Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Jag upplevde aldrig detta med min K800 (också Telia, samma abonnemang). KAn det vara så att iPhone-försäljningen har sänkt Telias 3G-nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

Tack för svaren!

 

Jag ringde till Telia och hörde och visst var det så att mitt kort var för gammalt. Tror jag har haft samma kort sen typ 2001.

De skulle skicka ett nytt, så nu hoppas jag att 3G skall gå igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde aldrig detta med min K800 (också Telia, samma abonnemang). KAn det vara så att iPhone-försäljningen har sänkt Telias 3G-nät?

 

Vore inte helt orealistiskt, de flesta surfar nog en heel del med iphone jämfört mot andra mobiler. Men det innebär ju verkligen inte att vi ska acceptera 0,005kb/s för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att alla bokningar av iPhone på nätet sänkte Telias system så borde väl alla som surfar 3G på gatan också kunna göra så.. Dom fick ju ett antal 1000 nya 3G surfare över en natt där. Och det är ju tveksamt att dom hade framförhållning nog att uppdatera sin hårdvara innan för att matcha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det skulle ju kunna ha att göra med den dära mystiska operatörsuppdateringen som inte funkar via iTunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det skulle ju kunna ha att göra med den dära mystiska operatörsuppdateringen som inte funkar via iTunes

 

Nej ! ! ! , detta gäller telias 3g nät, har alltså ingenting med själva iphonen att göra (DVS vilken telefon du än stoppar i simkortet i är det likadant)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ! ! ! , detta gäller telias 3g nät, har alltså ingenting med själva iphonen att göra (DVS vilken telefon du än stoppar i simkortet i är det likadant)

 

Är det någon som testat med någon annan mobil än iPhone??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat med någon annan mobil än iPhone??

 

Med tankte på vad jag skrev så har jag givetvis testat med en annan 3g telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den har fungerat perfekt sedan i måndags och idag så slocknade telias nät igen. Telia säger att det är någon uppdatering dom väntar på från Apple. Men dom kunde inte svara på exakt vad det vår.

Nåja detta borde vara bevis för att problemet ligger hos telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak för mig i Barkarby, full 3G täckning, gps:en positionerar men ingen kartbild på 5 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem hela vägen från Frösåker (Västerås) till Spånga idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och detta oavsett om jag vill köra Edge eller 3G.

WLAN funkar självfallet (?) helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft stora problem med 3G-täckningen, nästan ingen stapel alls när GSM/Edge visar fullt.

Fick också felmeddelandet som flera har haft om operatörsuppgradering.

Jag gjorde som Laev föreslog och återställde telefonen i natt. Sedan dess funkar 3G för fulla staplar.

Hoppas att det håller i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlar lite och hittar denna karta som faktiskt visar på att Tele2/Comviq och Telia delar nät i 3G. Är det så är det inga egentliga problem. Men hur är det annars; kan jag åka på att betala extra avgifter för att jag "roamar" mellan svenska nät?

Någon som upplevt något liknande?

 

 

Ja de delar nät (vid namn sweden 3G) för att telia inte fick någon 3g-licens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske trotsallt är instabil mjukvara...känns lite som wifi-problemen i leopard
Om det vore mjukvaran skulle det vara ordnat vid uppdateringen till 2.0.1. Jag tror det har med hårdvaran i telefonen att göra. Det har satsat på en billigt hårdvara helt enkelt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad jag läst så finns samma 3g-chip i ett antal andra telefoner, dock kan det ju vara antennlösningen som sagt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det enbart Telias simkort som inte funkar.

När jag sätter in mitt Halebopkort så funkar 3g't utan problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den har fungerat perfekt sedan i måndags och idag så slocknade telias nät igen. Telia säger att det är någon uppdatering dom väntar på från Apple. Men dom kunde inte svara på exakt vad det vår.

Nåja detta borde vara bevis för att problemet ligger hos telia.

 

kan det vara att telia ska fixa visual voicemail månne?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det var något fel på min telefon. Var inne med den på telia butiken idag förklarade att jag inte hade någon 3G täckning mitt i stan ens. Och att så fort jag försökte surfa då jag hade lite 3G täckning gick den genast över till EDGE. De hade fått in en telefon innan som hade samma problem och den användaren fick en helt ny telefon. Förhoppningsvis får jag en ny telefon med då min verkligen inte fungerar som den ska. Någon som har några tips på vad jag bör göra om telefonen bara kommer tillbaka i samma skicka och inget är ändrat? Jämförde även med en kompis som köpt en 3G och vi stod på samma ställe då han hade full 3G täckning hade jag en eller max 2 streck.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en iPhone 3G i ca en vecka nu och har haft problem med 3G täckningen precis som de flesta andra. Jag gjorde idag en återställning där jag inte valde att använda mig av den backup som iTunes gör och 3G täckningen har blivit bättre. Idag hade jag telefonen liggandes på ett bord och märke att om jag vred på telefonen så ändrades styrkan på 3G mottagningen från 4 ner till 2 streck. Jag bor på högsta våningen i ett hyreshus i centrala Gävle och jag kan se en telemast från min balkong så jag borde ha full täckning hela tiden. Hade det på min LG Viewty via Telenor som jag hade innan iPhone. Har gjort en liten film där jag visar hur täckningen ändras och lagt upp på youtube (http://www.youtube.com/watch?v=TGzcCjpOXSQ).

 

Har full täckning på EDGE hela tiden.

 

Någon mer som upplevt detta på sin iPhone?

 

/Tomas A

 

Ps. Första gången jag postar på detta forum så säg till om jag skriver under fel ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad jag läst så finns samma 3g-chip i ett antal andra telefoner, dock kan det ju vara antennlösningen som sagt
Det troliga är att man valt en hårdvara som är " för brusig". Den är inte tillräckligt känslig för att känna när det dippar och då förstärka och tvärtom.

 

De som vill ha en iphone 3g med bra mottagning/sändning får nog vänta på rev.4 och då köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem.

Sitter mitt i centrum i Helsingborg och har 1-2 pinnar 3G täckning.

i Andra städer är det samma problem och det har en tendens att byta till Edge för mig med.

Detta slukar mkt mer batteri än vad det skulle göra för den letar efter bättre täckning hela tiden.

Jag tror inte problemet ligger hos Telia. Antingen hårdvarufel eller så är antennen för kass är min teori.

 

Jag överväger också starkt att byta ut telefonen mot en ny med förhoppning att det hjälper.

Apple borde se allvarligt på det här och informera oss om orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var ju artikel i Metro stockholm idag, om telias 3G problem med iphonen.. heh rubriken på framsidan var "FIASKO FÖR TELIA MED IPHONE" :P Men det stod inte så mkt.. förutom att de nämnde att de hade bland annat med något i mjukvaran och att iphonens 3G-antenn var svag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var ju artikel i Metro stockholm idag, om telias 3G problem med iphonen.. heh rubriken på framsidan var "FIASKO FÖR TELIA MED IPHONE" :P Men det stod inte så mkt.. förutom att de nämnde att de hade bland annat med något i mjukvaran och att iphonens 3G-antenn var svag.

 

Det är ju bara spekulationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anfeldt mfl,

 

jag hoppas verkligen ni kontaktar telia och meddelar dom

 

hur många telefoner som är defekta är ju svårt att veta, men många är det...kan ju vara en

dålig batch, men när så många användare rapporterar exakt samma problem från så många olika ställen

(apples forum, och andra ställen) så blir man ju bara ledsen..

 

själv har jag gjort mätningar där jag bor och skickat mina dBm värden till telia...

 

dBm värde är mer intressant en staplar då det kan jämföras med andra på ett helt annat sätt

 

för att få fram dBm värdet *ring* *3001#12345#* och "call" så hamnar man på en vy där man ser värdet uppe i vänstra hörnet...detta är ett negativt värde, så ju högre värdet är destå sämre..

 

följande referenstal finns

 

-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

 

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

 

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal.

 

det går att ta snapshots direkt på iphonen genom att hålla nere homeknappen och sen trycka on/off knappen...iphonen blinkar då och bilden kan hittas under foton....då får man värdet och tiden

som i en log...istället för att skriva upp...skicka gärna in position och dBm värde till telia

 

 

i mitt område är det otroliga skillnader, som inte existerar med andra 3g telefoner....på ett ställe

är det riktigt bra, men sen är det pissdåligt...

 

telefonen fungerar i städerna, på landsbygden där 3g är gott utbyggt och andra telefoner funkar alldeles

utmärkt, dock ej turbo 3g är telefonen så gott som oanvändbar i 3g läge...

 

 

har följt en hel del lirare på apples forum och självklart så skall inte allt som skrivs tas med absolut största allvar, precis som på andra forum men...tycker detta inlägg från en schwizare säger det mesta

 

"swisscom, at their flagship store inside their corporate headquarters gets "no service" or one bar on all the 5 iPhones they showed me, calls to them also go directly to voicemail. All other 3G handsets in store (Nokia, S-E, Samsung, LG, HTC, HP Ipaq) have full bars of 3G and happily receive and make calls on the 3G network in that same location.

 

After my initial unit that I immediately returned 3 weeks ago (return still be processed "due to unusual volume of returns", see my post above), I got two more IPhones delivered due to a screwup by Orange, both had almost no 3G reception at home, where I am always on 3G with full bars with my Nokia."

source swisskiltbear

 

 

att apple fullständigt ignorerar alla människor är en gåta, tom pcmag i ett mail (citat)

 

 

I checked back with the PC MAGAZINE editor and this is the email I got:

Tommaso -

 

I've been covering this, but I can't offer you any help. Apple steadfastly

refuses to discuss it with me, and pretends nothing is wrong, even though

there's plenty of evidence to the contrary.

 

You're not crazy, though, and it's not AT&T's problem.

 

http://www.gearlog.com/2008/07/iphone_3g_r..._problems_a.php

 

So Apple still thinks there's nothing wrong.

 

 

 

har själv fått en bra kontakt med telia som jag konverserar med, jag kan bara hoppas att det löser

sig och för alla andra...this stinks

 

//curveball

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...