Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jespur

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem

Rekommendera Poster

Marknadsanalytiker reagerar på Apples problem.

http://www.marketwatch.com/news/story/ipho...t=TQP_Mod_mktwN

Nu ska inte för stora växlar dras på detta men om de som lämnar investeringsråd börjar att tro att det kan påverka Apple och konkurrenterna så brukar de göra det utifrån en analys som inte bara bygger på en massa tyckande. I det här fallet bedömer Richard Windsor att problemet är relaterat till undermålig (omogna) komponenter från Infineon. I så fall hjälper ingen uppdatering av mjukvaran.

Intressant, hoppas verkligen det kommer en lösning på problemen snart...

//everlast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
-Inte?

Lustigt att supporten säger så olika beroende på vart man kommer. De 2 supporter jag besökt (Ej operatör) har dom haft en stor projektor med löpande information om stora problem just då. Så tycker jag telia och andra också borde ha, så man får lika svar.

Det har de på Telia också, men graden av detaljinformation skiljer beroende på vilken nivå du pratar med. 1a nivån, dvs den person du först får tala med, kan oftast inte så mycket. De följer standardiserade mallar för vilka frågor de ska ställa till kunden bara för att eliminera rena handhavandefel innan de släpper ärendet vidare. Supporten blir ju "smalare" ju längre upp i hierarkin man kommer. Klassiskt är ju support på hem-PC (ja, jag erkänner. Vi har haft en PC hemma): Typ att man måste formatera om disken och återställa från installationsskivorna innan de tar emot datorn för undersökning.

De personer som sitter längst ut i kedjan förmodas helt enkelt inte ha full koll. Ibland har man tur och hamnar hos en handläggare som kan mer än vad som egentligen kan förväntas och då upplever man som kund att man äntligen får den hjälp man har rätt till. Grejen är att man egentligen fått den hjälpen ett steg för tidigt så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte nu att min telefon tappar täckningen sporadiskt när batteriet är dåligt (sista kvarten innan det tar slut) Enda gångerna. Upptäckt tidigare när batteriet börjat ta slut också men trodde bara det va tillfälligt då...Ser det iofs inte som ett problem eftersom det som sagt bara är sista kvarten av batteritiden ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär gör dom tydligen i USA, detta är hämtat från macrumors forum.

Om det nu är på detta viset varför i helvete kan vi inte få göra samma sak i Sverige !

Apple replaced phones with Short Antennas

I glad to see that we were not the only ones with this issue. At first we just switched them to the edge network. still had some issues.

We took our phones back to the apple store because of bad reception and too many dropped calls we were told by the tech at Apple that there is an issue with some of the antennas on the phones being TOO SHORT and this is causing the problem they swapped out the phones in the store and now no more dropped calls. The two phones were purchased at the same time so maybe the same batch.

we have a total of about 9 new (3G) and 12 old iphones. so we have enough in the office to test and see a difference.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja, det ska bli intressant att hur du upplever täckningen där.

3G-täckningen på Backaplan skiljde sig inte från där jag bor (vilket jag misstänkte då jag bara har ca. 700 meter dit).

Ska felanmäla detta innan det gått två månader från inköpsdatum, bra att ha det reggat när Apple vet vad dom ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sryker denna :)

Redigerad av jazo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag ringde nyss och felanmälde min också, Först blev jag kopplad till "multimedia avdelningen"- tyvärr men efter datorrösten sagt "Ditt samtal kopplas nu" följt av 15 minuters tystnad tröttnade jag och lade på.

Ringde upp 90200 och angav felanmälan mobiltelefoni och förklarade situationen så sade han

"är det täckningsproblemen med 3G som anmälan gäller?"

"-ja den tappar 3G täckning hela tiden"

"jaha okej, ja detta är något vi för en dialog med apple om just nu, och inväntar deras mjukvarurelease i september som ska åtgärda problemen för dig och många andra som rapporterat detta"

Iövrigt fick jag inte ange något IMEI nummer, eller liknande- visserligen angav jag telefonnumret när jag ringde kundtjänst för den datorrösten så förhoppningsvis gjorde han någon anteckning om det blir aktuellt med utbyte eller liknande iframtiden.

Men som sagt September verkar det som problemen antingen löst sig eller telia kommer få ett nytt samtal med en betydligt argare inställning. (kan även nämna att killen lät aningen besvärad, över vad jag antar är att återigen få berätta samma sak om och om igen :P )

Var inne på Teliabutiken innan i dag och reklamerade min iPhone. Sa till försäljaren att jag vill att ni gör en notering att jag "officiellt" klagade på 3G-prestandan i dag så jag slipper höra nåt "jaha, klaga på pizzan efter du ätit upp den.."

Fick en utskrift på att jag "felanmält" telefonen och förklarade att jag avvaktar uppdatering/besked innan jag kräver återköp/kompensation.

Han försökte med ett lamt "-men du kan stänga av 3G och bara köra GSM"

- Ja, och jag kan lägga en träkloss under gaspedalen på en Ferrari med om jag tycker den är för snabb tyckte jag då.. Det hade han ingen kontring på ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättat, förtydligat, tillagt bättre formaterat.

Moderator: Kan ta bort tidigare inlägg med samma rubrik.

Många rykten och spekulationer går runt i media om nya Iphones 3G:s täckningsproblem. Enskilda personer på Kundtjänst meddelar att många samtal har kommit in och flera butiker framförallt utanför storstäderna har massor av kunder som klagat och lämnat in sina telefoner eller vill häva köpen. Inga direktiv om hur man skall hantera detta har gått ut ännu. Telia tonar medvetet ner mängden av problem som rapporteras.

Flera media och forun antyder mjukvaruproblem (som då relativt enkelt går att lösa genom att ladda hem ny mjukvara när sådan blir tillgänglig). Detta är naturligtvis attraktivare ur Apples och Telias perspektiv, då kunder allmänt har en högre acceptansnivå för mjukvarubuggar än för hårdvarufel. Telia vill numera inte uttala sig om något rörande tekniska problemproblemen i media utan hänvisar till Apples ansvarige som heller inte vill uttala sig.

Att det skulle kunna finnas ett mjukvaruproblem avseende handover är möjligt. MEN DETTA ÄR INTE HUVUDORSAKEN TILL PROBLEMET. -Det rör sig istället om ett rent hårdvaruproblem. Detta gör att telefonen har mycket lägre känslighet än alla andra mobiltelefoner på marknaden. Faktum är att den inte ens klarar ETSI:s 3G krav på

"nominal sensitivity" utan falerar på ca. 3.8 till 4.5 dB där andra telefoner oavsett fabrikat har marginaler på minst har någon eller några dB (för att klara batchspridning i produktionen). Viktigt här är att påpeka att Iphone upfyller kraven mycket bra på de andra frekvensbanden. (En reservation här är att man inte kan säga att 3st telefoner är representativa för alla telefoner så någon 100% säkerhet i slutsatsen kan inte utlovas)

-Men bilden stämmer väldigt väl överens med de symptom olika kunder rapporterar.

Om det är ett batchproblem så kan detta beröra åtskilliga 10.000 tals telefoner, det behöver dock inte

beröra alla telefoner som tillverkats. Telias 3G täckning telias täckning som redovisas i nogrant upmätta

och datorberäknade kartor som tar hänsyn till terängen avseende 3G (UMTS).Telia är jätteduktiga på just detta som kallas "cellplanering", dom har över 20 års erfarenhet sedan gamla NMT). Något som många andra operatörer saknar. Men problemet blir att dessa kartor som är baserade på ETSI:s

minimikrav på känslighet inte stämmer alls om Du har en iphone3G med samma problem som de 3 st olika jag testat. Dvs det som kallas "nominal sensitivity" , har även testa flera andra telefoner av olika fabrikat samtidigt under samma omständigheter. utan problem. Många upplever därför att dom inte har täckning

där kompisar fruar eller andra grannar har bra täckning och signalstyrka med sina telefoner, därav alla klagomål.

Vissa kunde kanske inte märker detta problem eftersom telefonen automatiskts kiftar till GSM/EDGE och då fungerar det ju ändå fast långsammare. Men om du låser telefonen till 3G märks problemen tydligt och du kan i många fall helt tappa nätkontakt trots att du är inom områden där telia indikerar god täckning.

VAD ÄR DEN EXAKTA ORSAKEN TILL FELET ?

-Här kan man bara göra en kvalificerad gissning, eftersom chipsetet som Apple valt bevisligen fungerar i andra telefoner så är det inte sannolikt att detta är problemt (om inte Apple beställt en modifierd version). Självklart har Iphone 3G typprovats av både Apple och Telia och dessa telefoner skulle, om dom uppvisat samma fel ,utan tvekan falerat testen: Nominal sensitivity, Output power, Vector error (Rho) och Spectral mask (WCDMA ACLR) samt Spurious Emission hör till dom viktigaste parametrana som alltid testas, tillsammans med ett 50-100 tal andra intrimmningar och parametrar. Detta ger ju en stark indilation att det inte kan vara fel på konstruktionen. Antennen är alltid ett problem då den måste göras

bredbandig för att klara alla olika frekvensband och därmed inte kan optimeras för bara en frekvens, vilket är lättast. Men å andra sidan så är antennen genom sin konstruktion väldigt repeterbar i produktionsprocessen.

Den troligaste orsaken blir då att felet kan ligga i anpassningen mellan antennens utgångsimpedans (s22)

och LNA:ns (chipets ingångssteg) ingångsimpedans (s11) Här kan det räcka med att enliten kondensator eller spole bara hamnar några millmeter fel eller har för hög spridning i värde.

Det är kondensatorer av mycket låga kapacitansvärden det rör sig on nägon eller nägra pF och just dessa uppvisar större spridningar stora kondensatorer i 100 pF - nF klassen.

Om man har maximal otur så kan dessa impedansspridningar samverka i ett väldigt ogynnsamt läge och

ge upphov till en signifikant känslighetsänkning eftersom den fulla signal effekten inte kommer LNA:n

tillgodo pga reflektion.

HUR SKULLE DÅ DETTA KUNNA PASSERA PRODUKTIONSTESTEN ?

Jo eftersom Iphone saknar antennkontakt så är det troligt att kretskortet testas innan telefonen monteras ihop, detta är också mest praktiskt och billigast om om man vill åtgärda fel. Man då använder troligen ett av de tre marknadsledande testinstrumenten för mobiltelefontestning tex. Agilent 8960 ,Anritsu, Rhode&Schwarz. Dessa har en nästan perfekt 50 Ohm utgångsimpedans (s22) över hela frekvensbandet dvs. hel annat än en bredbandig antenn. Då finns möjligheten att man skulle kunna missa ett fel som ligger i just samspelet mellan antenn och motagaringång på kretskortet, trots att alla viktiga parametrar inte minst nominal sensitivity testas. Detta är bara en hypotes men den är de troligaste jag kan komma på. Batch variationer i ingångsimpedans på chipet, och dä specifikt LNA ingängen kan

också vara en möjlighet men det är ju samma mekanism oavsett var anpassnings problemet ligger.

VILKA KONSEKVENSER KAN NU DETTA FÅ FÖR TELIA OCH KUNDERNA ?

Om det nu är på det sättet att de telefoner jag mätt på är representativa så innebär det självklart en mycket besvärlig situation för telia eftersom jag inte tror att manskulle kunna acceptera en annan och betydligt sämre täckningskarta för just Iphone3G. Täckning är ju ett stort försäljningsargument. Dessutom skulle täckningskartor för operatörer i andra länder behöva ritas om, detta är i praktiken otänkbart. En mjukvaruuppdatering skulle då inte lösa problemen utan alla levererade telefoner skulle behöva kallas tillbaka för modifiering eller utbyte om detta blir billigare. Ett annat problem skulle vara att Iphone3Ge (åtminstone de drabbade telefonerna) inte skulle uppfylla ETSI:s regulatoriska minimikrav för känslighet vilket i praktiken innebär att de inte är godkända för användning i mobilnäten (lagt till :

detta är inte juridiskt klarlagt kan bedömas olika beroende på omi Svenskt eller EU lagstiftning prövar detta). Jag vet int hur tillsynsmyndigheten PTS (post och telestyrelsen) skulle förhålla sig till detta, har ej tillräckligt goda juridiska kunskaper,men jag skulle kunna gissa på att man kan förelägga telia att

återkalla samtliga telefoner omgående. Även för Apple skull ju detta innebära en stor goodwillförlust, (modifierat) Så jag hoppas att jag har fel, eller att de telefoner jag mätt på bara utgör några av ett fåtal med samma fel, Och att majoriteten av telefonerna går att fixa med en programvaruuppdatering

Che (tagit bort titel) då jag märkt att den ger ett negativt intryck på vissa ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklaringen är att Du trots ditt test kan ändå ha samma fel på din Iphone3G

I områden med så bra signalstyrka, dvs. nära en bassation

fungerar IPhone 3G utmärkt. Det eventuell problemet som

diskuterats tidigare kan inte (av fysikaliska) skäl ha någon

inverkan då. Problemet som Che haft hypoteser om märks

bara i områden med lägre fältstyrka.

MVH

Che

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu dör Che, Ernesto Guevara, och begravs under en

stor sten, men jag vill tacka er alla för att jag fått vra

med i deta forum. Che kommer inte att uttala sig mer

eller svara på några inlägg.

Det har varit lärorikt och en spännade erfarenhet att

deltaga i ett forum eftersom jag aldrig gjort det förr.

Jag kommer att skapa en ny identitet (utan profil) då jag

fortfarande vill få tillgång till information och deltaga,

men kommer inte alls att vara lika aktiv.

Anledningen är att jag inte har tid, måste prioritera min

familj, (kommer att fortsätta köpa Apple i framtiden och

vara abonnent hos Telia som jag tycker är Sveriges bästa

opertör)

Tack till alla nya vänner jag fått i detta forum, även tack

till dom som har kritiserat mig, har lärt mig av detta.

Speciellt tack till "slowmove" som jag lärt mig mycket av,

med sin långa erfarenhet har han varit lite av en "Mentor".

"Jag avskyr din ståndpunkt men jag skulle gå i döden

för din rätt att få framföra den" Citat av Voltaire.

-Farväl !

Che eller Ernesto Guevara

Redigerad av ErnestoGuevara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt BusinessWeeek så kan problemet med tappat 3g-nät åtgärdas av en mjukvaruuppdatering. Enligt BW håller en sådan uppdatering på att testas tillsammans med Infineon. Här är artikeln.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver dom på www.tuaw.com idag

(Om det som är understruket stämmer, är det ju väldigt intressant !)

Carriers blaming Apple for iPhone 3G slowness

Posted Aug 14th 2008 7:00AM by Mat Lu

Filed under: Analysis / Opinion, iPhone

As we've noted before, the iPhone 3G isn't as speedy as we'd like and sometimes has connections problems. Some folks have been blaming the carriers, like AT&T here in the States, but evidence is mounting that the problem may lie with the iPhone itself. GigaOm quotes an analyst at Nomura Securities who put the blame on "...an immature chipset and radio protocol stack" from maker Infineon.

Meanwhile, CNET is reporting that T-Mobile in the Netherlands has a blog post (original Dutch) suggesting that the problem is "...a hardware / software specific issue of the iPhone itself," while a Vodafone spokeswoman in Australia told the Sidney Morning Herald that the problems were specific to the iPhone and not their network. Apparently, the problem was compounded by Apple's famous secrecy, with the iPhone 3G only released to some carriers for testing a day before it was released.

It's not that surprising that a new product would have growing pains. At the same time, it's hardly the case that the networks are as fast and extensive as we would hope. Hopefully, future firmware updates will improve the situation (if it's primarily a software issue). Otherwise, Apple may have to change the radio chip supplier for future iPhones to bring performance in line with other 3G smartphones.

Redigerad av everlast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

opertör)

-Farväl !

R.I.P.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde skriva att jag fick testa lokala iPhone försäljarens (Sonera Piste Rewell Center, i Vasa Finland) iPhone. Den hade exakt lika dålig 3G täckning som min, och var tillverkade vecka 24!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
R.I.P.

Redigerad av irie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

opertör)

-Farväl !

Synd!

Hade varit intressant ifall du kunde ha mätt upp några gen1or då jag mer eller mindre är säker på att de haft samma "batchproblem/felkonstruktion/whatever" på ett antal gen1 or också...

läs mer här: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/22720...-samtal-15.html

Du verkar oerhört kompetent och faktiskt vara den som kommit närmast sanningen trots att frågeställningen även blöttes på gen1 tiden.... >______________<

Så för min del får du gärna lägga tillbaka din "titel" för den verkar vara riktig.

Oh well farewell Che och välkommen åter ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Carriers blaming Apple for iPhone 3G slowness

Fast... är hastigheten problemet, eller är det TUAWs rubriksättare som inte läst på?

Problemet jag upplever är snarare att 3G-uppkopplingen försvinner, men när den finns där så är hastigheten helt okej.

Om det står rätt i artikeln och det är stacken som inte är mogen så ser jag verkligen fram emot nästa firmware-uppdatering. Då kommer vi nog att få smaka på mer fullfjädrad HSDPA. Sannolikt så har både Apple och Vodafone rätt i sina beskyllningar om vem som bär skulden, iPhone 3g har ju utvecklats och testats tillsammans med en operatör (AT&T) och det kan därför hända att den oavsiktligt blivit kalibrerad för den operatörens utrustning. (Apple håller ju som bekant den amerikanska marknaden nära om hjärtat, se bara på iTunes med försäljning av film och tv-serier, så vi andra hamnar lite i bakvattnet.) Detta betyder att operatörernas nät (till exempel Vodafones, Telias, och kanadensiska Rogers) har i sådana fall helt enkelt inte rätt utrustning för iPhone och iPhone har inte rätt utrustning för näten.

En tanke som plötsligt slog mig är att detta kanske är nära sammanknutet med problematiken som uppstått med att använda iPhone som modem (s.k. "tethering"). Om det är som TUAW skriver och stacken inte är mogen och datahastigheten därmed är så låg som det skulle innebära så skulle nog samtliga operatörer med iPhone-kontrakt vara emot tethering ur ett rent marknadsförings- och kundnöjdhetsperspektiv. Om konsumenterna skulle få upplevelsen av en så långsam uppkoppling skulle operatörerna, bortsett från att få sura kunder, troligtvis få en bunt med reklamationsärenden, en och annan anmälan för falsk marknadsföring och säkerligen ett ärende hos PTS.

Om min misstanke skulle stämma så tycker jag att det är klokt av Apple att reda upp det hela ordentligt med Infineon och låta det ta den tid det tar istället för att släppa ifrån sig halvkassa uppdateringar var och varannan vecka. Då löser man förhoppningsvis problemet ordentligt, vi konsumenter får en schysst produkt, och operatörerna slipper allt jidder.

/Jan (som inte har någon ambition att ta på sig Ches fallna mantel.)

Redigerad av Mogwai

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Synd!

....

Du verkar oerhört kompetent och faktiskt vara den som kommit närmast sanningen trots att frågeställningen även blöttes på gen1 tiden.... >______________<

Så för min del får du gärna lägga tillbaka din "titel" för den verkar vara riktig.

Oh well farewell Che och välkommen åter ?

Håller med, tycker det var synd- Men samtidigt kommer han uppenbarligen inte lämna forumet helt, Jag tror all information som finns idag som "Che" skrivit är ganska övertygande och jag har svårt att tro att det finns mycket yttligare att tillägga just nu- Bollen ligger hos Apple och Telia, Telia hänvisar till en uppdatering som ska komma i September, Om iPhonen inte blivit bättre med den (vilket verkar osannolikt, men vi vet inte med säkerhet än) så kanske det är dags att ta med hårdhandskarna och Ches hypotes (utifrån dom mätdata han gjort) kanske kan vara något som är väldigt bra att luta sig tillbaka mot- trots han valt att vara anonym.

Till Che: Lycka till i framtiden, hoppas inget av detta fått några negativa konsekvenser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Jag är den första att satsa 100:- på att det INTE är mjukvara. Någon får gärna satsa emot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
OK. Jag är den första att satsa 100:- på att det INTE är mjukvara. Någon får gärna satsa emot...
Är inte en för kvalificerad gissning att vore det mjukvara, då vore det fixat nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läste frågan på annat forum (har inte access dit)

frågan var, finns det någon som jämfört en "bra" mot en "dålig" iphone 3g

denna blev postad på apple forum för nån timme sedan

http://www.youtube.com/watch?v=__WIB_TdYbQ

är inte av bästa kvalle och så...men nånting säger den väl !!

jag har själv varianten till höger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är inte en för kvalificerad gissning att vore det mjukvara, då vore det fixat nu.

Jag vet. Vill bara få de med en enda uns osunt, envist hopp att satsa emot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag finner det också väldigt sannolikt att vara hårdvara också- annars borde samtliga iPhones ha samma problem- om det vore problem med baseband processorn (alt mjukvaran i denne)...

Kan ju även inflicka detta- "Che"'s ord har nått över halva världen nu ;)

http://news.smh.com.au/technology/swedish-...80625-2wd2.html

Redigerad av Anvil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...