Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Mjo, detta har jag med tänkt på varför den heter just Sweden 3G. Jo jag har hört att det är stor del som har problem och det verkar ligga i mjukvaran. Men jag tycker jag har lite väl stora problem. Står jag mitt i stan med full täckning kan det helt plötsligt bara gå ner till 2 eller 3 streck. Det är väldigt sällan på full. Och om det är det så är det bara där någon sekund. Och försöker jag surfa så byter den oftast till edge även fast jag står 2 km ifrån en mast som jag ser. Tycker det är lite väl konstigt. Ska jämföra när jag kommer tillbaka till Göteborg sen efter sommaren, men där jag är nu suger det verkligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar

Håller med om att täckningen tappar väldigt mycket. Sällan full täckning. Gamla abonnemanget via Telenor har full täckning hela tiden, inga undantag i min kommun. En bugg eller hårdvarufel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweden 3G är Tele2 & Telias gemensamma 3G-nät. Telia fick ju ingen egen licens, så de delar nät med Tele2. (har för mig att de skapade ett nytt bolag för detta och att det heter SUNAB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet och problemet sitter i telefonen. Antennproblem, mjukvara eller annan hårdvara - bara Apple torde veta. Förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va lika segt för mig igår men idag verkar det fungera bra?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar bättre i Stockholm idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kass eller ingen 3g uppkoppling på min iphone iflera dagar men så provade jag att starta om den, och sen dess har jag haft ok mottagning hemma, (bor i första våning i stenhus) och på jobbet mitt i centrum funkade det perfekt, full mottagning och ganska snabb surf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en ruskig skillnad på staplarna om man inte håller i telefonen som man gör...

Håller jag i telefonen får jag 1 3G stapel, håller jag den i usbkontakten i samma läge får jag 4 staplar.

Oroväckande, tyder ju på att backstycke + hand ger för stor avskärmning, svårt att lösa det med mjukvaruuppdatering..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

både när jag slutligen fick mitt permanenta nr hos telia (portade från comviq) och när FW2.0.1 kom meddelade iTunes om att det fanns nya carrier settings att hämta. vid samma tillfällen (innan jag uppdaterade dessa settings, men efter nummerbytet/releasen av 2.0.1) kunde jag inte komma åt 3G. när jag försökte uppdatera carrier settings blev det något error, samma sak varje gång. Det löstes genom att restora factory settings på iphonen, mata in senaste backupen och sen uppdatera carrier settings. Så prova det om ni inte får någon 3G-täckning alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig pendlar mottagningen stundtals mellan 1 stapel till full täckning.....även när jag håller den still. Surfa via 3G nätet går inte heller det särskilt snabbt även vid full mottagning. Men det som irriterar mig mest är som sagt mottagning pendlar så kraftigt mellan nästan obefintligt och full täckning !

 

Jösses som om inte alla buggar för 2.0 räckte... även kvarstående buggar hos 2.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också väldigt dålig 3G mottagning, visserligen fungerar telefonen än så länge att ringa och surfa med, men det ligger generellt runt 2/5 sträck på 3G; däremot nästan alltid fullt på GSM/EDGE.

 

Tror inte det är telias nät, min bror har 3G på telia på sin K810i och han har 4/5 täckning på samma platser jag har 2/5 eller sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mitt 3G-kort idag (!) från Comviq/Tele2 och ploppade in det direkt efter att jag aktiverat det via telefon med kundtjänst. Något som är litet skumt bara är att när jag sedan drar slidern för att aktivera 3G så funderar den lite och sedan kopplas jag automatiskt mot Telias nät (enligt operatörsinfon längst upp).

 

Jag hoppade snabbt in i en chatt med en kundtjänstarbetare på Comviq och får veta att jag ska välja Sweden 3G som operatör. Ok svarar jag och avslutar chatten och knappar in detta i mobilen; med en del problem i början. När det tillslut sitter som det ska i operatörsvalet i inställningarna, guess what: Telia som operatör.

 

Googlar lite och hittar denna karta som faktiskt visar på att Tele2/Comviq och Telia delar nät i 3G. Är det så är det inga egentliga problem. Men hur är det annars; kan jag åka på att betala extra avgifter för att jag "roamar" mellan svenska nät?

Någon som upplevt något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag här som jag nämnt förut inte haft ngn 3G-täckning sen jag köpte telefonen. Kan det bero på att jag här ett gammalt simkort? Jag har haft detta kortet sen stenåldern typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag här som jag nämnt förut inte haft ngn 3G-täckning sen jag köpte telefonen. Kan det bero på att jag här ett gammalt simkort? Jag har haft detta kortet sen stenåldern typ

 

Kan bero på om simkortet har stödd för 3G eller ej, men det kan telia svara på om du ringer dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt som ärtan här, antingen går inte alls eller så går det i snigelfart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag här som jag nämnt förut inte haft ngn 3G-täckning sen jag köpte telefonen. Kan det bero på att jag här ett gammalt simkort? Jag har haft detta kortet sen stenåldern typ

 

Har du dålig 3G täckning eller ingen 3G täckning alls?

 

3G kräver SIM kort som är större än 32Kb är kortet mer än 2 år eller så är det inte troligt att du har något 3G kapabelt kort.

På Telias simkort står det dessutom "3G" om det är 3G kapabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vänta med att köpa iphone och tro att det är hårdvaran det är fel på eller ska man köpa den och lita på att det kommer en uppdatering snart?

Vad tycker ni??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funkat hur bra som helst sedan i måndags, nu är det segt som fan igen...

Börjar bli väldigt trött på detta !!

 

 

 

//Everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr samma upplevelse nu igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar bra på kvällen.. Beror väl säkert på att nätet inte är lika överbelastat då. Telia får ta sig i kragen och hosta upp ett antal milijoner på utbyggnad av nätet så alla kan njuta av ohämmad 3G hastighet dygnet runt. Eller deras magiska spärr vid 5 Gb nerladdad data kanske gäller ALLA användare över hela sverige sammanlagt, sen stryper dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vänta med att köpa iphone och tro att det är hårdvaran det är fel på eller ska man köpa den och lita på att det kommer en uppdatering snart?

Vad tycker ni??

 

Detta har ingenting med själva iphone att göra, utan telias 3G nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...