ordningen har vi nedrustat "eftersom inga hot längre finns". Nå, se på Georgien! Se hur Ryssland utan att tveka anfaller. Och det kan inte hända här? Vakna! Upprusta! :evilgrin::angry2:

 

PS. FRA-lagen har inget med saken att göra. Den går ut på att förse USA med information om Ryssland. Inget annat.

 

Syftet med "nedrustningen" är ju att bakvägen få in Sverige i Nato. Inget annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut, och skriver det igen: nedrustningen av det svenska försvaret är ett folkligt förräderi. För femtielfte gången i ordningen har vi nedrustat "eftersom inga hot längre finns". Nå, se på Georgien! Se hur Ryssland utan att tveka anfaller. Och det kan inte hända här? Vakna! Upprusta! :evilgrin::angry2:

 

PS. FRA-lagen har inget med saken att göra. Den går ut på att förse USA med information om Ryssland. Inget annat.

En viss skillnad, Georgien, liksom Finland, har tillhört Ryssland/Sovjetunionen. Det har ALDRIG Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att FRA kan avlyssna order till ryska ubåtar men knappast förstå dom. Den avkrypteras på båten.

Det har säkert varit en katt och råttalek mellan NATO och gamla warzavapakten och idag ryssland. Därför tror jag att deras system ändras konstant. Jag menar åker man omkring med en Borej-klass ubåt någonstans fullastad med kärnvapen så vill man nog inte att "fienden" kan avlyssna ordertrafiken.

Däremot så har "fienden" med lätthet koll på vad ubåten befinner sig och hur den agerar på plats. Det kan ju avslöja mycket. Så får en ubåt en order vilket man vet fast inte vilken order och sedan börjar ubåten agera på ett nytt sätt, då blir nog många svettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad, Georgien, liksom Finland, har tillhört Ryssland/Sovjetunionen. Det har ALDRIG Sverige.

 

Hade en liknande diskussion med en överste när jag gjorde lumpen. Hans svar var att ryssarna nog hellre skulle erövra "oförstörda" Sverige än alla de områden de redan "förstört".

 

Men faktum kvarstår, ser man till de ryska extremnationalisternas retorik handlar det ALLTID om att återupprätta de gamla gränserna. Ibland är det Sovjetunionens gränser, ibland Tsarrysslands, Det handlar aldrig om att expandera utanför dessa gamla gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad, Georgien, liksom Finland, har tillhört Ryssland/Sovjetunionen. Det har ALDRIG Sverige.

Du har delvis fel, eftersom svenska Västerbotten* delades vid Torne älv 1809, den östra sidan tillföll Ryssland, och Åland och Finland var svenskt fram till 1809, därefter ockuperat av ryssarna fram till 1918. Dessutom, under 1808-1809 års krig, finska kriget, avancerade ryssarna genom norra Sverige och tog bland annat Umeå. Man landsatte även kosacker i Roslagen som härjade rätt friskt. Det var endast taktisk tvekan från ryssarnas sida som gjorde det omöjligt att erövra Stockholm. Efter att ryssarna slogs tillbaka vid Ratan norr om Umeå avstannade striderna. Men freden blev dyr för Sverige. Det är bara 200 år sedan. Jag har därmed en annan syn, och inte lika historielös, på Rysslands intentioner visavi Sverige. Hur många av er kände till finska krigets utveckling?

 

 

*gick till Kemi älv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...