Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem


Jespur

Rekommendera Poster

Verkar så, men det är bara så som min uppfattning blivit av diverse foruminlägg.

Får se om de går ut med något officiellt bytesprogram sen, såsom apple gjort tidigare. Är det hårdvara borde de göra det.

jo, men det troliga är väl att de väntar sig att folk ska köpa nya telefoner? annars förlorar de ju pengar på detta... [lilla apple som slåss mot stora jättarna...]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 797
  • Created
  • Senaste svar
jo, men det troliga är väl att de väntar sig att folk ska köpa nya telefoner? annars förlorar de ju pengar på detta... [lilla apple som slåss mot stora jättarna...]

 

Nu är du väl onödigt negativ, de har haft bytesprogram förut. Alla företag har det vid hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även problem med 3G täckningsproblem i HBG på Iphone, har bytt simkort till telefonen och efter jag fick det kort nummer tre av telia så har jag helt ok täckning .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även problem med 3G täckningsproblem i HBG på Iphone, har bytt simkort till telefonen och efter jag fick det kort nummer tre av telia så har jag helt ok täckning .

 

Olika täckning med olika sim-kort alltså?

Låter väldigt skumt, ett helt nytt sätt att se på felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du väl onödigt negativ, de har haft bytesprogram förut. Alla företag har det vid hårdvarufel.
tänkte bara att med tanke på att de uppdaterar produkterna med jämna mellanrum så kan de mycket väl vänta med uppdatering av hårdvara till rev.2. Det handlar inte om att vara negativ. Utan hur jag har tolkat hur apple brukar göra.

 

Även problem med 3G täckningsproblem i HBG på Iphone, har bytt simkort till telefonen och efter jag fick det kort nummer tre av telia så har jag helt ok täckning.
Låter som en ny vinkel på problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone 3G har väl samma inbyggda antenn som den förra modellen, det är väl wifi, bluetoothantennerna som sitter i metalldelarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika täckning med olika sim-kort alltså?

Låter väldigt skumt, ett helt nytt sätt att se på felet.

 

 

Det är många i USA som har bytt till ett nytt sim-kort och därefter fått bra teckning.

 

Jag tycker det verkar helkonstigt... en del löser problemet genom att byta sim-kort andra genom en restore o.s.v

 

Tror jag skall gå till Telia imorgon och be om ett nytt sim-kort, och se om det blir ngn skillnad.

 

 

//everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns det inte som det skriker mjukvarufel lång väg då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte en chans i världen att det är mjukvaran. Allt snack om det är antingen: 1. placebo 2. rökridåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har själv inga problem så placebo här, njae.

Men iom att felen är så olika och löses på så olika sätt.

 

Men jag TROR också på hårdvara, men det känns som lösningarna är konstiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt på tidigare telefoner fått bytt simkort och det har hjälpt tidigare fel.

 

Men nu har jag ju precis fått ett helt nytt efter portering.

 

Efter filmen på youtube där man bara vred telefonen 90 grader för att få ingen eller full mottagning, tvekar jag på att det är simkortet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa "tjat" hit o dit om 3G :)

 

Jag tycker ALLA som har "problem" går Direkt till Teliabutiken ni handlade ifrån och Klagar! Så länge Telia inte får in några klagomål så lär inget hända från dom & dom lär inte trycka på på Apple heller! Apple kaanske gör något ändå om några andra länder klagar nog.

 

Sen om det är något fel eller inte är ju en annan sak ;)

 

Å nej, Telia tar inte din telefon i fångenskap, för dom vet inte hur dom ska laga den så du får fortsätta ha den. Men se till att klaga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

absolut forslund, men så enkelt är det ju inte heller...jag gick ned till "min" teliabutik den 21/7 men

"dom hade som vanligt ingen aning" och framförallt var dom totalt ointresserade i ärendet...

 

nu har jag köpt min på webben, har pratat med dom hit och dit 6 gånger sen den 21...men dom har fortfarande inte accepterat att det är fel....och telefonen skulle inte skickas in, dom har ju inga nya och framföralltfelet, hur fixar dom det...detta är ett major probs för dom och allt går ut på att förklara för kunden att det inte finns något problem, dom senaste dagarna verkar det dock ha vänt lite, har läst flera inlägg om att det kan vara något...blir nya samtal imorgon, sen finns det ju andra man kan vända sig till, tycker det är en stor skandal att dom inte kan kläcka ur sig någe...men du har ju självklart en poäng i det du säger, hoppas att folk ringer in

 

mvh curveball

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Tyvärr är det sånna svar dom första klagarna kommer få. Men många bäckar små! Bara att fortsätta nöta för oss allihopa!

 

Som ett exempel hos mig..

 

En kund kommer in och klagar hos mig, jag skickade hem kunden med sur min att hon hade haft sönder skon själv.. (Onaturligt jack i skinnet) samma dag kom 2 andra kunder in till mig med exakt samma konstiga fel.. Då ändrar man ju på sig och ringer och pressar leverantören som tillslut erkänner att det var ett tillverkningsfel med för lite skinn.. voila, kunderna får pengarna tillbaka eller en ny version av skon vid senare tillfälle utan problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErnestoGuevara

Helt Ny Antenn i Iphone3G !

 

Det har förekommit en del diskussioner både i media tex. Metro

m.fl. och i det här ämnet om Antennens roll och svagheter.

"iPhone 3G har väl samma inbyggda antenn som den förra modellen ?"

 

Vill gärna försöka bidraga lite till ämnet, då jag tror att antennen

i sig är OK, men att den spelar in i problemet om det nu möjligen

skulle kunna vara ett HW problem.

 

Nej det viktiga för 3G mottagningen är RF antennen som tar emot signalen

från Basstationerna.Tidigare modellen hade inte 3G frekvensbandet som är

2110-2170 MHz i Downlink. Så därför har Iphone3G en helt ny antenn.

 

Nu tror jag i och för sig inte, till skillnad från Metros reportage, att det är bara är

antennen själv som spökar, det skulle vara för enkelt för att missas av Apple.

Om hypotesen att vi har ett hårdvaruproblem skulles stämma, gissar jag mer på

samspelet mellan: antennen-diplexer-ingångsmatchningsnät-RF Chip ingången.

 

För intresserade av antenner: :laserbok:

 

En antenn är en extremt komplicerad komponent, trots att den ser enkel ut

Att göra den bredbandig för att slippa en unik antenn för varje RF band är

svårt och innebär att man måste göra avvägningar mot andra oönskade

parametrar, (skiter i det tekniska nu måste försöka lära mig att skriva på vanlig

svenska). Det är massor av parametrar som hoppar "upp och ner och hit och dit"

bara Du gör en en liten till synes obetydlig förändring tex. tar bort några

millimeter koppar någonstans eller förändrar form eller storlek.

 

Antenner är trots att dom inte ser så koplicerade ut ett av dom absolut

mest matematiskt komplicerade komponenterna i en radionottagare eller

radiosändare, som tex. en Mobil. Extremt dyra programmvaror s.k

"3D Elektromagnetiska Simulatorer" .tex. Agilent HFSS som kostar flera

100.000 tals kronor, används för att konstruera en antenn med bästa

avvägningar mellan önskade och oönskade egenskaper. En sådan löser

något som kallas "Maxwells flödesekvationer" , i princip en 3 dimensionell

matrix där i stort sett alla fält är mer eller minde beroende av varandra

Miljarder beräkningar behövs, därför kan en lite till synes enkel antenn ta 20min

till timmar att räkna ut för varje liten förändring Du vill prova för att göra den

lite bättre !

 

Sen blir inte saken enklare när den skall stoppas in i någon burk med både

metaller och andra material, som tex. i en IPhone. Lägg därtill att en mänsklig

hand med skall hålla i burken också på olika sätt så inser Du problemet.

Slutligen måste en frifälts mätning göras på hela rasket för att försäkra sig

om att man gjort rätt, -Häftigt Va !

 

MVH

Che

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande nyfiken på vad folk anser som "problem" med täckningen. Själv har jag inget att jämföra med så jag känner mig helt lost i detta. Jag kan glädja mig åt att jag har full täckning hemma, ligger runt 75dBm, och utanför huset kommer jag ned till 55. Däremot kan jag ha helt värdelösa värden i vissa byggnader och även utomhus i zoner som skall ha turbo3G enligt täckningskartan. Detta är kanske något man får räkna med? Det enda jag anser som en brist är när 3Gtäckningen försvinner helt i områden som skall ha god 3G-täckning enligt kartan. Detta händer mig på en del platser så kort som ~7km från centrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har läst alla inlägg på detta forum rörande täckning, det jag menar är att det är en definitionsfråga.

 

Fungerar gör det ju för i princip alla, endast ett fåtal är helt utan 3G. Enligt mig så fungerar det när man får ut 2-3 av sina 5 staplar i en 3G-zon, även om det optimala vore 5 av 5 och ett dBm-värde på 50.

 

Att det dimper ned på vissa platser och vissa tider måste ju anses som fullt acceptabelt, eller är det just detta som användarna anser vara problemet? Ingen trådlös teknik ligger på en stadig linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det väldigt intressant med hur olika spridningen visar sig och hur olika folk har kunnat lösa det.

Vissa tappar signalen från 5 till 0 helt plötsligt vid samma punkt eller när de tar i mobilen. Vissa har bra på vissa platser men dåligt på andra platser där täckningen dock ska vara bra. osv.

 

Samma sak som sagt när det gäller lösningar.

Vissa har fått bättre mottagning av att återställa iphonen och alltså installera om den, vissa har fått av nytt sim-kort. Någon som kan förklara det av er som tjatar att det är hårdvara på alla exemplar hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har läst alla inlägg på detta forum rörande täckning, det jag menar är att det är en definitionsfråga.

 

min definition är att den skall klara av att ta emot 3g signaler i 3g områden, jag har varit på så många platser nu där 3g är obefintlig...då får telia måla om sina kartor info%20(31).gif

 

sen skall en signal vara stabil, det är den inte...det kan inte vara normalt att en 3g lur hoppar från max till 0 utan att du gör något...

 

jag har köpt en telefon med 3g för att jag är beroende av 3g och internet....kan ju inte vara så att jag får

hoppas att jag får mottagning i det området jag skall till...

 

många skriver likadant...andra 3g telefoner fungerar mycket mycket bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dock verkar ju inte felet finnas på alla de 3 miljoner telefoner som sålts, då skulle skriet vara högre !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dock verkar ju inte felet finnas på alla de 3 miljoner telefoner som sålts, då skulle skriet vara högre !

 

är inte så säker på det...och att det skrikits är det väl ingen som missat...

 

snubben på cnet...som pratar om dessa problem (i videon), har aldrig fått så mycket mail i ett enskilt ärende som detta...vad det nu säger...jänkarna har blivit tillsagda av AT&T att stänga av 3g :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar och svar, han har inte svar, bara teorier som vi här. Och precis som vi har sagt sa även han att det möjligen kan vara batchproblem för det är inte alla som har det.

 

Det finns exemplar som fungerar bra. Jag åkte runt en hel del igår bl.a. och hade full 3g hela tiden, min har inte droppat någon gång på ett sådant sätt som vissa videos har visat och även om jag inte har någon tidigare 3g-telefon att jämföra med så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med den mottagning jag har hittills. Kanske har jag bara haft tur med de ställen jag åkt runt på?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min definition är att den skall klara av att ta emot 3g signaler i 3g områden, jag har varit på så många platser nu där 3g är obefintlig...då får telia måla om sina kartor info%20(31).gif

 

sen skall en signal vara stabil, det är den inte...det kan inte vara normalt att en 3g lur hoppar från max till 0 utan att du gör något...

 

jag har köpt en telefon med 3g för att jag är beroende av 3g och internet....kan ju inte vara så att jag får

hoppas att jag får mottagning i det området jag skall till...

 

många skriver likadant...andra 3g telefoner fungerar mycket mycket bättre

 

 

Det kan jag inte annat än hålla med om. Som jag nämnt dock har jag tyvärr inte haft någon telefon att testa med. Får försöka snoka reda på någon som har 3G likvärdig mot iPhone och testa.

 

Har aldrig haft problem med EDGE som vissa har, har alltid fullt med EDGE om 3G inte fungerar. Har endast hänt ett fåtal gånger att GPRS-ikonen dykt upp. Vid några fall har jag inte haft någon ikon alls för nät, men staplarna har visat fullt - vad nu detta innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...