Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Jag har alltså fem staplar vilket ska vara full täckning och är i ett område där det ska vara Turbo 3g.

Vilket med mina vaga matte/data kunskaper borde i bästa fall ge mig en uppkopplingshastighet på 7000 kb/s (rätta mig gärna).

Och är det inte "Turbo" utan bara 3g så borde jag komma upp i 3000 kb/s.

Nu sitter jag här och väntar på att sidorna laddas och det tar ca 1 minut per sida i hastigheten 30-60 kb/s

Jag vill veta! är det Telia som behöver uppgradera sina master och sin 3g tjänst eller är det Apple som behöver skicka ut en mjukvaruuppdatering för att fixa problemen?

Är det ens möjligt att fixa detta med en uppdatering eller måste telefonen lämnas in för att bytas mot en enhet med en fungerande hårdvara?

Vi har ändå betalat för en utav de dyraste mobilerna på marknaden och samtidigt den dyraste tjänsten för att kunna surfa snabbt i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
Jag har alltså fem staplar vilket ska vara full täckning och är i ett område där det ska vara Turbo 3g.

Vilket med mina vaga matte/data kunskaper borde i bästa fall ge mig en uppkopplingshastighet på 7000 kb/s (rätta mig gärna).

Och är det inte "Turbo" utan bara 3g så borde jag komma upp i 3000 kb/s.

Nu sitter jag här och väntar på att sidorna laddas och det tar ca 1 minut per sida i hastigheten 30-60 kb/s

Jag vill veta! är det Telia som behöver uppgradera sina master och sin 3g tjänst eller är det Apple som behöver skicka ut en mjukvaruuppdatering för att fixa problemen?

Är det ens möjligt att fixa detta med en uppdatering eller måste telefonen lämnas in för att bytas mot en enhet med en fungerande hårdvara?

Vi har ändå betalat för en utav de dyraste mobilerna på marknaden och samtidigt den dyraste tjänsten för att kunna surfa snabbt i mobilen.

 

3.6Mbit är max med Iphone i optimala förhållanden. Teoretisk hastighet.

Verklig hastighet är ngt helt annat. Får du över 1Mbit ska du vara extremt nöjd.

60KB motsvarar ungefär 0.5Mbit och det är nog ganska normalt. Speciellt på Centralen där nätet garanterat är rätt hårt belastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig 3g är väl snarare runt 350 kb/s (0,3 mbit/s), turbo3g beroende på version men tror iphonens stödjer 3600kb/s (3,6 mbit/s)

 

Beroende på sida och så men det är inte otänkbart att aftonbladet med vanlig 3g tar runt en minut att ladda !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så svårt att fatta varför de kör stenhårt med wifi överallt i USA istället för 3G. Det är brutalt mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3g har dessutom äckligt lång ping så det känns som det tar längre laddningstid än det gör...för att sidan inte börjar dras ner direkt.

3g är helt enkelt gjort för mobila tjänster, inte för surf...hoppas mer på kommande 4g då men det dröjer väl 2-3 år innan det blir stort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i min soffa här en bit utanför Karlskrona nu och har 5/5 streck med Edge och 3/5 streck med 3G.

 

 

Oj, din stackare.

 

Du har inte en presenning över eller nåt? Ifall det börjar regna. :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä men vänta nu. Borde inte 0,5mb/s vara ca 500kb/s?

Så du menar att det stämmer? Jag borde ligga runt 50k/s.

Disapointed!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, du borde inte ligga runt 60kbit/s utan med 3g mer än 200 kbit/s (realistiskt...3g är annars 350 kbit/s) iallafall...men hur har du mätt? en stor sida tar lätt lång tid ändå

 

men vi kanske blandar och ger mellan kbit och kbyte här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade ett program på min iPhone som heter iNetworktest.

Det testar nätverket. man kan också gå in på inetworktest.com och testa det där.

Jösses jag kommer ihåg när man bara hade gprs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som inetwork visar måste va kbyte/s och inte kbit/s som anslutningar skrivs i...1 byte = 8 bit alltså är 60 kbyte/s = 480 kbit/s = nästan 0,5 mbit/s

 

kom fram till detta när jag testade på datorn och det kom samma siffra ungefär som jag brukar ladda ner i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, din stackare.

 

Du har inte en presenning över eller nåt? Ifall det börjar regna. :detvarintejag:

 

Ja, där var du ju lite rolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som inetwork visar måste va kbyte/s och inte kbit/s som anslutningar skrivs i...1 byte = 8 bit alltså är 60 kbyte/s = 480 kbit/s = nästan 0,5 mbit/s

 

kom fram till detta när jag testade på datorn och det kom samma siffra ungefär som jag brukar ladda ner i...

När jag testar programmet i min iphone så står detta efter testet

Transfer rate: 43.165 KB/sec

 

Men kör jag testet på deras sida får jag

Results: 325.9 kbps

 

Är det ungefär vad det ska vara eller är något knas verkar det som?

 

Bara orolig att jag ska bli tvungen att lämna in min underbara iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne då är det nog programmet där det är fel på, sidan verkar visa rätt för dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då menar ni att det inte är min mobil det är fel på utan telias extremt dåliga täckning för 3G?

Skönt att höra i så fall. Sitter i tumba och här laddas sidorna snabbt men vägen hit från stan kan sammanfattas med två samtal som bröts minst 6 gånger var och en 3g täckning som var så gott som obefintlig.

Jag hade oftare edge men även gprs till och från.

Tappade även kontakten med operatören helt en gång. Det ändå att göra var "flightmode" och tillbaka för att få mottagningen att komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är ju precis det som hundratals människor på apples forum frågar sig....

 

enligt telias 3g karta så skall 3g nätet vara fullt utbyggt, speciellt i stockholm

 

själv har jag köpt en 3g telefon ej en 2g....

 

har varit i kontakt med telia och väntar på svar....tycker du skall ringa du med

 

mvh curveball

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att samtal och datatrafik bryts när du sitter i bil och tåg får man leva med än så länge. 3G nätets roaming fungerar inte så bra på alla ställen så då sker sådant. Men om du kopplar om till GSM så ske det inte brytas så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leva med ? det är fel på telefonen....

 

Nej DET är fel på 3g-nätet...som sagt 3g-nätet är inte bra på roaming och koppla mellan och det uppkommer en hel del brytningar ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är det fel på alla 3g nät i hela världen då ? ...iom att det rapporteras samma fel från en rad olika länder i olika världsdelar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är det fel på alla 3g nät i hela världen då ? ...iom att det rapporteras samma fel från en rad olika länder i olika världsdelar...

 

nej läs igen vad som står

 

man får leva med att 3g-nät inte klarar av så bra när man kör bil eller tåg att då hoppa mellan de olika näten

 

sen att täckningen är bristfällig i övrigt är antingen hårdvarufel eller mjukvarufel hos apple, jag hoppas på mjukvaran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men då är det som jag skrev apples fel men i följande situation där Gonji08 skrev:

 

Att samtal och datatrafik bryts när du sitter i bil och tåg får man leva med än så länge. 3G nätets roaming fungerar inte så bra på alla ställen så då sker sådant. Men om du kopplar om till GSM så ske det inte brytas så.

 

och du skrev:

 

leva med ? det är fel på telefonen....

 

så svarade jag att det var 3g-nätets fel och inte apples !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft "tre" i 4 år nu och de senaste 2 åren har det funkat gallant! jag har åkt samma sträcka under dom åren och det har inte brytits mer än en gång per resa.

Men nu med Telia så bryts det minst 6-7 gånger.

Dessutom så har jag haft smartphones med tre som abonnemang och surfat på den sträckan utan några större problem.

Då surfade man ju nästan enbart mobilanpassade sidor och nu med iphone så blir det även vanliga sidor.

Där är en skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är det fel på alla 3g nät i hela världen då ? ...iom att det rapporteras samma fel från en rad olika länder i olika världsdelar...

 

Tror knappast det. Det fungerar klockrent med min gamla mobil med 3. Och ska ha turbo 3g(!) här där jag bor men min pendlar mellan EDGE och 3G. Nej, jag bor inte mitt i skogen, bor ganska högt upp utan något som skymmer.

Antingen är det telias nät som krånglar, eller så e allt fel på iphonen med mjukvaran eller hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...